Amit a pincére sosem mondana el

Bennfentes infók: mikor érdemes étterembe menni, mit ajánlatos rendelni, és mi zajlik a konyhaajtó mögött?

Miért van az, hogy a pincér egy csomó olyan dolgot megoszt önnel, amire nem kíváncsi („Üdvözlöm, Artúr vagyok, és ma este én szolgálom ki önöket”) ahelyett, hogy valóban fontos információkat közölne („Azért ajánlgatom a makrélát, mert különben ránk romlik”)? Vajon mit mondana önnek kéttucatnyi pincér, ha ezt büntetlenül megtehetnék? Nos, például azt, hogy mikor érdemes étterembe menni, mit nem tanácsos rendelni, mi történik a konyha lengőajtaja mögött, és mit gondolnak ők önökről és a borravalójukról. Íme tehát, egy csokornyi tanács és az étlapon biztosan nem szereplő információ.

Amiről hazudunk
>> Ha ön vegetáriánus, és azt kérdezi, zöldség-alaplevet használunk-e, igent mondok még akkor is, ha nem így teszünk. Úgysem fogja észrevenni a különbséget.

>> Nem mondhatjuk meg a vendégeinknek, ha nem szeretjük valamelyik ételt. Ha tehát azt kérdezi a pincérétől, milyen az adott fogás, és ő azt feleli: „Ez az egyik legnépszerűbb ételünk”, akkor valószínűleg nem szereti.
Egy ismert pizzérialánc pincérnője

>> Ha ünnepekkor a vendégek azt kérdezik, miért dolgozom ezen a napon is, talán azt felelem: „Mert a nővérem kórházban van” vagy „A bátyám külföldön katonáskodik”, aztán besöpröm a busás borravalót.
Chris, New York-i pincér, a bitterwaitress.com alapítója

>> Ha a pincérét keresi, és egy másik pincér közli önnel, hogy a raktárból kell behoznia valamit, akkor biztos lehet benne, hogy kiszaladt elszívni egy cigit.
Charlie Kondek, egy étteremlánc egykori pincére

>> Ha valaki olyan jégkását rendel, amelyet macerás elkészíteni, azt mondom „Ó, nagyon sajnálom, de épp elfogyott”, pedig csak egyszerűen nincs kedvem vacakolni vele. Ha azonban ön vizet kér helyette, nem pedig egy másik italt, akkor hirtelen eszembe jut, hogy mégiscsak meg tudom csinálni az eredetileg rendelt italt.
Egy manhattani mexikói étterem pincérnője

Alaposan gondolja meg, hogy gorombáskodik-e a pincérrel
Sok cégvezető szerint a potenciális munkatársak pincérekkel szembeni viselkedése sok mindent elárul az illető jelleméről és vezetői képességeiről, áll a USA Today egy cikkében. 2005-ben pedig az It’s Just Lunch nevű szakmai társkereső szolgálat 2500 tagjának részvételével készítettek felmérést, amelyből az derült ki, hogy 52 százalékuk a pincérekkel szembeni gorombaságot tekintik az éttermi etikett messze legsúlyosabb megsértésének.

Amit nem is szeretne megtudni
>> Rémes dolgokat láttam: a padlóra esett sültet visszatették a tányérra, a vajat meg a mosogatólébe ejtették.
Egy Chicago környéki étterem pincére

>> A gyerekeknek szánt ételeket cukrozzuk, mert így jobban ízlik nekik. Ez nem vicc. Még a gyerekpizza tésztájába is teszünk cukrot.
Egy ismert pizzérialánc pincérnője

>> Sok étteremben az a napi ajánlat, amit gyorsan el akarnak adni, még mielőtt megromlik. Különösen az így kínált levesekre érdemes odafigyelni. Ha hal vagy kagyló van benne, valószínűleg az a gyorsan eladni kívánt alapanyag.
Kathy Kniss, aki tíz évig volt felszolgáló Los Angelesben

>> Ha vendégként járok egy étteremben, soha nem kérek citromszeletet az innivalómhoz. A citromokat mindenki összefogdossa, de senki sem mossa meg. Csak leszedjük róla a matricát, felvágjuk, és beledobjuk a jeges teába.
Charity Ohlund, Kansas City-i pincérnő

