Az erősebb csontokért

A mai gyerekeket az egészségtelen szokások miatt komolyan fenyegeti a csontritkulás veszélye. Óvja meg őket és önmagát is

Valahányszor egy gyerek szénsavas üdítőitalt iszik, egy lépést tesz a gyenge csontok felé. Nem, a szénsavas és cukros italok nem okoznak csontritkulást. De mert a gyerekek sokszor egy pohár tej helyett ilyet isznak, nem kerül a szervezetükbe az erős csontok építéséhez elegendő kalcium és D-vitamin. Ráadásul sokan nem is mozognak eleget, tehát a testedzés jótékony csontépítő hatását sem élvezik. Ezek a gyerekek nemcsak annak a veszélynek vannak kitéve, hogy sérülékenyek, törékenyek lesznek a csontjaik, hanem az eddiginél jóval korábban kezdődhet náluk a csontritkulás.

Minden szülőnek törődnie kellene ezzel a problémával, állítja dr. Leon Root, a New York-i Cornell Egyetem Weill Orvostudományi Főiskolájának klinikaiortopédia-professzora, aki könyvet is írt a témáról. – A csontritkulás tulajdonképpen gyermekkorban kezdődik, aminek jelei az élet későbbi szakaszában lesznek nyilvánvalóak. – Ez az állapot azzal jár, hogy a csontokban lyukak képződnek. Ennek következtében a csont ellenálló képessége csökken, csonttörések lépnek fel, melyek nyomán pedig deformálódás, idült fájdalom és mozgáskorlátozottság alakulhat ki. A csontritkulás akár halálos is lehet: az idős korban combnyaktörést elszenvedők húsz százaléka egy éven belül meghal.

A csontritkulás, az oszteoporózis nem csupán a nagymamánk egészségét fenyegető veszély. Súlyos formáját sok millió embernél diagnosztizálták világszerte. (Magyarországon becslések szerint egymillió a súlyos oszteoporózisos beteg, tíz százalékuk férfi.) További millióknak kicsi a csonttömegük, bár többségük nincs is tudatában annak, hogy e járványszerűen terjedő kór áldozata lehet, mondja dr. Richard H. Carmona amerikai tiszti főorvos. – Ha élnénk a megelőzés lehetőségeivel, emberek ezreinek életét menthetnénk meg.

Az orvosok ma már tudják, hogyan óvhatjuk meg a legjobban magunkat és gyermekeinket. – Egyszerű életmódbeli változtatásokkal megmenthetjük a csontjainkat, így pedig az életünket is – mondja dr. Root. – Ezt soha nem lehet elég korán elkezdeni, de soha nem is késő elkezdeni.

A kalciumkapcsolat
A csontváz nem merev és változatlan szerkezet. A szervezet a csontszövetnek évenként mintegy 20 százalékát kicseréli. A régi csontokból darabkák szívódnak fel, mikroszkopikus hézagok keletkeznek, melyeket új csonttal kell kitölteni. Körülbelül 30 éves korunkig hatékonyan építünk csontokat, tehát az egészséges életmód, a sok mozgás és az elegendő kalcium bevitele elősegíti, hogy a csontrendszer elérje a genetikusan meghatározott maximális csonttömeget.

Képzeljük el úgy a csontrendszert, mintha nyugdíjalap volna: minél többet helyezünk el letétbe fiatal korunkban, annál nagyobb lesz a hozam időskorban, amikor a tartalékokra kell hagyatkozni. A gyerekek többsége azonban nem gyűjt elegendő kalciumot. Öt 9–19 éves lány közül csak egynek, a fiúk közül pedig csak minden másodiknak a szervezete jut hozzá az ajánlott napi bevitelhez. Ez azért riasztó, mert a csonttömeg-felhalmozás 90 százalékban 20 éves kor előtt lezajlik. A kalciumhiány nemcsak a jövőbeli csontritkulás kockázatát növeli jelentős mértékben. A Mayo Klinika felmérése azt mutatta ki, hogy a 30 évvel ezelőtti adatokhoz képest ijesztően megnövekedett a gyerekkori alkartörések száma.

