Diéta? Kérdezze az orvost!

Összegyűjtöttük a szakértők bizonyítékokon alapuló, tudományos válaszait a legfontosabb fogyókúrás kérdésekre

Kérdés: Le kell mondanom a desszertekről, hogy fogyhassak?
Válasz: Nem.
Sőt, egy kis édesség még segíthet is a fogyásban. Vannak szakértők, akik szerint ahhoz, hogy jóllakhassunk, az összes íz iránti vágyunkat ki kell elégítenünk. A legtöbb étkezés során túlsúlyban vannak a fűszeres és sós ízek, az édes viszont háttérbe szorul. Engedjen tehát a vágyainak, de ne mindjárt egy tál desszerttel, csak egy kis kóstolóval. Ugyanezt a szabályt alkalmazza az édességekre nassoláskor is: álljon meg 100 kalóriánál.

Kérdés: Szükséges-e mindennap a mérlegre állnom?
Válasz: Igen.
Mérleg nélkül az ember nem képes érzékelni a 2,5 kilogrammnál kisebb súlynövekedést, ezért ha szeretne időben reagálni a csúcsértékekre, vagy épp megelégedéssel szeretné nyugtázni a fogyását, mérje meg magát minden reggel. A rendszeres „mérlegelés” további előnye, hogy így mindig szem előtt tarthatja testsúlyát, és jobban koncentrálhat a kitűzött célokra.

Kérdés: Egy fogyókúrás szer azt ígéri, hogy egy hét alatt 2,5 kilogrammtól szabadulhatok meg. Elképzelhető ez?
Válasz: Nem.
Kutatások tömkelege és a mindennapi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a komolyan elhízott embereket leszámítva senki sem ad le könnyen heti 1 kilogrammnál többet. Nézzük a számokat: fél kilogramm körülbelül 3500 kalóriának felel meg. Ahhoz, hogy egy hét alatt 2,5 kilogrammot fogyjon, ennyi idő alatt összesen 17 500 kalóriával, azaz naponta 2500 kalóriával kellene csökkentenie kalóriabevitelét, vagy ugyanennyivel növelnie kalóriafelhasználását. Ez nem kivitelezhető egyszerűen – és nem is egészséges. Vagy naponta öt órát kellene intenzíven edzenie, vagy szinte semmit sem lenne szabad ennie. Sokkal ésszerűbb, ha naponta 30 percet tölt edzéssel, emellett 1000 kalóriával csökkenti napi tápanyagbevitelét, ami már önmagában is jelentős. Így hetente körülbelül 1 kilogramm súlycsökkenést érhet el.

Meditáló nőKérdés: Elősegíti-e a jóga a fogyást?
Válasz: Igen.
Az is igaz viszont, hogy nem éget el vele annyi kalóriát, mint a futással vagy a biciklizéssel. Egy vizsgálat során, melyben 15 500 túlsúlyos 60 éves kor körüli ember vett részt, az derült ki, hogy akik jógáztak, azok tíz év alatt 2,3 kilogrammot adtak le, míg azok, akik nem, ugyanennyi idő alatt átlagosan 6 kilogrammot szedtek fel. A tudósok úgy gondolják, a jógázó emberek jobban odafigyelnek magukra, ami segíti őket abban, hogy ne essenek túlzásokba az étkezés során.

Kérdés: Nassolás helyett inkább sok vizet iszom. Lehetséges-e túl sok vizet inni?
Válasz: Igen.
Bár rendkívül valószínűtlen, hogy sikerül. Egy átlagos ember veséje óránként közel 1 liter víztől képes megszabadítani a szervezetet. Ha tehát minden órában megiszik néhány nagy pohárral, azt még gond nélkül kezelni tudja. Ha viszont rövid időn belül extrém mennyiségű folyadékot fogyaszt, az már meghaladhatja a vese kiválasztó képességét egészséges embernél is. A víztúladagolás és ezzel együtt a vérben a sószint csökkenése (azaz a hiponatrémia) nagyon ritka, ám veszélyes állapot, mely legtöbbször maratonfutóknál vagy extrém sportolóknál alakul ki.