>> Egy ideig egy olyan étteremben dolgoztam, ahol nagyon finom barackos süteményt készítettek, és egy nagy tálcán tartották. A pincéreknek gyakran nincs idejük enni, ezért mi egy villát hordtunk a kötényünk zsebében, és a konyhán áthaladva beleszúrtuk a villát a süteménybe, és vettünk magunknak egy-egy falatot. Minden alkalommal ugyanazt a villát használtuk.
Kathy Kniss

>> Ha sokat panaszkodik, és azzal küldi vissza a levesét, hogy az nem elég meleg, akkor sok esetben forró víz alá tartjuk a kanalát, így amikor a szájába veszi, az lesz az érzése – gyakran igen fájdalmas érzése –, hogy most aztán tényleg forró levest kapott.
Chris

Kíváncsi más szakemberek titkaira is?
Ismerje meg és hasznosítsa az állatorvosok, a kórházi nővérek, a fogorvosok, a profi fotósok, a tévészakácsok, a pilóták, a sebészek, a rendszergazdák és a kardiológusok műhelytitkait!

>> Soha nem láttam olyat, hogy valaki belepiszkált volna az ételbe, azt viszont igen, hogy a pincérek olykor szórakoznak a bankkártyákkal. Ha egy pincér valami okból nem kedveli önt, talán úgy fogja kínos helyzetbe hozni az üzletfelei vagy a partnere előtt, hogy visszahozza a kártyát, és megkérdezi: – Nincs esetleg egy másik kártyája, ezt ugyanis elutasították.
Charity Ohlund

Amit valójában kap
>> A fölözött tej szinte sohasem fölözött. Nagyon kevés étterem tart egyszerre zsíros, félzsíros és fölözött tejet – ez túl bonyolult lenne.
Chris

>> A legtöbb étteremben este 8 után már csak koffeinmentes kávét főznek, mivel senkinek sincs kedve két kávéfőzőt elmosni. Kihozok a tálcán mondjuk 12 csésze kávét, és egy részüket a normál kávét rendelőknek adom oda, a többit a koffeinmentest kérőknek, de valójában mindegyikben koffeinmentes kávé van.
Charity Ohlund

>> Ha a desszert nevében szerepel a „házi készítésű” kifejezés, akkor valószínűleg tényleg az. Csak persze lehet, hogy az öt kilométerre lévő cukrászdában készült házilag.
Charity Ohlund

>> Ismertem egy fickót – igazi gazember volt –, aki elment egy raktáráruházba, vett egy tízdolláros óriási répatortát, és megparancsolta, hogy hazudjuk azt házi készítésűnek. Szeletenként 10 dollárt számított fel érte.
Steve Dublanica egykori New York-i pincér, szakíró

>> Egyes helyeken ötliteres palackokban vásárolják a salátaöntetet, hozzákevernek egy-két összetevőt, például morzsolt kéksajtot vagy friss fűszereket, és máris házi készítésűnek nevezik az étlapon.
Jake Blanton, tíz évig dolgozott pincérként

Vendégtípusok
Charity Ohlund Kansas City-i pincérnő a frothygirlz.com weboldalon vezetett blogjában bemutatott néhányat az általa megismert vendégtípusokból:
> Ha ön egy női csoport tagja, akkor mind külön számlát fognak kérni. De nem ám egyenlően elosztva a jelenlévők között, hanem tételesen, személyenként lebontva az utolsó diétás kóláig. Ha nyolcan vannak, és együtt rendelnek egy 14 dolláros előételt, akkor fejenként 1,75 dollárt kell felszámítani. Ha pedig ön egy 55 évnél idősebb nők alkotta csoport tagja, az kész tragédia. A fentiek ugyanúgy érvényesek, de emellett minden miatt panaszkodni fognak.
> Ha ön úgy néz ki, mint aki valamilyen étkezési rendellenességben szenved, akkor így is van. A nádszálkarcsú, modellalakú nők két órán át ide-oda tologatják tányérjukon az ételt, vagy percek alatt magukba tömnek egy óriási marhasültet, aztán rohannak a mosdóba.
> Ha valamilyen ételallergiában szenved, hosszasan fog róla értekezni, majd valahányszor új fogást teszek ön elé, megkérdezi, hogy, ugye, nem feledkeztem el az allergiájáról.
> Ha ön olyan nő, akinek sikerült magasra felküzdenie magát a vállalati ranglétrán, és üzleti vacsorát tart, kevesebb borravalót fog adni, mint egy ugyanolyan vacsorát tartó férfi vezető. Sejtelmem sincs róla, hogy miért. Elmagyarázná valaki?

