Búcsú a hústól – és a diabétesztől?

A zöldségek, a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek és a gyümölcsök jót tehetnek a cukrosoknak

Az amerikai Orvosbizottság a Felelősségteljes Gyógyászatért és a Georgetowni Egyetem közös vizsgálatában a kutatók hét 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő embert fogtak három hónapra magas rost- és alacsony zsírtartalmú, kizárólag nyers zöldségekből, teljes kiőrlésű lisztből készült termékekből, hüvelyesekből és gyümölcsből álló vegán étrendre. Négy másik ember az Amerikai Diabétesz Szövetség (ADA) által ajánlott étrendet követte, mely a bőséges növényi eredetű étel mellett csirkehúst és halat is tartalmaz.

A vegán résztvevők éhgyomri vércukorszintje 59 százalékkal nagyobb csökkenést mutatott, mint az ADA étrendjére áttérőké, emellett átlagosan 7,2 kg-ot fogytak, szemben a nem vegánokkal, akik csak feleennyit adtak le. Inzulinigényük is csökkent (az ADA-csoport inzulinadagjai nem változtak). A vizelettel ürített fehérje mennyisége – ami a cukorbetegségből eredő vesekárosodást jelzi – a vegán csoportban csökkent, a másik csoportban viszont megnőtt.

Ezt a kutatást nagyon kis esetszámon végezték. Egy nagyobb, 26 ezer vegetáriánus adventista hívő egészségi állapotát 21 éven keresztül vizsgáló felmérés viszont azt állapította meg, hogy a cukorbetegség okozta halálozás esélye feleakkora közöttük, mint az Egyesült Államok átlagos fehér lakossága körében.

Meglehet, nem száműzi mindenki azonnal az állati eredetű termékeket a tányérjáról – ez túl nagy váltást jelentene a megszokott nyugati étrendhez képest. A fenti vizsgálatok viszont ismételten felhívják a figyelmet a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, zöldségek és más növényi táplálékok fontosságára.

Vote it up
161
Tetszett?Szavazzon rá!