Az ember, aki 9 millió életet mentett meg

Marc Koska célja, hogy megállítsa a végzetes betegséget. Meglepő megoldást választott

Kapcsolódó cikkek

Egy csinos zöld ruhát viselő kislány bemegy egy tanzániai klinikára, hogy védőoltást kapjon. A nővér elővesz egy fecskendőt, és beadja a négyéves gyereknek az egyszerű injekciót. A következő beteg egy HIV-pozitív fiatalember, aki intramuszkuláris injekciót kap – ezzel kezelik a szifiliszét. A nővér ugyanazt a fecskendőt veszi elő.

A tű nem hatol be a bőrbe azonnal – már olyan sokszor használták, hogy eltompult a hegye. A következő egy anyuka, aki a kisbabáját hozta oltásra, mert azt reméli, az megvédi a kisfiát. A nővér megint ugyanazért a fecskendőért nyúl, majd beoltja a csecsemőt – és szinte bizonyosan megfertőzi HIV-vel.

A brit feltaláló, Marc Koska ekkor állítja le a videót, amelyet egy Dar es Salaam-i orvostanhallgató készített titokban. Ezután a tanzániai egészségügyi és szociális jóléti miniszterhelyettesre, Lucy Nkyára néz, aki tízperces meghallgatáson fogadta őt, 2011 januárjában. Az asszony szemében könnyekkel kérdezi: – Mit tehetünk ez ellen?

A többször használt fecskendők évente 230 ezer embert fertőznek meg HIV-vel, 23,7 millió embert hepatitis B-vel és C-vel. Huszonnégy másodpercenként hal meg valaki fertőzött tű miatt. Marc hisz benne, hogy megtalálta a megoldást, de a világot borzasztó nehéz meggyőzni. Sokan rég feladták volna, de Marcot különleges erő vezérli – már 30 éve ennek a küzdelemnek szentelte magát.

Azt mondja, küldetéstudata már hatéves korában kialakult. Felnézett a csillagokra, és egyszer csak megfogalmazódott benne a kérdés: Mit fogok csinálni az életben? Már akkor tudta, hogy valami nagy problémát akar találni, amit megold.

Marc egy elit angol középiskolában tanult, de felnőttként egyik állásból a másikba vándorolt, majd 1984-ben, 23 évesen egy karib-tengeri szigeten, St. Croix-n kötött ki – élvezte a tengerparti nyaralást.

Erre a paradicsomra azonban árnyék vetült – a média tele volt az AIDS-ről szóló hírekkel. Egyszer a kezébe került egy újságcikk, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy a HIV terjedéséért leginkább a fecskendők a felelősek, mivel a fejlődő országokban egy tűt nagyon sokszor használnak.

Itt a nagy probléma, amit meg akarok oldani, gondolta Koska. Töprengeni kezdett: lehet, hogy egy olyan fecskendőre volna szükség, amelyet fizikailag képtelenség újra használni?

Energikusan és nagy alapossággal fogott neki. Afrikai oltótáborokba látogatott el, tanulmányozta az orvosi eszközök forgalmazását, elemezte a fecskendők szerkezetét, megtanulta, hogyan készül a műanyag.

A megoldás, az egyszer használatos fecskendő feltalálása, csak a küzdelem kezdete volt

Hároméves előkészület után született meg a K1 prototípusa – ennek a fecskendőnek eltörik a dugattyúja, ha valaki vissza akarja húzni, hogy újra használhassa. A találmány azonban csak a küzdelem kezdete volt. A K1-et ugyanis csak akkor tudják megvenni a szegény országok, ha nem drágább a korábbi fecskendőknél, az előállításához viszont a gyáraknak be kellene ruházniuk. Erre pedig nem sok esély látszott.

A délnyugat-angliai Gillette gyárban tett látogatása során azonban Koska megfigyelte a munkaasztalon fekvő fém öntőformákat. Rájött, hogy nem kell az összes eszközt lecserélni, elég csak módosítani a meglévő gépeken – csupán kétszázaléknyit. Marc 1997-ben szabadalmaztatta végleges tervét.

Még ugyanabban az évben megtörtént az áttörés. Egy családi vállalkozásban működő gyár Brazíliában (ahol az új HIV-esetek egyharmada többször használt fecskendők miatt következett be) hajlandó volt átállni a K1 gyártására. Marc boldog volt. Aztán váratlanul felhívták telefonon: a család olyan ajánlatot kapott a gyár megvásárlására, amit nem lehetett visszautasítani. Az új tulajdonosok pedig egyszerűen lebontották az épületet.

Marc ráeszmélt, hogy veszélyes terepre tévedt, de a brazil gyerekekre gondolt, és még elszántabb lett. Végül 2001-ben megállapodott egy indiai céggel a K1 gyártására, és nem sokkal később eladta az első csomagot a UNICEF-nek. Tizenhét és fél év alatt jutott el idáig.

Az akkor 40 éves Marcra további feladatok vártak, hiszen a fecskendőket végre gyártották, de még nem használták. Új célja az lett, hogy tudatosítsa az egészségügyi dolgozókban, milyen veszélyekkel jár a fecskendők újbóli felhasználása – ennek érdekében hozta létre a SafePoint alapítványt 2006-ban. Két évvel később Indiában szerveztek hatalmas kampányt, melyben 200 újság és más média vett részt, rövidfilmeket vetítettek a televízióban és a mozikban. A kampány hatására minden állami egészségügyi intézményben bevezették az egyszer használatos fecskendőt.

Marc Ugandában is sikerrel járt, ahol a kormány 2009-ben a hagyományos fecskendők felét lecserélte. De csak 2011-ben, a Lucy Nkyával találkozása után lépett igazán nagyot előre. Nkya úgy döntött, hogy Tanzánia lesz az első ország a világon, ahol kötelezővé teszik az egyszer használatos fecskendőt.

Marc eddig 14 céggel állapodott meg a K1 gyártására. Teljesítményét számos kitüntetéssel ismerték el, a királynőtől is megkapta a brit birodalmi érdemrendet, de továbbra is kitartóan járja a világot, hogy még több helyen meghonosítsa a fecskendőjét. Most Dél-Afrika és Kenya a célország. – A legnagyobb tragédia, hogy gyógyszerrel, orvosi eszközzel adódik tovább a halálos fertőzés – mondja. – Ezzel ébredek minden reggel.

Egyes becslések szerint Koska eddig kb. 9 millió életet mentett meg, most pedig sikerült meggyőznie a WHO-t, indítson kampányt annak érdekében, hogy 2017-re a világ minden országában biztonságos legyen az injekció. Soha nem aggódik amiatt, hogy esetleg túl nagy feladatot vállalt? – A szuperhősök soha nem kételkednek magukban – tréfálkozik. Szavaiból nem a 23 éves ifjú vándor céltalansága, sokkal inkább a csillagokat bámuló hatéves kisfiú elszántsága csendül ki.