„Csodaétrend”

Mit szólna egy finom ebédhez, amely csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát?

Holland, belga és ausztrál kutatók egy csoportja a British Medical Journalban megjelent tanulmányában azt állítja, hogy az általuk összeállított, sokféle ételt tartalmazó „csodaétrend” akár 76 százalékkal is csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek előfordulásának gyakoriságát.

A kutatók áttanulmányoztak egy sor tudományos publikációt, majd azok alapján a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen leghatékonyabbnak ítélt hozzávalókból összeállítottak egy „bizonyítékokon alapuló étrendet”. Ezután a szívbetegségekkel foglalkozó legfontosabb közlemények adatainak felhasználásával kidolgoztak egy mintaétrendet 50 év feletti férfiak és nők számára.

Az étrend hét olyan hozzávalón vagy élelmiszer-kategórián alapul, amelyek a rendelkezésre álló tudományos bizonyítékok szerint önmagukban is speciális hatással rendelkeznek: csökkentik a szívinfarktus és a stroke gyakoriságát, illetve mérséklik a szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezőinek hatását. Ilyen élelmiszer, illetve ital a bor, a halhús, az étcsokoládé, a gyümölcsök, a zöldségek, a fokhagyma és a mandula. Mindnek kiszámolták a specifikus hatását is:

1. Naponta 1,5 dl bor 32 százalékkal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségeket (de ajánlatos heti egy alkoholmentes napot tartani).

2. Heti négyszer 11,4 dkg hal 14 százalékkal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

3. Naponta 10 dkg étcsokoládé 5,1 Hgmm-rel csökkenti a szisztolés, és 1,8 Hgmm-rel a diasztolés vérnyomást, azaz 21 százalékkal csökkenti a szívinfarktus és a stroke kockázatát (jó tudni azért, hogy csupán napi 6,7 g csokoládé is hatékony, és ennyitől nem lehet elhízni).

4. Naponta 40 dkg gyümölcs és zöldség ugyanolyan hatással bír, mint 10 dkg étcsokoládé.

5. Naponta 600–900 mg fokhagymapor (egyenértékű 1,8–2,7 g friss fokhagymával) olyan mértékben csökkenti az összkoleszterinszintet, ami megfelel a szívinfarktus és a stroke kockázata 25 százalékos mérséklésének.

6. Naponta 6,8 dkg mandula körülbelül feleolyan mértékben csökkenti az összkoleszterinszintet, mint a fokhagyma, tehát a szívinfarktus és a stroke kockázatát mintegy 12,5 százalékkal mérsékli.

A fenti hozzávalók kombinálásán alapuló étkezés a kutatócsoport szerint 76 százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszeri események kockázatát. Férfiaknál a „csodaétrend” betartása 50 év felett 6,6 évvel hosszabbíthatja meg a várható élettartamot, és 9 évvel növelheti meg a szív- és érrendszeri problémáktól mentes évek számát. Nők esetében ez utóbbi érték 8,1 év, míg az élettartamukat 4,8 évvel tolhatják ki.

Vote it up
13
Tetszett?Szavazzon rá!