A csontsérülések nagy része elkerülhető, ha elegendő kalciumot adunk a gyerekeknek

A csontsérülések nagy része elkerülhető, ha elegendő kalciumot adunk a gyerekeknek. Az Ohio Állami Egyetem Orvostudományi Központja 2005-ös tanulmánya olyan vizsgálatról számol be, amelynek során az orvosok hét éven át kísérték figyelemmel 8–13 éves lányok csontfejlődését. Átlagosan körülbelül 800 mg kalciumot tartalmazott az étrendjük, pedig a korcsoportjuknak napi 1300 mg ajánlott. A lányok egyik fele kapott kalcium étrend-kiegészítőt, a másik fele nem.

– Láttuk, mennyire hasznos a kalciumpótlás, különösen a serdülőkorban, amikor felgyorsul a gyerekek növekedése – mondja dr. Velimir Matkovic, a tanulmány vezető szerzője. A kalciumot étrendi kiegészítő formájában is kapó lányoknak nemcsak erősebbek lettek a csontjaik, hanem náluk a csonttörések száma is csak feleannyi volt, mint a többi lánynál.

Minden gyereknek szüksége van pótlásra? Az egészséges étrendből mindenkinek meg kellene kapnia a napi kalciumadagot. Iszik tejet? Bármilyen tejtermék ugyanúgy megfelel. A kalciumban gazdag ételek közé tartozik a szardínia vagy a tartósított, nem filézett lazac, a leveles zöldségfélék, a szójabab, a kalciummal dúsított narancslé, a reggelizőpelyhek és müzliszeletek. Vegye rá a gyereket, hogy naponta háromszor–ötször fogyasszon ilyen csontépítőket. Ha pedig azért nem akar tejet inni, mert azt hiszi, hogy hizlal, mondja el neki, hogy a legújabb kutatások szerint ennek az ellenkezője igaz: a legtöbb tejet fogyasztók egyben a legvékonyabbak, miközben nem meglepő módon azok a legkövérebbek, akik többnyire szénsavas vagy édesített üdítőket isznak.

Dr. Matkovic szerint mivel az emberek többsége nem fogyaszt elegendő kalciumot, a hiányt étrendi kiegészítőkkel kell pótolni. – Ezek számos formában kaphatók, s egyformán hatékonyak. A gyerekek jobban szeretik az ízesített, rágható tablettákat, ezeknél nagyobb az esély, hogy valóban be is veszik. – Az említett vizsgálat során a lányok napi 1000 mg-ot kaptak, ennek felét reggel, a másik felét este, mert a kalcium felszívódása akkor a legjobb, ha 500 mg-os vagy még kisebb egyszeri adagokban szedik. Az olyan felnőtteknek is ez a biztonságos adag, akiknek az étrendjében kevés van ebből a csontépítő ásványból. Az étrendi kiegészítők befolyásolhatják bizonyos gyógyszerek hatását, ezért ezt meg kell beszélni orvossal vagy gyógyszerésszel.

Mi a D-vitamin dolga?
Elegendő D-vitamin kerül a szervezetébe? A kutatók közül egyre többen állítják, hogy nem elegendő a jelenlegi ajánlott napi mennyiség, azaz 200 NE (nemzetközi egység) az 50 év alatti felnőtteknek és 400–600 NE az idősebbeknek. Pedig ez a vitamin nélkülözhetetlen a kalcium hasznosításához, mondja dr. Robert Heaney, az omahai Creighton Egyetem orvosprofesszora. 2003-ban számolt be vizsgálatáról, melyben változás kora utáni nőknek egy éven át adott D-vitamint tartalmazó kiegészítőket, majd egy éven át ezeket megvonta tőlük. Amikor a nőknek a vérében magasabb volt a D-vitamin szintje, 65 százalékkal fokozódott a kalcium felszívódása.