Kérdés: Tudom, hogy a rostfogyasztás jót tesz a szívnek, de vajon a fogyást is segíti?
Válasz: Igen.
Az élelmi rostok (pl. amit a gabonakorpa, hüvelyesek, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, alma nagy mennyiségben tartalmaz) sok helyet foglalnak el a gyomorban, ettől jóllakottabbnak érezheti magát. A megrágásuk is tovább tart, ezért lassítják az evést, így kevesebb kalóriát fog elfogyasztani ugyanannyi idő alatt. Ráadásul a rostok nagy részét nem tudjuk megemészteni, csak áthaladnak az emésztőrendszeren ahelyett, hogy felszívódnának és zsír formájában a derékra rakódnának. A szakértők naponta minimum 25 g rost elfogyasztását javasolják (nem táplálékkiegészítő, hanem ételek formájában). Az emésztőrendszeri problémák (egyben a társasági kellemetlenségek) elkerülése érdekében csak fokozatosan emelje a rostok mennyiségét az étrendjében.

Kérdés: Leadhatom-e a hasi zsírpárnáimat úgy, hogy sok felülést és hasprést végzek?
Válasz: Nem.
Az erős has- és hátizmok valóban hozzájárulnak az egészséghez és a jó megjelenéshez, ám ami a has kinézete szempontjából igazán számít, az az izmok és a bőr közötti zsírréteg vastagsága. A helyi edzés ugyan megerősíti az adott testrész izomzatát, de az izmok körüli zsír eltüntetéséhez mit sem ér. A hasi zsírréteg leadásának legjobb módja, ha kevesebbet eszik, egyszersmind az egész test megmozgatása által több kalóriát éget el.

Alvó fiatal nőKérdés: Lehetséges-e vékonyra aludnom magam?
Válasz: Igen.
Amikor kialvatlan, akkor az agya úgy érzékeli, hogy energiahiányos állapotban van, ezért nő az étvágya. Egy vizsgálatban azok a nők, akik elmondásuk szerint minden éjjel 5 vagy annál kevesebb órát alszanak, 32 százalékkal nagyobb valószínűséggel szedtek fel 13,6 kilogrammnál többet, mint azok, akik 7 órát alszanak. Azoknál a nőknél volt a legkisebb a jelentős súlygyarapodás kockázata, akik 7-8 órát szoktak aludni.

Kérdés: Növeli-e az étvágyat a sportolás?
Válasz: Nem.
Általánosan elterjedt tévhit, hogy ha egy edzés során kalóriák százait égeti el valaki, akkor utána többet fog enni. Kutatások kimutatták, hogy a mozgásnak semmilyen jelentős hatása nincs az átlagember ételszükségleteire – a kivételt azok a kitartást igénylő sportokat űző atléták képezik, akik naponta két óránál is többet edzenek. Mi több, a kutatásokból inkább az derült ki, hogy a mozgás sokszor elnyomja az éhségérzetet edzés alatt és után.

Kérdés: Ugyanolyan hatásos fogyás tekintetében a gyaloglás, mint a futás?
Válasz: Igen.
Nyilvánvaló, hogy 30 perc futással nagyjából kétszer annyi kalóriát fog elégetni, mint 30 perc sétával, ha viszont egy futó és egy sétáló ember ugyanazt a távot teszi meg, akkor hozzávetőleg egyforma lesz az energiafelhasználásuk. Ha tehát ön inkább a lassú utat választja, úgy is megszabadulhat ugyanannyi feleslegtől. A kutatások bebizonyították, hogy többet nyom a latban az edzés hossza, mint az intenzitása.

Kérdés: Létezik-e legjobb időpont a mozgásra?
Válasz: Igen.
Ha ön csak azért edz, hogy egészségesebbé váljon vagy megszabaduljon pár kilótól, akkor nem számít, mikor szakít időt rá. Ha viszont sportolóként az edzésre legjobb időpontot keresi, válassza a késő délutánt, amikor a testhőmérséklet a legmagasabb. Az izmai ekkor már bemelegedtek, a reakcióideje gyors, az ereje pedig a csúcspontján van, így nagyobb energia-befektetéssel több kalóriát égethet el.

Vote it up
153
Tetszett?Szavazzon rá!