Egészséges konzervek

Az olajos húsú halak rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, ezért rendszeres fogyasztásuk jót tesz a szívnek

Gazdag, telt íz
A legtöbb olajos húsú halfajta rajokban él, a tenger felszínéhez közel. Ugyan több zsírt tartalmaznak, mint a fehér húsú halak, ám ennek nagy része egyszeresen vagy többszörösen telítetlen. Fontos forrásai a hasznos omega–3 zsírsavaknak, melyek csökkentik az érpályában a vérrögök kialakulásának valószínűségét: ez segít a szívinfarktus megelőzésében.

Az egészséges zsírokat a hal egész teste, különösen a feje és az izomszövetei raktározzák. További jó tulajdonságként ezek a halak vitaminokat is szolgáltatnak: az egészséges bőrhöz és látáshoz elengedhetetlen A-vitamint, B-vitaminokat, köztük a B12-vitamint, mely az idegrendszer működéséhez és a vérképzéshez fontos, valamint D-vitamint, mely az erős csontokhoz szükséges.

Az olajos halak emellett olyan ásványi anyagokban gazdagok, mint a jód, foszfor és szelén, vagy a kalcium.

Minden olajosabb halat ajánlott egészen frissen fogyasztani. Elkészítésük gyors és egyszerű, emellett nagyon finomak. Húsuk telt ízét jól kiegészítik a csípősebb kísérők, például a savanyú gyümölcsök (citrom, egres vagy alma), mustár, pikáns fűszerek, vagy például a sóska.

Halábécé
Alább olvashatja a leggyakoribb olajos húsú halfajták felsorolását. Átlagos adagjuk (csont és bőr nélkül, nyersen lemérve) 140 g. Ezen halak legalkalmasabb elkészítési módja a grillezés, sütés és a barbecue.

Hering Ezt az ezüstösen csillogó halat nem mindenki szereti, mivel sok apró szálkája van. Cserébe viszont nagyon ízletes, és táplálkozási értéke messze kiegyenlíti e hátrányt: a hering nagy mennyiségben tartalmaz többszörösen telítetlen zsírokat, kiváló D-vitamin-forrás, továbbá A-vitamin- és káliumtartalma is említésre méltó. 

Az egészben, frissen árusított hering akkor a legfinomabb, ha ívás előtt fogják ki: teste ekkor vaskos, tömör, és teli van ikrával vagy haltejjel. A heringikra hasznos A-, E- és B1-vitaminforrás, emellett némi C-vitamint is tartalmaz. Serpenyőben kisütve, pirítóssal tálalva finom és egészséges csemege.

Lazac Gyakran a „halak királyának” is nevezik. Íváskor a tengerből édes vizű folyókba vándorol. Ezen időszak előtt akár 13 százalék telítetlen zsírt is tartalmazhat, utána viszont ez a mennyiség körülbelül 5 százalékra esik vissza. A vad lazac ezért kora nyáron a legegészségesebb. B12-vitamin-tartalma kiemelkedő, továbbá káliumot is bőven tartalmaz. Lazacreceptek!

A lazacot ma már nagy mennyiségben tenyésztik halfarmokon is: a tenyésztett változat sokkal kevésbé drága, mint vad rokona. Mind a vadon fogott, mind a tenyésztett lazac kapható egészben, szeletekre vágva és filézve.

Makréla Ennek a csodaszép, sima, acélkék testű halnak jellegzetes, gazdag aromája van. Nagyon tápláló, mivel kiemelkedő jód-, D-vitamin- és niacinforrás, valamint B2-, B6-vitamint és káliumot is tartalmaz. Általában egészben kapható.

Pisztráng Többféle változata létezik, például sebes és tengeri pisztráng, melyek mindegyike nagyon ízletes. A könnyen tenyészthető szivárványos pisztráng széles körben elérhető, viszonylag olcsó halfajta. Mindegyik fajtája hasznos mennyiségben tartalmaz káliumot és jódot.

Sprotni Az apró, ezüstös sprotni valójában kétféle hal lehet: vagy spratt, vagy fiatal hering. Tápértékét tekintve is a hering előnyeivel rendelkezik. Ráadásul egészben, csontokkal együtt fogyasztva hasznos kalciumforrás.

Szardella Ezt a kis, ezüst-kék halat legtöbbször sózva vagy konzervként árulják, de néha frissen is elérhető, ekkor a legjobb grillezve vagy serpenyőben kisütve. Bár nem haladja meg a 10 cm-t, húsa rendkívül ízletes, emellett foszfort és kalciumot is tartalmaz.

Szardínia A friss szardínia nagyon finom, grillezéshez és barbecue-hoz ideális. Nyáron a legjobb, de mivel fagyasztva is kapható, egész évben fogyaszthatjuk. A szardínia kiváló szelén- és jó káliumforrás.

Tonhal Hatalmas méretűre megnőhet, ezért szinte mindig szeletekre vágva árulják. Tömör húsának színe a rózsaszínes-bézs árnyalattól a mélyvörösig terjed, a tonhal fajtájától függően. Tonhalreceptek!

Mivel túlsütve hajlamos a kiszáradásra, ezért érdemes bepácolni. Bár a tonhal más olajos húsú halaknál kevesebb egészséges zsírsavat tartalmaz, ettől még nagyon tápláló, kiemelkedik például B12- és D-vitamin-, valamint káliumtartalma.  

Vote it up
340
Tetszett?Szavazzon rá!