Amitől kiborulunk
>> Ó, olyan nagyon sürgősen kellett a víz, hogy muszáj volt csettintgetnie, kopognia vagy fütyülnie? Rögtön hozom... úgy tíz perc múlva.
Charity Ohlund

>> Szeretnénk, hogy étkezés közben a lehető legjobban érezze magát, de ha végzett, távozzon. A moziban sem üldögél tovább, ha már lefutott a stáblista, igaz?
Egy Chicago környéki étterem pincére

>> Hogyan haragíthatja magára a legbiztosabban a pincért? Rendeljen forró teát! Noha ebben a szakmában már gyakorlatilag mindent sikerült leegyszerűsíteni, a teakészítés valami okból a kivételek közé tartozik. Kannát kell hozni, vizet melegíteni, citromot keresni, mézet hozni, csészét és kanalat hozni... mindez rengeteg munka minimális haszonért.
Christopher Fehlinger, egy népszerű New York-i étterem főpincére

>> Azt utálom a legjobban, ha odamegyek egy asztalhoz, ahol hatan vagy heten ülnek, és egyikük közli, hogy mind vizet kérnek. Hozom a hét vizet, aztán négyhez vagy öthöz hozzá sem nyúlnak.
Judi Santana, tíz éve szolgál fel

Amit szerintünk tudnia kell
>> Sok étteremben a műszak végén összeadják, majd egyenlően elosztják a borravalót. Ha tehát nem volt elégedett a pincérével, a sovány borravalóval az italait készítő mixert, az ültetőt és néha a többi pincért is megrövidíti.
Christopher Fehlinger

>> Még a világ legjobb svédasztalos reggelijeire is igaz, hogy a nagy serpenyőben kínált rántotta 100 esetből 99-szer porból készül.
Jake Blanton

>> Néha, ha ön különösen kedves volt hozzám, azt mondom a mixernek: – Készíts nekem egy margaritát, de ne írd a számlára! – Ezzel ugyan megkárosítom a céget, magamon viszont segítek, mert nagyobb lesz a borravaló, a vezetőség pedig úgysem szerez róla tudomást.
Egy manhattani mexikói étterem pincérnője

>> Az emberek azt hiszik, hogy ha sokat kell várniuk az ételükre, az a pincér hibája. Valójában azonban tíz esetből kilencszer a konyha tehet róla, vagy az a gond, hogy alaposan átsült marhahúst kért.
Judi Santana

>> Ha olyan nővel ül be hozzánk, aki nem a felesége, sokkal kedvesebben fog viselkedni velünk, valószínűleg azért, mert tudja, hogy tudjuk, hogy nem a felesége az.
Caroline Radaj, egy klubtagoknak fenntartott étterem pincérnője

>> Ha vitába keveredik az ebéd miatt, és hirtelen további pincérek bukkannak fel az asztalánál, hogy újratöltsék a vizét vagy elvigyék a tányérjait, esetleg szép komótosan újratöltik a szomszéd asztal só- és borsszóróit, akkor nyugodtan feltételezheti, hogy fülelnek.
Charity Ohlund

Amiből tudjuk, hogy ön nem könnyű eset
>> Nagyon sokszor fordulnak hozzám azzal, hogy: „Benn van a séf? Ez és ez vagyok, a séf jó barátja.” Ha tényleg a jó barátja, akkor úgyis tudja a mobilszámát.
Chris

>> Az utóbbi idők legfurcsább esete? Egy férfi arra kért, hogy tegyem be a ruhatárba a műkarját, mert zsúfolt volt az asztaluk. Egyszerűen levette a karját, a kezembe nyomta, és azt mondta: – Elvinné ezt?
Christopher Fehlinger

