Alvás: mi segít és mi nem?

A megfelelő párnától az orrtapaszon át a toroksprayig tucatnyi módszer ígér jobb alvást. Vajon melyik hatékony?

A megfelelő párnától az orrtapaszon át a toroksprayig tucatnyi módszer ígér jobb alvást. Alvásszakértőket kérdeztünk arról, mi szüntetheti meg a szórványos horkolást vagy enyhítheti az időnkénti álmatlanságot – és mi nem. (A megrögzött horkolók és az álmatlanságban szenvedők azonban természetesen forduljanak orvoshoz.)

Ha nem tud aludni…
Ami segít: forró víz
Egyes vizsgált esetekben a forró fürdő messze eredményesebb volt a gyógyszernél, mert elősegítette a huzamosabb idejű mély alvást. Lefekvés előtt egy-két órával vegyen kényelmes, forró kádfürdőt. A testhőmérséklete megemelkedik. Mire eljön a lefekvés ideje, a testhőmérséklet már csökkenőben van, s a szervezet jelzi, hogy elérkezett az alvás ideje.

Ami segít: vényre kapható gyógyszerek A legújabb típusú alvássegítő gyógyszerek hatékonyabbak és a mellékhatásuk is kevesebb, mint a régebbi gyógyszereké. Bár hozzászokás nem alakul ki, e gyógyszereket csak rövid ideig szabad szedni.

Érdemes kipróbálni: a megfelelő párna A régi, műszálas töltetű párna kényelmetlen lehet. Hajtsa kettőbe, és ha nem ugrik vissza, itt az idő, hogy újat vegyen. A tollpárna kiváló, mert könnyen alkalmazkodik az alvás közben felvett testhelyzethez.

Talán segít: melatonin Noha segít átállítani a több műszakban dolgozók és az időeltolódástól szenvedők biológiai óráját, mind ez ideig egyetlen vizsgálat sem igazolta, hogy a melatonin rendszeres álmatlanság esetén hatékony lenne.

Talán segít: aromaterápia – Óriási volna, ha az embernek csupán levendula- vagy jázminillatot kellene beszippantania ahhoz, hogy elaludjon, de tudományosan sajnos semmi sem igazolja, hogy ez így van – mondja Edward Stepanski, a chicagói Rush-Presbyterian-St. Luke Kórház alvászavar-központjának igazgatója. Azért mégis tehet egy próbát ezekkel a gyógynövényekkel.

Ha horkol…
Ami tényleg segít: teniszlabda zokniban
– Az emberek hajlamosabbak horkolni, ha a hátukon fekszenek – állítja Stepanski. Ha oldalfekvésben akar maradni, tegyen egy teniszlabdát egy zokniba, majd biztosítótűvel tűzze oda a pizsamafelsőjéhez a két lapocka közötti részre. – Így ha hanyatt akarna feküdni, a labda rögtön rákényszeríti, hogy oldalt forduljon, anélkül hogy felébredne – magyarázza az alvászavar kutatója.

Érdemes kipróbálni: orrtapasz Nyitva, következésképpen tágan tartja az orrjáratokat, ezzel elősegíti a helyes orrlégzést. – De igazából csak akkor használ, ha az orrjárat szűkülete a kiváltó ok – teszi hozzá Stepanski.

Talán segít: horkolás elleni sprayk Ezek az olaj alapú sprayk, bár némelyeknek használnak, a tüdőbe juthatnak, és számos komoly problémát okozhatnak, figyelmeztet Jed E. Black, a Stanford Alvászavar-klinika igazgatója.