Dr. Heaney és más szakértők azt szorgalmazzák, hogy emeljék meg a D-vitamin napi ajánlott bevitelének értékét. – A D-vitamin-hiány sok idült betegséggel, a csontritkulástól az 1-es típusú cukorbetegségen át még a rákkal is összefüggésbe hozható, ezért tehát óriási veszélyt jelent az egészségre – mondja dr. Heaney, aki szerint a legjobb védelem napi 1800 NE D-vitamin bevitele.

A probléma részben az, hogy ez a tápanyag viszonylag kevés élelmiszerben fordul elő. Másrészt ugyan e vitaminhoz az ember természetes úton, napozással is hozzájuthat, de ez nem mindig lehetséges és nem is mindig ajánlatos, különösen azoknak, akik hajlamosak leégni. – Nemrég mutattuk ki, hogy a szabadban dolgozó emberekben rengeteg D-vitamin termelődik – mondja dr. Heaney –, de ez nem tart ki a tél folyamán, amikor kevesebb a napsütés. – A vizsgálatokból az is kiderült, hogy az idősebbek bőrében kevesebb D-vitamin keletkezik, még akkor is, ha imádnak napozni, ami azt támasztja alá, hogy csontjaik egészségét leginkább kiegészítők szedésével óvhatják meg.

Aki nem használja, elhasználja
Az évek múltával fokozódik a csontvesztés üteme: gyorsabban veszítünk csontot, mint ahogy előállítjuk. A menstruáció elmaradása után öt-hét évvel a nők az ösztrogénhiány miatt csonttömegüknek akár 20 százalékát is elveszíthetik. A csontok károsodása azonban csökkenthető, ha erre több figyelmet fordítunk. A korral összefüggő csontvesztés a férfiaknál is fennáll, de nem olyan mértékben, mivel az erősebb testalkat eleve nagyobb csonttömeggel jár, és az ő hormontermelésük nem csökken olyan drasztikusan 50 éves kor után.

Csontrendszerünknek minden életkorban rendszeres testmozgásra van szüksége ahhoz, hogy erős maradjon, de mi egyre lustább rosszcsontok vagyunk: a felnőtteknek – és a gyerekeknek – körülbelül a fele még a minimumot sem teszi meg csontjai épségéért, ami gyerekeknél napi egy óra, felnőtteknél napi fél óra mozgás lenne. A csontok egészségének megőrzésére az ideális megoldás a rendszeres séta, futás, lépcsőzés, tánc, illetve valamilyen erőnléti sport, például súlyemelés kombinációja.

A Brit Columbia Egyetem 2003-as vizsgálata azt mutatta ki, hogy gyerekeknél az ugrálás remek csontépítő. A kutatók kisiskolás lányok két csoportját hasonlították össze: az egyik csak tornaórára járt, a másik emellett hetente háromszor tíz percen át erőteljesen ugrált. A kétéves vizsgálat végére az ugrálós csoport csonttömege öt százalékkal gyarapodott.

Dr. Ethel Siris New York-i csontritkulás-szakértő szerint a jó formában maradás minden életszakaszban kamatozik. – A gyerekeknek és fiatal felnőtteknek rendkívül fontos, mert nekik még épülnek a csontjaik. A harmincas-negyvenes éveikben járóknak segít megőrizni azt, ami van. – A kutatások azt mutatják, az erőnléti sportok részben ellensúlyozhatják a klimax csontkárosító hatásait. Mozogni 80 éves korban is érdemes, mert a jó állapotban lévő idős emberek ritkábban esnek el és szenvednek combnyaktörést.

– A laikusokat és az orvosokat arra próbálom rávenni – mondja dr. Carmona –, hogy együtt tegyenek a csontok épségéért. Milliókat fenyeget a csonttörés, pedig ez megelőzhető.

Vote it up
45
Tetszett?Szavazzon rá!