Cukkini és társai

A patisszon és a spárgatök is jót tesz az izmoknak és az idegeknek, ráadásul telis-tele van C-vitaminnal

Kapcsolódó cikkek

A tökfélék csodálatosan sokoldalú és gyorsan elkészíthető zöldségek. Ha frissek, szinte mindegy, hogyan készítjük el őket – sütőben vagy hirtelen kisütve, grillezve vagy párolva. Még sütemények tésztájába keverve is felhasználhatók.

Idénye
A tökfélék közé soroljuk a zöld és sárga cukkinit, a kerek, karéjos szegélyű, sárga vagy zöld patisszont, valamint a halványsárga spárgatököt. E könnyen termeszthető, gyors növekedésű zöldségek egész évben kaphatók, ám a nyári hónapokban a legfrissebbek és legízletesebbek.

Mire figyeljen?
A cukkiniből és más tökfélékből a fiatal, kisméretű (15 cm-esnél nem nagyobb) példányok a legjobbak. A termőidény előrehaladtával óriási méretűre nőhetnek, ám ezek a gigászi tökök tele vannak maggal, vizenyősek, rágósak, ízetlenek. A kis példányok közül is azokat válasszuk, amelyeknek szép fényes, sima héjuk van és kemény a húsuk. A felületi karcolásokkal ne törődjünk - mivel a nyári tökfélék héja nagyon sérülékeny, ezek az apró, felületi sérülések szinte elkerülhetetlenek, de nincs jelentőségük.

Tárolás
A cukkini és a többi tökféle lyukacsos műanyag zacskóba téve 3-4 napig tartható a hűtőszekrényben.

Előkészítés
A tökféléket alaposan mossuk meg, majd a végeiket vágjuk le. A kis- és közepes méretűek héja ehető. A nagyoknak keményebb a héja, ezért tanácsos meghámozni őket, és a magvas belüket kivájni. Ha van bennük száraz vagy nagyon kásás rész, azt is távolítsuk el. A cukkinit, patisszont előre felszeletelhetjük, majd megnedvesített papírtörlő közé téve több órára behűthetjük. Ha a tököt kenyér vagy sütemény tésztájába akarjuk keverni, nyersen reszeljük le, majd papírtörlőre téve itassuk szárazra.

Főzés
A tökféléket lehet párolni, grillezni vagy serpenyőben kisütni. Íme egy egyszerű elkészítési mód: cukkini vagy patisszon zöld és sárga változatát vagdossuk föl gyufaszál méretű hasábokra vagy vékony szeletekre, majd addig süssük egy kevés forró olívaolajban, amíg épp hogy csak puhulni és barnulni kezd; adjunk hozzá összevagdalt fokhagymát, friss zöldfűszereket, sót és borsot, pirítsuk még egy-két percig, majd cseppentsünk rá friss citromlét, és máris tálaljuk. Grillezéshez kisebb cukkinit vagy patisszont hosszában vágjunk félbe, vágott felületüket kenjük be vékonyan olajjal, tegyük őket a grillrácsra, és süssük addig, amíg kissé megperzselődve puhulni nem kezdenek. Ismerjen meg további cukkinis recepteket!

Tippek
Hosszúkás, vékony darabokra vágott cukkinit hirtelen süssünk ki, és mártogassuk valamilyen fűszeres, pikáns mártásba.

Töltsünk meg előfőzött patisszont morzsolt feta sajttal, majd szórjuk meg friss, fokhagymás zsemlemorzsával.
Vágjunk cukkinicsíkokat saláták díszítéséhez: sajtszeletelőt (vagy zöldséggyalut) húzogassunk végig egy nyers cukkini oldalain.

Túlkoros, nagyra nőtt, kemény héjú tökből ugyanúgy készíthetünk öblös tálat, mint egy megskalpolt, kivájt görögdinnyéből. A tököt vágjuk félbe, a belsejét kaparjuk ki, majd kenjük be citromlével. Töltsük meg nyers zöldségszeletkékkel vagy salátával.

Mediterrán stílusú villásreggelire készítsünk olyan omlettet vagy rántottát, amelybe paradicsom, zöldfűszerek és hagyma mellett főtt cukkinit vagy patisszont is teszünk.

120 g cukkini tartalmaz 20 kcal (83 kJ) energiát • C-vitaminból a napi szükséglet közel egynegyedét • az energia-háztartásban szerepet játszó B-vitaminok számos fajtáját • az ideg- és izomműködést szabályozó magnéziumot.
 

A fenti cikk Az életerő konyhája című kötetünk alapján készült. Ha szeretné megvásárolni a kiadványt, illetve érdeklik további részletek, kattintson!

Vote it up
266
Tetszett?Szavazzon rá!