Aludni pedig muszáj

Tucatnyi tanács orvos szakértőnktől, dr. Vásárhelyi Barnától, hogy ne legyenek álmatlanok az éjszakái

Doktor úr, háromig számoltam, és elaludtam. Hajnali háromig. – Bár ez csak vicc, az álmatlansággal mégsem jó viccelni. Ha ön is érintett, az alábbiakra érdemes ügyelnie:

A hálószobában legyen hűvösebb, használjon meleg takarót.

Az ágyat csak alvásra használja. Mellőzze a tévézést, számítógépezést.

Ha lefekvést követően nem tud fél órán belül elaludni, inkább keljen fel és foglalja el magát – egy óra elteltével próbálkozzon újra.

A stressz, feszültség nyilvánvaló áloműző. Lazítson! Ebben segít lefekvés előtt egy meleg fürdő.

Lefekvés előtt kerülje a bőséges étkezést, mert az refluxhoz vezethet.

Ne igyon lefekvés előtt, különben éjszaka ki kell mennie, ami felébredéssel jár.

Törekedjen arra, hogy mindig ugyanakkor feküdjön és keljen.

A napközbeni testmozgás egészséges fizikai fáradtsággal jár.

Az esti borozgatással nem biztos, hogy tudja kezelni álmatlanságát (van, akinél refluxot okoz; az alkohol vízhajtó hatásától felébred; alvása kevésbé lesz pihentető).

Az obstruktív alvási apnoé (amire a horkolás hívja fel a figyelmet) kialvatlansággal jár. Ilyenkor alvás közben a garatfalak összeesnek, emiatt átmenetileg elzáródik a légút; az „áldozat” felriad, majd visszaalszik. Éjszakánként akár több százszor is. A fáradtság mellett szív-érrendszeri problémákat is okoz. Tudjon meg többet erről az állapotról!

Depresszióban az átlagnál negyvenszer gyakoribb az alvászavar. A betegség kezelésével ez is enyhül.

Vegye számba a gyógyszereit. Ha valamelyik betegtájékoztatójában azt olvassa, hogy álmatlanságot okozhat, legközelebbi találkozásukkor beszéljen erről a háziorvosával.

Ha az álmatlanság nem jár kialvatlansággal, ne foglalkozzon vele! Lehet, hogy az ön alvásigénye kisebb az átlagnál. 

Vote it up
252
Tetszett?Szavazzon rá!