Edzés betegen?

Ha megtesz pár óvintézkedést, még hasznos is lehet, ha nem teljesen egészségesen sportol. Íme, néhány tanács, hogy így legyen

Tüsszög és szipog, mégsem hagyná ki a világért sem a spinning-órát, ha már az utóbbi időben ilyen lelkesen eljárt? Miért hagyná, hogy egy kis megfázás lelohassza a lelkesedését?

A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy nem okoz semmi gondot, ha náthásan edzünk, egész addig, amíg ésszerűen tesszük. A rendszeres mozgás valójában még távol is tarthatja a kórokozókat: a kutatások szerint a mértékletes, gyakori edzés emeli a T-sejtek számát, melyek az immunrendszer elsődleges védelmi vonalát adják, és az aktív emberek ritkábban fáznak meg, mint a tunyák. Ha viszont túlzásokba esik, amikor nem érzi jól magát, az visszaüthet: nemcsak a szervezetét terheli meg, hanem a betegséget is elnyújthatja.

Nem tudja eldönteni, jó ötlet-e a gyengélkedés ellenére edzeni? Olvasson tovább, hogy megtudja, megizzassza-e magát, vagy inkább pihenjen!

Vesse be a „nyaktesztet”
– Ha a tünetek a nyaka fölé korlátozódnak (orrdugulás, köhögés, orrfújás), akkor nyugodtan eddzen – mondja Lewis G. Maharam, egy futóknak szóló egészségi tanácsadó könyv szerzője. Ha lázas, fájdalmai vannak, vagy mélyről köhög, maradjon otthon.

– De mindenképpen hallgasson a megérzéseire: ha tünetei annyira kellemetlenek, hogy rosszul érzi magát tőlük, tartózkodjon a mozgástól addig, amíg nem enyhülnek valamennyit – teszi hozzá dr. Jeffrey Woods, az Illinois-i Egyetem kineziológusa.

A lázat vegye piros jelzésnek
Nem árt ismételni: ha 38 fokosnál magasabb láza van, feküdjön vissza az ágyba. Amikor már lázas, veszélyes dolog az edzéssel még tovább növelni a testhőmérsékletet, mert ez még betegebbé teheti.

Legyen körültekintő az edzőteremben
Ha úgy dönt, hogy az edzést választja, tegyen óvintézkedéseket, hogy a kórokozókat ne adja tovább. Természetesen mindig fertőtlenítse a gépeket. Emellett az is jó ötlet, ha kihagyja a csoportos órákat (senki nem szeretné végignézni, ahogy az egész zumbaórát végigköhögi), vagy ha nem csúcsidőben megy, mert így kevesebb emberrel találkozik. Vigyen magával zsebkendőt is, mivel az edzés valóságos vízcsappá változtathatja az orrát (a Mayo Clinic szerint a mozgás megnyitja az orrjáratokat, és átmenetileg megszünteti az orrdugulást).

Vegyen vissza az intenzitásból
Nem most van itt az ideje, hogy felpörgesse az intervallumedzését, vagy még 15 percig maradjon a futógépen. Kocogás helyett sétáljon, vagy végezzen olyan erősítő tevékenységeket, mint a jóga vagy a pilates, tanácsolja Geralyn Coopersmith.

Igyon, igyon, igyon
Edzés közben mindig érdemes vizet innia, de ez soha nem annyira fontos, mint amikor beteg. A megfázással járó orrfújás az antihisztaminokat tartalmazó gyógyszerekkel párosítva kiszáradást okozhat, magyarázza dr. Daryl Rosenbaum, a Wake Forest Egyetem sportorvosi karának vezetője. A szervezetnek folyadékra van szüksége, hogy felépüljön és megszabaduljon a méreganyagoktól, úgyhogy töltse csak újra a vizespalackot!

Vote it up
227
Tetszett?Szavazzon rá!