Egészséges ételpárok

Bizonyos ételek kombinációjával, például a brokkoli és a paradicsom párosával óriási előnyökre tehet szert

A való életben számos jelentős partnerkapcsolat alakul ki, gondoljon csak Lennon és McCartney vagy Humphrey Bogart és Lauren Bacall kettősére. Meglepő módon ugyanez megtörténhet a tányérján is, és ha kihasználja, azzal sokat lendíthet egészségi állapotán.

A kertészek már régóta ismerik a növények társításának előnyeit: két különböző növényfajta, például a bazsalikom és a paradicsom sokkal jobban növekszik együtt, mint külön-külön. A tudósok mostanában ismerték fel, hogy ugyanez igaz az ételekre is, valamint arra, milyen hatással vannak a szervezetünkre.

Az ételek szinergiájának nevezett jelenség igen előnyös lehet: valószínűleg olyan súlyos betegségekkel szemben védenek, mint a rák, a szívbetegség és a stroke. – Amikor bizonyos ételeket együtt fogyasztunk, az összetevőik egyszerre szívódnak fel, így együtt jut hozzá a szervezet – mondja Elaine Magee amerikai táplálkozási szakértő, aki könyvet adott ki a témáról.

- A brokkoli és a paradicsom az egyik ilyen pár. Külön-külön mindkettő egészséges, ám ha együtt fogyasztjuk, rákellenes hatásuk exponenciálisan növekszik. Mintha egyhez egyet hozzáadva négyet kapnánk eredményül.

A brokkoli-paradicsom példánál maradva dr. John Erdman, az Illinois-i Egyetem élelmiszertudományi és táplálkozástani professzora elmagyarázza, miként működik a folyamat. A brokkoliban található kénvegyületek olyan enzimeket aktiválnak a szervezetben, amelyek semlegesítik a rákkeltő anyagokat. A paradicsomnak piros színt kölcsönző likopin pedig valószínűleg gátolja bizonyos rákbetegségek, különösen a prosztata-, tüdő- és gyomorrák áttétképződését.

– Együtt fogyasztva a hatásuk megtöbbszöröződik – mondja. – Úgy véljük, a két zöldségféléből származó bioaktív összetevők különböző útvonalakon haladva csökkentik a rák kockázatát. Kezdetként érdemes mindegyikből hetente háromszor enni, de még jobb, ha a kettőt egyetlen ételben készítjük el. A paradicsom egyébként megfőzve hasznosabb, mint nyersen. A feleségemmel otthon sokszor készítünk sült zöldségeket, és mindig teszünk bele paradicsomot és brokkolit. A legjobb, ha óvatosan sütjük, egy kevés olaj pedig csak tovább javítja a fontos tápanyagok felszívódását.

Hátraarc a zsírral kapcsolatban
A zsírokhoz fűződő viszony az utóbbi időben 180 fokos fordulatot vett: az egészséges zsiradékok és olajok mára megkapták méltó helyüket az asztalon. A friss élelmiszerek tápanyagainak a szervezetbe jutásához zsírokra van szükség. A táplálkozástudomány felfedezte, hogy létfontosságú szerepük van a likopin, az alfa-karotin és a béta-karotin felszívódásában.

– Bizonyos egészséges rágcsálnivalókat, például a bébirépát kifejezetten fontos valamilyen zsiradékforrással együtt fogyasztani ahhoz, hogy a béta-karotin hasznosulni tudjon – mondja dr. Wendy White, az Iowai Állami Egyetem táplálkozástudományi docense. White úgy találta, hogy amikor a salátát hagyományos zsírtartalmú öntettel tálalták, jelentősen nagyobb mértékű volt a rákellenes, szívvédő hatású karotinoidok felszívódása, mint az alacsony zsírtartalmú változatoknál.

Ha öntet nélkül szereti a salátát, adjon hozzá egy kis avokádót, sajtot vagy olajos magvakat, ajánlja dr. White. Pizzán pedig keverjen fetasajtot a rukola, paradicsom és gomba mellé.

