Egészséges főzés az ünnepek alatt

A jellegzetes karácsonyi ételek kalóriadúsak, így hamar felkúsznak a kilók. Íme, pár tipp ennek megakadályozására

Tervezzen előre egy hétre
A héten egyszer üljön le egy jegyzettömbbel a kedvenc szakácskönyvei vagy főzőmagazinjai elé. Gondolja át, mi van a hűtőben és a fagyasztóban, mik a család kedvenc ételei, és mire kell számítania az elkövetkező hét során. Ezután tervezzen meg egy heti menüt. Ezzel egyidőben készítse el a bevásárlólistát, majd tűzze ki a menüsort a hűtőszekrényre.

Szedje elő a lassúfőzőt
Képzelje csak el: reggel, mielőtt útnak indul, bedob pár hozzávalót – csirkét, egy-két zöldségfélét, árpagyöngyöt és alaplevet – egy lassúfőző edénybe, és mire hazaér, kész a megnyugtatóan egészséges házi koszt. Ez a masina jelentősen megkönnyíti az egészséges étkezést.

Vacsora előtt kerülje az alkoholt
Egy vizsgálatban azok a férfiak, akik fél órával étkezés előtt legurítottak egy pohár sört, többet ettek, mint azok, akik alkoholmentes italt ittak. Ráadásul több zsíros, sós ételt fogyasztottak, és éhesebbnek érezték magukat az étkezés után, mint azok, akik nem ittak. Az alkohol fokozza az étvágyat, így ha nem szeretne túl sokat enni, inkább mondjon le az alkoholról, vagy csak az étel mellé igyon egy pohárral.

Kapcsolja ki a televíziót
Egy diákok körében elvégzett tanulmányból kiderült, hogy a tanulók minél több tévét és videót néznek, annál kevesebb zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak. A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy mivel a tévéműsorok és a reklámok egészségtelen ételeket mutatnak, ezáltal arra késztetik az embereket, hogy gyakrabban nyúljanak üdítők és chips, mint zöldségek és gyümölcsök után. Egy másik tanulmány szintén azt mutatta ki, hogy a vacsora alatti tévézés hatására visszaesik a zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

Iktasson be egy étteremlátogatást
Az ünnepek alatt nem mindig jut idő arra, hogy egészséges vacsorát főzzön. Viszont ahelyett, hogy akkor menjenek el valahová enni, amikor hiányzik az ihlet, az alapanyag vagy az idő az otthoni főzésre, egyenek valahol máshol egy előre kijelölt napon. Ez azzá teszi az étteremlátogatást, aminek valóban lennie kellene: élménnyé. Nemcsak jobban fogja élvezni a helyet, hanem egészségesebben is fog étkezni az ünnepi időszak többi napján.

Tartsa tisztán a konyhát
Ne hagyja, hogy az újságok, levelek, iskolatáskák, házi feladatok, játékok és ezernyi más apróság összegyűljön a konyhában. Adja ki a családnak az új irányelvet: a konyha kizárólag a főzésre, vagy ha megvan hozzá a hely, az étkezésre való. Hogy miért? Nehéz úgy megőrizni a főzési kedvét, ha először a rendetlenséget kell felszámolnia, nem is szólva arról, milyen hatással van mindez a hangulatára. Az érem másik oldala szintén igaz: egy tiszta, ragyogó, hívogató konyha fantasztikus oázis egy egész napos őrültekháza után.

Használjon sok maradékot
Készítsen minden alapvető húsfélét – például csirkét, pulykát vagy halat – a szükségesnél nagyobb adagban, hogy két napra kitartson. Ugyanezt megteheti rizzsel és más gabonaféle körettel. Tálalja egyik nap köretként, a maradékból pedig készítsen egytálételt a következő napra. Íme, pár további maradékhasznosítási tipp!