Az egészség mérőszámai

A következő hat számérték szem előtt tartásával könnyebben lefogyhat, illetve megőrizheti szíve egészségét!

Napi kalóriaigény
Bár nem a szó szoros értelmében vett mérőszám, mégis óriási befolyással van az egészségére. A legtöbb nőnek napi 2000 kcal-ra van szüksége, a férfiaknak pedig 2550 kcal az energiaigénye. A napi kalóriaigény kiszámításának egyik módja, hogy kg-ban megadott testtömegét (aktivitásától függően) megszorozza egy 29 és 33 közötti számmal. Nagyjából 300-400 kcal kell, hogy jusson reggelire, 500-600 ebédre, 600-700 vacsorára, még két-három, kb. 100-200 kalóriás kisebb étkezéssel. Ha fogyni szeretne, körülbelül 500 kcal-val egyen kevesebbet.

Csípőbőség
A csípőméret az egyik legjobb jelzése annak, fenyegeti-e a testsúlya a szíve egészségét. A zsírsejtek nemcsak a fölösleges kalóriákat tárolják: ha a zsírréteg a hasra rakódik, a sejtek gyulladáskeltő anyagokat és veszélyesen sok étvágyserkentő vegyületet termelnek. Ezáltal megnő a szívroham, az inzulinrezisztencia és a metabolikus szindróma kockázata. A nők számára kockázati tényező, ha a csípőméretük 89 cm-nél nagyobb. Férfiaknál a 101 cm-t meghaladó csípőbőség a veszélyes. A mérés legegyszerűbb módja: tekerjen maga köré egy mérőszalagot, nagyjából a köldök magasságában. Tartsa feszesen, de ne túl szorosan – és ne húzza be a hasát!

Még pontosabb mérőszámot ad a derék-csípő arány. Mérje meg a derekát ott, ahol a legkeskenyebb, és ossza el azzal az értékkel, ahol a csípője a legszélesebb. Ha az arány férfiaknál 0,9 vagy ennél nagyobb szám, nőknél pedig 0,85 vagy afölötti, az hasi elhízásra utal, és metabolikus szindrómát jelezhet.

LDL és HDL koleszterin
Nemcsak a összkoleszterinszintjét fontos tudnia, hanem a koleszterinen belül az LDL- és a HDL-koleszterin értékét is. Amikor megkapja a vérvétel eredményét, ellenőrizze, mind a kettő rajta van-e, illetve nézze meg az összkoleszterin és a HDL egymáshoz viszonyított arányát. Az összkoleszterin mennyisége lehetőleg legyen 5,2 mmol/l alatt (ill. 5 mmol/l alatt, ha szívbetegsége van vagy diabéteszes). Az LDL-szint ne lépje túl a 3,5 mmol/l-t (illetve szívbetegeknél a 2 mmol/l-t). Az egészséges HDL-koleszterinszint legalább 1,3 mmol/l.

Vérnyomás
A vérnyomás normális esetben is hol emelkedik, hol csökken a nap folyamán. Ha viszont folyamatosan az egészségesnél nagyobb emelkedett értéken marad, az magas vérnyomást jelent, mely növeli az érelmeszesedés, szívbetegségek és stroke kockázatát.

A 140/90 Hgmm és a feletti értékek számítanak magasnak, de már akkor is veszélyben lehet, ha a vérnyomása 120/80 és 139/89 között van. Érdemes ezért életmódváltással megelőzni a magas vérnyomás kialakulását, vagy, ha már kialakult, akkor kivizsgáltatnia és kezeltetnie magát.

Mérés: Az orvosa minden látogatásnál megméri a vérnyomását: kérdezze meg, milyen gyakran kell ellenőriztetnie. Emellett vásárolhat magának otthoni vérnyomásmérőt is – a kutatások szerint akik otthon ellenőrzik a vérnyomásukat, azok jobban kordában tudják tartani az értékeiket. Természetesen ekkor is fontos a rendszeres orvosi ellenőrzés. Bizonyos gyógyszertárakban ingyen meg lehet mérni a vérnyomást.

Trigliceridek
A trigliceridek az elfogyasztott zsiradékokból és szénhidrátokból átalakított, a zsírsejtekben raktározásra kerülő molekulák. Amikor a szervezetnek két étkezés között energiára van szüksége, a zsírszövetből szintén trigliceridek szabadulnak fel. Ha egy kevés jelen van belőlük a véráramban, az nem jelent gondot, a túl magas érték azonban fokozza a szívkoszorúér-betegség kockázatát, különösen a nőknél. A magas trigliceridszint és az alacsony HDL-koleszterin együttes fennállása növeli az inzulinrezisztencia és a metabolikus szindróma kockázatát. A normál érték kevesebb, mint 1,7 mmol/l.

Nyugalmi pulzusszám
Ha közvetlenül felkelés után rendszeresen ellenőrzi a nyugalmi szívverését, képet kaphat róla, milyen hatékonyan erősíti a szívét az edzés. A nyugalmi pulzusszám normális értéke percenként 60 és 90 közé esik. A sportos, fitt embereknek általában alacsonyabb a pulzusa, mivel a szívizomzatuk erősebben képes összehúzódni. Ha ön nem mozog rendszeresen, mégis a normálisnál alacsonyabb a pulzusszáma, forduljon orvoshoz, mert ez betegségre utalhat.

Mérés: Csak egy órára lesz szüksége, és az egyik kezére. A pulzust legkönnyebben a csuklón vagy a nyakon mérheti le, mivel itt a verőér közel halad a bőrfelszínhez. Mutató- és középső ujját szorítsa rá a csuklója belső oldalára, vagy a nyakon a gége melletti bemélyedésre. Számolja meg a pulzusát havonta egyszer, mielőtt reggel kikel az ágyból. Ha arra kíváncsi, kellően hatékony-e az edzésprogramja, végezzen el egy mérést közvetlenül edzés után, és figyelje, mennyi időbe telik, hogy a pulzusa visszatérjen a normál nyugalmi szintre. Ahogy fittebbé válik, ez az idő rövidül.

Vote it up
177
Tetszett?Szavazzon rá!