Csak magának árt, ha ezt teszi

Hét látszólag ártatlan dolog, amely többet árt, mint használ. Ilyen például az örökös fényképezés...

Kapcsolódó cikkek

Mindent lefényképezni
Mit csináljon helyette?
Tegye le a kamerát!
Miért? Lehet, hogy az állandó fényképezéssel az a célja, hogy minél több emléket őrizzen meg, ugyanakkor az amerikai Fairfield Egyetem friss kutatása szerint éppen a fényképezés fogja megakadályozni, hogy átélje azokat a pillanatokat, amelyekre majd emlékezni szeretne. A kutatás során a részt vevő önkénteseknek egy múzeumban kellett megjegyezniük egyes tárgyakat, amelyekről akár fényképet is készíthettek. Másnap azok, akik fotókat készítettek, már nehezebben ismerték fel a tárgyakat, és az emlékeik is kevésbé voltak részletesek. – Ha kész a fénykép, úgy érezzük, mi is kész vagyunk, jöhet a következő dolog… Emiatt nem jön létre olyan valós kapcsolat, amely a részletes emlékek kialakításához szükséges lenne – mondja Linda Henkel, a Fairfield Egyetem pszichológus professzora.

Direkt szemkontaktus
Mit csináljon helyette?
Fordítsa el a tekintetét!
Miért? Egy nemrég lezajlott kutatás során szemkövető rendszerrel ellenőrizték, hogy a szemkontaktus mennyiben befolyásolja a meggyőzés folyamatát. Az eredmény? A tesztalanyok meggyőzése kevésbé volt sikeres, ha a beszélő fél szemkontaktust tartott fenn – csak azokban az esetekben működött, amikor már eleve egyetértés volt a két fél között. – A szemkontaktus különböző üzeneteket hordozhat: lehet az érdeklődés és a vonzalom jele, de az agresszióé és a megfélemlítésé is – magyarázza Frances Chen, a British Columbia Egyetem pszichológia karának professzor asszisztense. Fontos, hogy már előre tisztában legyen közönségével és a párbeszéd hangnemével: baráti szituációban a szemkontaktus összekapcsolhatja az embereket, ellenséges környezetben azonban a dominancia jele lehet.

Minden mondatot „Én”-nel kezdeni
Mit csináljon helyette?
Gondoljon másokra is!
Miért? Azt gondolná, hogy az egészséges önbizalom jele – de egy kutatás szerint épp az ellenkezője az igaz. A Texasi Egyetem kutatói szerint a magyarázat: – A névmások, mint az én, te, ő, azt jelzik, hogy a beszélő igazából mire is koncentrál – mondja James Pennebaker, az egyetem pszichológus professzora. Aki túl sokat mondja, hogy „én”, az befelé figyel, valószínűleg bizonytalanság vagy megfelelési vágy miatt. Aki biztos a dolgában, az inkább a „te”-t használja többször, és ennek megfelelően a külvilágra irányítja a figyelmét is.

Az épp legegészségesebb diétát követni
Mit csináljon helyette?
Tartsa magát egy tervhez!
Miért? – Minél többet vacillálunk a lehetőségeken, annál könnyebben találunk kibúvót – magyarázza Jessie de Witt Hubert, az Utrechti Egyetem doktori iskolájának hallgatója, pszichológus kutató. – Úgy tűnik, a nagy jövőbeli tervek a jelenre rossz hatással vannak, könnyebben fanyalodik az ember egészségtelen rágcsákra, ha tudja, hogy délután úgyis konditerembe megy. – Hogy mi a megoldás? Alakítson ki egy, a hétköznapjaihoz illeszkedő rutint, és tartsa magát hozzá! Például válassza mindennap ugyanazt az egészséges reggelit, és gyalog menjen haza a munkából.

A jelenben élni
Mit csináljon helyette?
Nosztalgiázzon!
Miért? Közhely, hogy nem szabad a múltban élni – egy brit kutatás azonban azt mutatta ki, hogy az elmúlt dolgokról való álmodozás növelheti a jövővel kapcsolatos optimizmust! Hogy mi a kettő között a kapcsolat? – A nosztalgikus emlékek felelevenítik az emberekhez való kötődésünket – magyarázza Southamptoni Egyetem kutatója, Wing-Yee Cheung. – A nosztalgiázás megerősíti a társasági érzéseket, amelynek következtében megnövekedik az önbecsülés és így az optimizmus is. – Egyszerűen fogalmazva, ha felidézi, hogy az iskolában a menő fiúval járt kézenfogva, akkor jó érzés tölti el önmagával kapcsolatban, és reménytelibben fog a jövőre is tekinteni.

A legtöbbet kihozni egy szerencsétlen helyzetből
Mit csináljon helyette?
Oldja meg a problémát!
Miért? Népszerű kifejezés manapság a „kognitív újraértékelés”, tehát az adott helyzetről való gondolataink újrarendezése annak érdekében, hogy jobban érezzük magunkat. Ez olyan esetekben működik jól, amikor kevés befolyása van a dolgok menetére – azonban idegeskedéshez és depresszióhoz vezethet, állítja Allison Troy, az lancasteri Franklin & Marshall College professzor asszisztense akkor, ha egyébként meg lenne a lehetősége a változtatásra. Gondoljon csak bele: kapcsolata éppen tönkremegy például a felelőtlen költekezései miatt. Ha a kognitív újraértékelést választja, és meggyőzi magát, hogy amit csinál, az nem is rossz, aligha tanul meg bánni a pénztárcájával.

Hangulatvilágítás
Mit csináljon helyette?
Világosítson ki!
Miért? A romantikus hangulat a cél, mégis egy szolid este lehet a tompa fények eredménye. A világítás feltekerése teljessé teszi minden helyzet intenzitását, és a vele járó érzelmeket is – legyenek azok jók vagy rosszak. A Toronto Scarborough Egyetem és a Northwestern Egyetem közös kutatása során a résztvevők egy sor kísérleten mentek át, így például csípős ételek kóstolásán, beszélgetéseken, de volt, hogy nőkről kellett dönteniük, mennyire vonzóak – mindezt változóan világos és tompított fényű szobákban. Az eredmény: akik a fényesebb szobában voltak, azok rendre szélsőségesebben reagáltak a beszélgetésekre, csípősebbnek érezték az ételt és vonzóbbnak látták ugyanazokat a nőket. Bár pontos magyarázat a jelenségre még nem ismert, a Alison Jing Xu docens szerint azért befolyásolhatja a fény az érzelmi rendszerünket, mert önkéntelenül is melegként értelmezzük.

Akadnak olyan rossz szokások is, amelyekkel a elcsúnyíthatja magát, olyanok is, amelyek álmatlanságot okoznak, és olyanok is, amelyekkel az egészségének árthat. Meglepő módon azonban olyan rossznak tartott szokások is vannak, amelyek egészségesek.

Vote it up
258
Tetszett?Szavazzon rá!