Hogyan lehet jó vendég?
>> Használja a pincér nevét! Ha azt mondom: „Jó estét, JR vagyok, én szolgálom ki önöket”, így válaszoljon: „Jó estét, JR, hogy van?” Amikor aztán legközelebb ellátogat abba az étterembe, kérje, hogy ugyanez a pincér szolgálja ki. Az illető akkor is figyelmes lesz, ha nem emlékszik önre.
JR, egy előkelő étterem pincére, a servernotslave.wordpress.com blog szerzője

>> Bízzon a pincérében! Mondjon valami ilyesmit: – Most vagyunk itt először. Hálásak lennénk, ha emlékezetessé tenné a mai estét. Nagyjából ennyit és ennyit tudunk rászánni. – Biztos lehet benne, hogy a pincér a lelkét is kiteszi önökért.
Charity Ohlund

>> Ha az étteremben nagy a forgalom, és a gyereke szégyenlős, kérem, rendeljen helyette! A gyerekek egy örökkévalóságig tanakodhatnak azon, hogy mit kérjenek, vagy olyan halkan suttognak, hogy az ember nem hallja, mit mondanak. Ráadásul a szomszéd asztaltól már egyre hangosabban kiabálnak, hogy menjek oda.
Derek Dudley, egy phoenixi pizzéria pincére

Érdemes tudni
A tanulmányok szerint a pincérek az alábbi módszerekkel is elérhetik, hogy nagyobb borravalót kapjanak:
• a vendég könnyed megérintésével
• az asztal mellé való leguggolással
• a bemutatkozással
• és – akár hiszik, akár nem – azzal, hogy mosolygós arcocskát rajzolnak a számlára.
Michael Lynn, A Cornell Egyetem borravaló-szakértője

További tudnivalók
>> Az egyik étteremben, ahol dolgoztam, egyszerre elkészítettek egy nagy adag salátát, és akár három napig tárolták a hűtőben. Ott pihent kismillió tányérnyi saláta, a pincér pedig csak kivett egyet, rálöttyintett némi öntetet, és már vitte is a vendégnek.
Jake Blanton

>> Ha nem ízlik valami, ne gyűrje le szenvedve, hogy aztán utána panaszkodjon! Ha nem tetszik, ne egye meg! Küldje vissza, és kérjen helyette valami mást!
Christopher Fehlinger

>> Kérdezze meg, mi van a joghurt- vagy tejturmixban! Sok étterem feles tejkészítményt használ, tehát ön hiába rendel egészséges epres-banános turmixot, abban jókora adag zsír is lesz.
Egy ismert pizzérialánc pincérnője

>> Ha valami gondja van, próbáljon beszélni a tulajdonossal! Az étteremvezetőknek sokszor nagyon kevés hatalmuk van. Nem valószínű, hogy elengedik az étel árát, és többnyire szeszes italokat sem adhatnak ajándékba. Ráadásul ha a vendég nekik panaszkodik, ők aztán a pincéren vezetik le a dühüket.
Kathy Kniss

>> Ha aggódik a megfelelő higiénia miatt, először nézzen be a mosdóba! Ha azt gusztustalannak találja, biztos lehet benne, hogy a konyha még sokkal rosszabb.
Egy ismert pizzérialánc pincérnője

>> Egyszer anyák napján egy idős hölgy tért be hozzánk egyedül, és elmondta, hogy a gyerekei abban az évben nem tudták meglátogatni, viszont küldtek neki egy ajándékutalványt. A hölgynek azt mondtam, hogy jöjjön majd el egyszer egy barátjával, és akkor használja fel az utalványát, ugyanis ezen az estén a ház vendége. Amíg a desszertet ette, ott ültem mellette, és hallgattam, amit a gyerekeiről mesélt. A munkatársaim sem haragudtak, hogy ebben a 15 percben nekik kellett kiszolgálniuk az én asztalaimat is. A hölgy végül azt mondta, hogy örökké emlékezni fog erre a vacsorára.
Melissa McCracken, aki régóta pincérkedik Hawaiin

Vote it up
299
Tetszett?Szavazzon rá!