Egészséges zöldségek, finoman

Nem igazán szereti egyik-másik zöldség ízét? Nincs egyedül, de tippjeinkkel majd megkedveli

Nem szereti a zöldségek ízét? Nincs egyedül – ízlelőbimbóink a keserű ízekre kifejezetten érzékennyé váltak az őskorban, hogy elkerüljük a mérgező növényeket. Ráadásul minden negyedik felnőtt ízlelőbimbói túlfejlettek, az átlagosnál akár hatszor érzékenyebbek – különösen a keserű ízre. Sajnos sok zöldséget azok a vegyületek tesznek nagyon egészségessé, melyek miatt kesernyések; emiatt sokan inkább nélkülözik a szívbarát, illetve a rákos betegségekkel szemben védő ételeket.

Cékla
Hogyan próbálja ki? Reszelt céklát keverjen össze citromlével, aranymazsolával és zellerrel. Meg is sütheti balzsamecetben. Vagy próbálja ki, milyen formában kínálja Niklas Ekstedt, a svéd sztárséf: céklás gravlax.

Miért egészséges? A cékla vörös színét adó betacianin nevű pigmentanyag semlegesítheti a rákos betegségeket kiváltó szabad gyököket. Földes ízét a cékla a geosmintól kapja, amely ugyancsak egy rák ellen védő vegyület.

Brokkoli
Hogyan próbálja ki? Keverje össze a párolt brokkolivirágokat krumplival, vagy darabolja fel a hámozott brokkoliszárat és hirtelen süsse ki fokhagymával és olívaolajjal.

Miért egészséges? A brokkoli kesernyés ízét többek között a szulforafán nevű antioxidánsnak köszönheti, amely semlegesíti a rákos betegséghez vezető vegyületeket a szervezetben. Egy másik antioxidáns pedig, amelyet sokan egyszerűen indol-3-nak becéznek, laboratóriumi körülmények között vizsgálva megállította a daganatok növekedését, és visszafordította a rákos elváltozásokat.

Kelbimbó
Hogyan próbálja ki? Süsse meg kockázott hagymával, majd öntsön rá rizsecetet.

Miért egészséges? Ahogy a brokkoliban, úgy a kelbimbóban is sok szulforafánt találni, valamint gazdag izotiocianátban is, amely semlegesíti a rákot kiváltó vegyületeket, mielőtt még károsítani tudnák a szervezetet. Egy holland kutatás során a kelbimbót napi szinten fogyasztó férfiaknál 28 százalékkal csökkent az (esetleg rák kialakulásához vezető) genetikai mutációk gyakorisága a vizsgálat 3 hete alatt azon társaikhoz képest, akik egyáltalán nem ettek kelbimbót. A szulforafán ráadásul a jelek szerint a gyomorfekély ellen is véd.

Káposzta
Hogyan próbálja ki? Almalében főzzön vöröskáposztát, aprított almát (ne pucolja meg, hogy több antioxidáns maradjon benne!) és mazsolát, ízesítse őrölt szegfűszeggel. Ha viszont a káposztafőzés közben keletkező szagok riasztják, íme, a megoldás.

Miért egészséges? A heti néhány alkalommal fogyasztott káposzta csökkentheti az emlő-, prosztata-, tüdő- és vastagbélrák veszélyét. Egy 300 kínai nő részvételével végzett kutatás azt mutatta ki, hogy azoknál, akiknél a legmagasabb volt a káposztában is megtalálható izotiocianát-szint a vérükben, 45 százalékkal kisebb volt az emlőrák kockázata, mint azoknál, akiknek a szervezete nem jutott hozzá ehhez a fontos vegyülethez.

Padlizsán
Hogyan próbálja ki? Hintse meg olívaolajjal és oregánóval, majd roston vagy grillen süsse meg.

Miért egészséges? A padlizsán gazdag a keserű klorogénsavban, amely azonban védelmet nyújt a verőérfalba lerakodó plakkok ellen, így védi az ereket és a szívet. A vizsgálatok során kimutatták, hogy a padlizsán csökkenti a koleszterinszintet, illetve a vérnyomást is.

Kelkáposzta
Hogyan próbálja ki? Dinsztelje ciderben, hogy ellensúlyozza a kesernyés ízt.

Miért egészséges? Glükozinolát-tartalmának köszönhetően olyan enzimek működését segíti, amelyek gátolják, hogy a rákot okozó vegyületek kifejtsék hatásukat.

Spenót
Hogyan próbálja ki? Eheti nyersen is, készítsen hozzá salátaöntetet pürésített málnából, balzsamecetből és repce- vagy olívaolajból.

Miért egészséges? Könnyen elképzelhető, hogy a legegészségesebb zöldség a világon: rendkívül magas az A-, B2-, B6-, C- és K-vitamin tartalma, igen gazdag mangánban, folsavban, magnéziumban, vasban és kalciumban is, valamint tartalmaz luteint, amely a szemben az ideghártyát védelmező antioxidáns hatású vegyület.

Vote it up
226
Tetszett?Szavazzon rá!