Butító ételek

Biztos hallott már IQ-növelő, okosító ételekről, de vajon tudta-e, hogy pár kevésbé egészséges étellel akár árthat is az agyának?

Cukor
Nem titok, hogy a túlzásba vitt cukorfogyasztás nem éppen jó a kilóknak, de egy újabb kutatás most rámutatott arra, hogy a derékbőség mellett az agyunk is bánhatja. Egy nemrég elvégzett állatkísérletben a Kaliforniai Egyetem kutatói arra jutottak, hogy a fruktózoldattal táplált patkányok nehezebben tájékozódtak a labirintusban (ez a rosszabb tanulási képesség és gyorsabb felejtés jele), mint azok az állatok, amelyek a fruktózoldat mellett omega–3 zsírsavakat is kaptak. Az omega–3 zsírsavakról úgy vélik, serkentő hatással vannak az agyműködésre.

A kutatók feltételezése szerint a csak fruktózt tartalmazó étrend azért csökkentette az agyműködést, mert befolyásolta az inzulin agysejtekre gyakorolt hatását. Bizonyos omega–3 zsírsavak viszont képesek kivédeni a fruktóz káros hatásait.

Tanulság: Bár ez a kutatás még csak előzetes eredményeket közölt, általánosságban is hasznos és egészséges, ha megpróbálja minél jobban korlátozni a hozzáadott fruktóz (gyümölcscukor) mennyiségét, és növelni az omega–3 zsírsavakban gazdag élelmiszerek fogyasztását. Ezek közé tartozik a dió, a lazac, a lenmag és a szója.

Vörös húsok és vaj
A „rossz” telített zsírsavakban bővelkedő étrend árthat az agyműködésnek, derült ki egy nemrég a Harvardon végzett felmérésből. A kutatók átlagosan négy éven át 6000 nő étkezési szokásait követték figyelemmel. Ezzel párhuzamosan tesztelték az agyműködésüket. Úgy találták, hogy a legtöbb telített zsírsavat fogyasztó nők rosszabbul teljesítettek az agyműködési és memóriavizsgálatokon. Azok a nők viszont, akik a legtöbb egyszeresen telítetlen zsírsavat fogyasztották, jobb eredményt értek el. Egyszeresen telítetlen zsírsavak találhatók például az olívaolajban és az avokádóban.

Tanulság: Nem kell szigorúan kerülnie minden telített zsírsavat tartalmazó ételt. Az állati eredetű termékekből, például sajtból, joghurtból és tejből válassza a zsírszegény változatokat. Kerülje a tartósított húsárukat, például az angol szalonnát és vásároljon sovány húsokat. Fogyasszon nagyobb arányban növényi eredetű fehérjét, például szóját és hüvelyeseket.

Chips, pizza, gyorsételek
Tényleg rombolja a gyerekek agyát a sok „szemét kaja”? Egy 2011-es, közel 4000 gyerek bevonásával elvégzett brit vizsgálat szerint azoknak a gyerekeknek, akik hároméves korukban elsősorban készételen és gyorséttermi ételeken éltek, öt évvel később kissé rosszabb volt az IQ-juk, mint egészségesebb étrendet követő társaiké. Az összefüggés akkor is megmaradt, amikor a kutatók figyelembe vették az eredményt esetleg befolyásoló tényezőket, mint a gazdasági és társadalmi helyzet, valamint a szülők iskolázottsága. A kisgyermekkori étrend különösen a gyerekek szóbeli készségeire gyakorolt nagy hatást. A vizsgálat eredménye arra utal, hogy az étrend helyes megválasztása döntő hatású lehet az agy korai, gyors fejlődési szakaszában.

Tanulság: Néha nem egyszerű rávenni a válogatós kicsiket, hogy egészséges ételeket egyenek. Gondoljon arra, hogy a gyerekekkel többször (akár több mint tízszer) meg kell kóstoltatni, mire megszeretnek egy új ételt. Ne adja fel könnyen! Ráadásul számos klasszikus kedvenc létezik, például a korbácska sajt vagy a joghurt, mely sokkal egészségesebb nasi, mint a chips vagy a kekszek.

Rágógumi
A buborékfújás vajon javít vagy ront az agyműködésen? Erről a kérdésről megoszlanak a vélemények. Egy nemrég közölt brit vizsgálat úgy találta, hogy a memóriatesztek alatti rágózás rontotta a résztvevők rövid távú memóriáját. A kutatók úgy hiszik, a rágás tevékenysége nehezíti a koncentrációt az memóriateszteknél (jelen esetben a résztvevőknek egy lista elemeinek sorrendjét kellett megtanulniuk). Ez az eredmény ellentmond azoknak a korábbi kutatásoknak, melyek pozitív összefüggést fedeztek fel a rágózás és a szellemi képességek között.

Tanulság: A nem egyértelmű eredmények miatt még nem kell rögtön kiköpnie a rágót. Inkább gondoskodjon róla, hogy más agyserkentő tevékenységeket is beillesszen a napirendjébe: igyon például vizet (a kiszáradás hatással lehet a koncentrációs készségre és lassíthatja a felfogást), aludjon sokat, és játsszon fejtörőket.

Alacsony szénhidráttartalmú diéták
A szénhidrátok kiiktatása az étrendből rosszat tesz az agyműködésnek (az erőnlétről és hangulatról nem is beszélve). A Tufts Egyetemen 22 és 55 év közötti nők bevonásával elvégeztek egy szűk körű, 19 fős vizsgálatot, és arra jutottak, hogy amikor a fogyókúrázók teljesen elhagyták étrendjükből a szénhidrátokat, kognitív képességeik (különösen a memóriával kapcsolatos feladatoknál) fokozatos hanyatlást mutattak, míg az alacsony kalóriájú, szénhidrátokat is tartalmazó étrendet követő csoportnál ez nem volt jellemző.

Tanulság: A szénhidrátok nem az ördögtől valók – a szervezetnek sok fontos folyamathoz, így az idegrendszer megfelelő működéséhez is szüksége van rájuk. Kerülje az olyan diétákat, melyek teljesen kiiktatják vagy erősen korlátozzák a szénhidrátfogyasztást, és válassza inkább az egészséges fajta, összetett szénhidrátokat. Ilyenhez jut például a teljes kiőrlésű lisztből készült tészta, kenyér, a barna rizs vagy a quinoa fogyasztása révén.

Vote it up
237
Tetszett?Szavazzon rá!