Fehérjetöltet
A szerény mogyoróvajas szendvics is hatványozottan jó párosítás. A mogyoróvaj és a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér mind a kilenc, a fehérjeszintézishez létfontosságú (esszenciális) aminosavat biztosítja a szervezet számára, állítja dr. Diane Birt professzor, White munkatársa. – Így amikor a sejtek fehérjéket állítanak elő, egyszerre rendelkezésre áll hozzá az összes esszenciális aminosav. Ami a búzából hiányzik, azt tartalmazza földimogyoró. Együtt tökéletes egészet alkotnak.

A rizs és a vörösbab kombinációja szintén remek módja annak, hogy hozzájusson mind a kilenc esszenciális aminosavhoz. Főzze együtt hagymával, pirospaprikával, fokhagymával és sűrített paradicsommal, így még antioxidánsokat is kap mellé!

Tofuval és teával a rák ellen
Bizonyos fajta daganatos betegségek, például az emlő- és prosztatarák sokkal ritkábban fordulnak elő olyan ázsiai országokban, ahol az emberek rendszeresen fogyasztanak szóját és zöld teát, mondja Elaine Magee, majd felteszi a kérdést: - Vajon van e két alapvető ázsiai élelmiszer együttesen fejti ki rákellenes hatását?

A kutatók olyan nőstény egereket vizsgáltak, melyek az emberekéhez hasonló ösztrogénfüggő emlőrákban szenvedtek, és arra jutottak, hogy a szójából kivont növényi hatóanyagok 23%-kal, a tea pedig 56%-kal csökkentették a daganat növekedését. Együttes adva viszont a hatás a 72%-ot is elérte.

Dr. Jin-Rong Zhou, a bostoni Beth Israel kórház táplálkozástani laboratóriumának igazgatója elmondta, a szója és tea együttesen más molekulákat és üzenetközvetítő útvonalakat vesz célba, mint mindegyik külön-külön. – A szója igazi egyenrangú együttműködő partner, véli Magee, és hozzáteszi, férfiaknak is érdemes felvenni az étrendjükbe.

Edzés utáni harapnivaló
Ha edzés után megéhezik, bátran megengedhet magának egy zsírszegény tejeskávét és egy szelet mazsolás kalácsot. A koffein és szénhidrát segít, hogy az izmok hamarabb visszanyerjék erejüket a kimerítő mozgás után – mondja John Hawley, a melbourne-i RMIT sportorvos professzora. A koffein-szénhidrát páros segítheti azt is, hogy lényegesen több raktározódjon el az izmok legfőbb energiaforrásából, a glikogénből.

A károk mérséklése
Az ételek közti együttműködés nemcsak a kedvező hatások felerősítését jelenti. Azokat a károkat is csökkentheti, melyek a néha-néha becsúszó meggondolatlan élvezetekből származnak. Lássunk néhány példát!

Hamburgerre vörösbort Nem tudott ellenállni az egészségtelen kísértésnek? Egy kis vörösborral jóvá teheti a kár egy részét. – A vörösborban található polifenolok jó eséllyel csökkentik a felszívódás után a vérben emelkedő oxidált koleszterin szintjét – mondja dr. Fausta Natella, a római Nemzeti Élelmiszer- és Táplálkozástudományi Kutatóintézet munkatársa. A koleszterinnek ez a fajtája, mely általában az olajban sült és készen kapható ételek fogyasztása kapcsán emelkedik a szervezetben, különösen veszélyes. – Nemcsak érelmeszesedést okoz, még rákkeltő hatású is – figyelmeztet Natella.

Mikor Natella olyan emberek vérmintáit elemezte, akik a dupla sajtburger mellé vörösbort is kortyolgattak, felfedezte, hogy a bor gátolta az oxidált koleszterin képződését. Ám természetesen nem szabad átesni a ló túloldalára: a bor túlzásba vitt élvezete egy rakás súlyos problémát hoz magával.

