Egészséges ételek a nyárra

Tudja, az ízén túl miért érdemes dinnyét, pattogatott kukoricát, zellert vagy savanyú káposztát enni?

Kapcsolódó cikkek

Görögdinnye
Ez a népszerű szomjoltó tömve van A- és C-vitaminnal, káliummal, valamint a rák megelőzésében hatékony antioxidánssal, a likopinnal – írja a WebMD internetes egészségügyi magazin. Továbbá a dinnye az egyik leggazdagabb természetes L-citrullin-forrás – ez egy olyan aminosav, amely a Floridai Állami Egyetem 2010-es kutatása szerint segíti az erek egészséges működését, csökkenti a vérnyomást. A citrullin szó egyébként a görögdinnye latin elnevezéséből (citrullus) származik.

Jégsaláta
A sötétebb zöld színű levelek nagyobb tápanyagtartalmat jelentenek – állítja a Prevention magazin. Ez nem jelenti azt, hogy új kedvenc után kellene néznie azért, mert a világoszöld levelű jégsaláta nem lenne egészséges: 40 gramm jégsaláta tartalmazza K-vitaminból az ajánlott napi bevitel 20 százalékát, A-vitaminból pedig a 15 százalékát! Még ha csak különféle friss zöldségekkel összekeverve vegyes saláta alapját képezi, akkor is remek tápanyagforrás.

Pattogatott kukorica
Az igazi, otthon pattogatott kukorica igazán egészséges rágcsálnivaló: a pennsylvaniai Scranton Egyetem kutatói szerint antioxidáns-tartalmát tekintve még egyes zöldségeket és gyümölcsöket is lepipál. A vaj és olaj nélkül, forró levegővel készített pattogatott kukorica zsírtartalma alacsony, rostokban azonban rendkívül gazdag: „4 csészényi pattogatott kukorica 5 gramm rostot tartalmaz, ez tényleg lenyűgöző” – érzékelteti Joy Bauer táplálkozási szakértő.

Krumpli
Sajnos a burgonyának elég rossz a megítélése, főképp, mert sok helyen előszeretettel bombázzák olajjal, sajttal és mindenféle szószokkal – pedig otthon készítve egy egyszerű sült krumpli valóban egészséges. A Cooking Light című receptmagazin szerint egy közepes méretű, 160 kalóriás burgonya kiváló káliumforrás! Csak ne felejtsen el önmérsékletet tanúsítani ízesítéskor.

Zeller
A zeller az egészséges tápanyagok meglepően széles spektrumát tartalmazza, kezdve a különböző antioxidánsoktól a K- és C-vitaminon keresztül a folsavig: mindezeknek köszönhetően segít enyhíteni a gyulladásokat, a gyomorpanaszokat, valamint védhet a különféle betegségekkel szemben. Érdemes tehát nem megfeledkezni róla, hogy az igazi Bloody Mary koktélt zellerrel kell összekeverni – de mártogathatja egyszerűen majonézes-hagymás szószba is.

Napraforgómagot evő kislányNapraforgómag
Az olajos magvakat egyébként is előszeretettel propagálják a táplálkozási szakértők, ne hagyja ki a napraforgómagot sem! A Chicago Tribune szerint ez az egyik legjobb E-vitamin-forrás: negyedcsészényi napraforgómag több mint 90 százalékát kiteszi az ajánlott napi E-vitamin-mennyiségnek! Továbbá sok mangánt, magnéziumot és szelént is tartalmaz.

Savanyú káposzta
Az erjesztett ételek, mint például a savanyú káposzta, kivételesen jó probiotikum-források, amelyeknek köszönhetően a bélrendszerben a szervezet számára hasznos baktériumok egészséges aránya alakul ki. Dr. Darya Pino Rose szerint „ezek a hasznos mikrobák segítik az emésztést és a tápanyagok feldolgozását – nélkülük a bél nem tudna működni, számos krónikus betegség lépne fel a szervezetben”. Egyre több kutatás támasztja alá, hogy ezek a bélben élő baktériumok kulcsszerepet játszhatnak olyan betegségek esetében is, mint a kóros elhízás vagy az allergia. Íme, pár savanyú káposztás recept!

Gomba
A korábban említett Cooking Light magazin gazdag D-vitamin-tartalmuk miatt ajánlja a gombákat, továbbá „bennük több olyan összetevőt is azonosítottak, amelyek nemcsak az immunrendszer működését segíthetik, hanem a rák ellen is védelmet biztosíthatnak” – egészíti ki a képet dr. Pino Rose.

Garnélarák
Igen, a garnélarákban van koleszterin – ugyanakkor egyre több vizsgálat támasztja alá, hogy valójában elhanyagolható a táplálékkal bevitt koleszterin hatása a véráram koleszterinszintjére (komolyabb koleszterinszint-emelő hatást egyes telített és transzzsírsavak nagyobb mennyiségű fogyasztása válthat ki). A garnélarák gazdag fehérjében, zsírtartalma alacsony, és remek forrása a szíverősítő omega–3 zsírsavaknak, valamint a B12-vitaminnak – állítja az Outside magazin. Kattintson a garnélarákos receptekért!

Vote it up
195
Tetszett?Szavazzon rá!