Edzési tévhitek

Azt hiszi, tudja, hogyan hat a mozgás a testére? Számoljon le ezekkel a mítoszokkal, különben hiába sportol, nem lesz eredménye

A reggel, étgyomorra végzett edzés több zsírt éget
A zsírégetés szempontjából a legfontosabb a rendszeres, intenzív testmozgás. Tudományosan nem igazolható a reggeli zsírégető elmélet. Ha a kiválasztott napszak – reggel, délben vagy este – megfelel az életmódjának, nagyobb valószínűséggel fogja rendszeresen végezni az aerob gyakorlatokat. – Ha üres gyomorral edz, hamarabb el fog fáradni, és így a testmozgás minősége is romlik – mondja Gerard Recio, a Twist Conditioning sportteljesítménnyel foglalkozó szakembere.

Recio szerint a reggeli edzések előtt ajánlatos egy gyümölcsturmixot inni, hogy az energiaszint magasra szökjön, így az izmok és a test a mozgás alatt megfelelő energiaforráshoz jutnak.

Az izom nehezebb, mint a zsír
Az edzők gyakran vigaszképpen ezt mondják az elszontyolodottaknak, hogy összességében azért nem veszítenek sokat a súlyukból, mert az izom nehezebb a zsírnál. Egykilónyi izom azonban pontosan ugyanannyit nyom, mint egy kiló zsír vagy bármi más. Mivel az izomszövet sokkal tömörebb a zsírszövetnél, kevesebb helyet foglal el, így minél több izomszövete van valakinek, annál vékonyabbnak és kisebbnek tűnik. Folytassa a súlyzózást!

A kevésbé intenzív testmozgás több zsírt éget el
Ez mozgás alatt igaz, utána már nem. A kisebb intenzitással végzett gyakorlatok valóban nagyobb százalékban égetik el a zsírból származó kalóriát, mint a szénhidrátból származót, mivel a szénhidrát az intenzívebb mozgásokra tartalékolódik. A mozgás során felhasznált tápanyag típusánál sokkal fontosabb az elégetett kalória mennyisége, márpedig az kétségtelen, hogy minél intenzívebb a mozgás, annál több kalóriát használ fel. Ráadásul a rendkívül erőteljes edzés több kalóriát éget el (többnyire zsírból) az edzés után is, a felgyorsult anyagcsere következtében.

Aki mozog, sokat ehet
Bárcsak igaz lenne... de sajnos a valóság más. – Az embernek jólesik olykor megjutalmaznia magát valamilyen finomsággal, csakhogy a népszerű gyorsételekben lévő zsír nem mindegyik fajtája rakódik le a testen kívülről is látható helyen – mondja Recio. Egyes zsírok a zsigerek körül halmozódnak fel. Az effajta zsírlerakódás különösen veszélyes az egészségre. Az általános egészségi állapot sokkal többet nyer a testmozgással, ha közben a szervezetet jó élelmiszerekkel táplálják.

A nők a súlyzózástól izmosak és férfiasak lesznek
Nagyon sok nő abban a hitben él, hogy néhány guggolástól és karkörzéstől már izompacsirta válik belőle. Az izomképzésben fontos szerep jut a tesztoszteronnak, márpedig ebből a hormonból a nők szervezetében kevesebb termelődik, mint a férfiakéban. Valahányszor izomépítő világklasszisokhoz hasonlítja magát, ne feledje, hogy a gének, a kegyetlen edzések és a sokszor erősen kétséges hatású droghasználat óriási szerepet játszik fizikumuk kialakításában.

A nők számára nagyon fontos az erőedzés, mert szervezetükben kevesebb izomszövet és csonttömeg van, ami növeli a csontritkulásra való hajlamot. Egy kis izom ugyanakkor nagyszerű zsírégető. Ragadja meg hát azt a súlyzót, és rohamra!

Kockahasra vágyik? Többet számít az elégetett kalóriák mennyisége és az étrend, mint a felülések száma

Alakszobrászat önerőből
A helyi fogyasztás azon az elképzelésen alapul, hogy az ember bármelyik testrészét kiválaszthatja és halálra edzheti, hogy az sovány és izmos legyen. Sok sikert hozzá! Ha valaki kockahasra vágyik, többet számít az elégetett kalóriák mennyisége, illetve az étrend, mint az, hogy hány felülést végez. – Amikor a test zsírt éget, a túlsúlyos testrészek mindegyikéből lefarag egy keveset, továbbá a különböző helyekre lerakódott zsigeri zsírokból is – magyarázza Recio. Ez a tévhit az alapja a gyakran látott hirdetéseknek, amelyek hiperszuper „hasizomfejlesztő”, illetve „combformáló” fitneszeszközzel kábítják vásárlóikat. Ha túl szépen hangzik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem az, mondja Recio.

Sportolás előtt végezzen nyújtógyakorlatokat
A legtöbb ember, mielőtt nekilát kondizni, futni kezd vagy kimegy a pályára, nyújtógyakorlatokat végez abban a reményben, hogy az csökkenti a sérülés kockázatát és javítja a teljesítőképességet. Valójában nincs semmi bizonyíték arra, hogy a sportolás előtti hosszadalmas nyújtások tényleg csökkentenék a sérülés valószínűségét. Éppen fordítva: a sportolás előtti megerőltető nyújtás az izomerő és a teljesítmény visszaeséséhez vezethet. – Az optimális izomerőhöz optimális mennyiségű összeköttetésnek, „keresztkötésnek” kell létrejönnie az izomsejtekben lévő aktin- és miozinrostok között – magyarázza Recio. – Nyújtáskor az interakciók száma csökken.

A statikus nyújtást, amikor egy nyújtott pozíciót előre meghatározott ideig ki kell tartani, legjobb a kondicionáló gyakorlatok után végezni. Recio sportolás előtt dinamikus nyújtást javasol. – A dinamikus mozdulat a mozgás különféle fázisain és különféle gyorsaságú mozgásokon viszi végig az izmot – mondja Recio. A sportspecifikus nyújtás felkészíti az agyat és az izmokat a rájuk váró fizikai tevékenységre.

Minél több testmozgás, annál jobb
Sokan úgy gondolják, hogyha egy kis mozgás jót tesz, több mozgás még jobbat. Ne feledje azonban, hogy a test nem épít izmot a konditeremben. – A szervezet megfelelő táplálkozás és pihenés esetén – a mozgásra válaszul – alkalmazkodik, izmot és csontszövetet hoz létre, hogy felkészüljön a következő adag testmozgásra – magyarázza Recio. – Elegendő pihenés nélkül azonban soha nem kap lehetőséget arra, hogy újjáépítse és regenerálja magát.
 

A cikket angolul is elolvashatja itt.

Vote it up
291
Tetszett?Szavazzon rá!