Narancslé a rántottához A magas zsír- és szénhidráttartalmú ételek – például egy bőséges reggeli során elfogyasztott szalonnás rántotta és kenyér – alaposan feldúlják a szervezetet. Nemcsak gyulladáskeltők, hanem az SOCS3 nevű fehérje termelődését is kiváltják, mely hozzájárulhat a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához. – Furcsa módon ezt a hatást a narancslé semlegesíti – mondja dr. Paresh Dandona, a West New York Diabétesz- és Endokrinológiai Központ vezetője.

Dandona vérmintát vett egy olyan csoporttól, amelynek tagjai narancslével fogyasztottak el egy 1550 kcal-t tartalmazó, tojásból, sült kolbászból, rösztiből és zsemléből álló reggelit. Meglepetésére nem talált jelentős növekedést sem az SOCS3, sem a gyulladáskeltő szabad gyökök mennyiségében, pedig ilyen ételek után erre számítani lehetett volna.

Nyers erő
1. Sok kultúrában már régóta alkalmazzák az ételek párosítását. Karen Inge melbourne-i dietetikus elmondta, az ételeket gyakran egy bizonyos céllal tálalják együtt, például hogy megkönnyítsék az emésztést vagy a tápanyagok felszívódását. – Nézzük például a japán étrendet: a nyers halat gyakran wasabival társítják. A wasabi tormából készül, mely tartalmazza a nyers hal megemésztését segítő enzimeket.

2. A tabbouleh (tabulé), ez a közel-keleti saláta, mely petrezselyemből, paradicsomból és citromléből áll, szintén jó példája a szinergiának. – A tabbouleh vasban gazdag étel – mondja Inge. – A paradicsom és a citromlé C-vitamin-tartalma elősegíti a petrezselyemben levő vas felszívódását. A tabbouleh-t ráadásul gyakran hús mellé társítják. Azt is tudjuk, hogy ha a hem-vasat tartalmazó húst és a nem hem-vasat tartalmazó petrezselymet együtt fogyasztjuk, az tovább javítja a vas felszívódását.

3. És mi Inge kedvenc párosítása? A karotinoidokban bővelkedő saláták, egészséges zsiradékokkal tálalva. – Sok fogyókúrázó eszik úgy salátát, hogy semmiféle zsiradékforrást nem tesz hozzá, pedig ez nagyon fontos lenne, mivel így tudnak igazán jól felszívódni a zöldségek egészségvédő hatóanyagai.

Kerülendő étel-gyógyszer párok
1. Bizonyos ételek károsan befolyásolhatják a gyógyszerek hatékonyságát. Néhány kombinációt kifejezetten kerülni kell. – Az antibiotikumok egy része nem szívódik fel akkor, ha egy pohár tejjel vagy tejtermékekkel vesszük be – magyarázza dr. Mark Naunton, a Canberrai Egyetem gyógyszerészprofesszora. – A tej a vastartalmú étrend-kiegészítők felszívódását is megzavarja.

2. A nagy zsírtartalmú ételek jelentősen lassíthatják a gyomor ürülését, valamint bizonyos gyógyszerek felszívódását. – Vannak viszont olyan gyógyszerek, például a gombás fertőzések ellen szedett grizeofulvin, melyeket kimondottan érdemes zsíros ételekkel bevenni, mivel ezeknél pont ellenkezőleg: javul a felszívódás – jegyzi meg Naunton.

Mire figyeljen még?
1. Az édesgyökérrel nem árt az óvatosság. Bár ártatlan finomságnak tűnik, ne egye, ha digoxint szed, mert fokozhatja annak hatását és akár mérgezést is okozhat. A vérnyomáscsökkentő és vízhajtó szerekre pedig épp ellenkezőleg hat, csökkenti a hatékonyságukat.

2. A grapefruit (gyümölcslé formájában is) számos gyógyszer mellett súlyos mellékhatást okozhat, mondja Naunton. Sok vérnyomáscsökkentő gyógyszer, szorongásoldó és alvást segítő készítmény, vagy malária elleni szer is kölcsönhatásba lép a grapefruittal. Érdeklődjön orvosánál, hogy kerülnie kell-e a gyógyszer mellett a grapefruit vagy a grapefruitlé fogyasztását.

Vote it up
186
Tetszett?Szavazzon rá!