Egészségesen táplálkozom?

Ha megválaszolja az alábbi tizenegy kérdést, kiderül, mennyire szolgálja jelenlegi étrendje az egészség tartós megőrzését

1. Szokásos reggelim:
(a)
Zabpehely vagy müzli sovány tejjel és némi gyümölccsel, esetleg zsírszegény tejből készített tejberizs
(b) Felvágott, sonkás tükörtojás vagy rántotta zsömlével, kiflivel
(c) Egy csésze kávé, mellé egy szelet pirítós fehér kenyérből, vagy egyáltalán nem reggelizem

2. Gyümölcsfogyasztásom:
(a)
Idénytől függően mindenféle friss gyümölcsöt szeretek és rendszeresen fogyasztok: bogyós termésűeket, barackot, dinnyét, almát, körtét, szilvát, szőlőt, déligyümölcsöt stb.
(b) Néha egy alma, narancs vagy banán
(c) Csak desszertben, süteményben, turmixban vagy befőttben eszem gyümölcsöt

3. Egy átlagos napon ennyi zöldséget fogyasztok:
(a)
Sokat – ebédre leves, a főétel mellé saláta vagy zöldköret, vacsorára újabb nagy adag zöldség, sőt nassolni is zöldségeket szoktam
(b) Nem sokat – vacsorára esetleg némi zöldség vagy saláta az étel mellé, ebédhez olykor saláta vagy zöldségköret
(c) Keveset, és azt sem mindennap

4. A teljes kiőrlésű élelmiszerek szerepe családunk étrendjében:
(a)
Nagy – csak teljes kiőrlésű kenyeret, barna rizst, durumtésztát és más hasonló teljes kiőrlésű lisztből készült, illetve gabonamagvakkal dúsított termékeket fogyasztunk
(b) Kicsi – néha megeszünk egy szelet rozskenyeret vagy extrudált kenyeret
(c) Semekkora – látni sem bírjuk az ilyesmit, csak hagyományos fehér kenyér, rizs és tészta kerülhet az asztalunkra

5. Kedvenc italom:
(a)
Víz, ásványvíz
(b) Kávé, tea
(c) Üdítők, szörpök, alkohol

6. A csirkét így szeretem:
(a)
Kicsontozott, lebőrözött mellfilé formájában, zöldkörettel vagy salátával
(b) Grillezve, szőröstül-bőröstül
(c) Rántott húsként, fasírtnak, burgernek kisütve vagy csirkepaprikásként.

7. Így szedek étrend-kiegészítőket:
(a)
Naponta szedek multivitamint, ásványi anyagokat és egyéb egészségvédő vegyületeket tartalmazó készítményeket
(b) Olykor beveszek egy-egy vitamintablettát
(c) Nem használok ilyesmit

8. A tejtermékekhez így viszonyulok:
(a)
Naponta fél liternek megfelelő mennyiségű zsírszegény tejet és tejterméket fogyasztok
(b) Olykor jólesik egy pohár zsírosabb tej és sajt, egy doboz joghurt vagy kefir, az ételekhez néha tejfölt, zsíros túrót használok, egy kis tejszínt vagy tejet öntök a kávéba
(c) Soha nem eszem tejet és tejtermékeket

9. Bevásárláskor ezeket veszem:
(a)
Csak friss árut (gyümölcs, zöldség, tojás, nyers hús stb.)
(b) Vegyesen friss és konyhakész árut
(c) Rendszerint előrecsomagolt, konyhakész termékeket (konzervek, mirelit áruk, hidegkonyhai készítmények)

10. Így vacsorázom:
(a)
A vacsorám energiaszegény ételekből áll, és este 6 óra után már nem eszem
(b) Este eszem főtt ételt, általában kisebb mennyiségben
(c) Sokszor előfordul, hogy késő este nagy adagot eszem

11. Ha délután 3-kor megéhezem:
(a)
Bekapok egy gyümölcsöt, vagy elrágcsálok egy fél marék diófélét, napraforgó- vagy tökmagot
(b) Arra gondolok, hogy már csak pár óra van a vacsoráig
(c) Nem érdekel az időpont, sem az, hogy ebédeltem-e: kifosztom a frizsidert, rendelek egy óriási pizzát, vagy lerohanok a közeli gyorsétterembe

Egészségőrző étrend
1. Az étrend felét gyümölcsök, zöldségek, kisebb mennyiségben hüvelyesek alkossák!
2. Több teljes kiőrlésű élelmiszert, több rostot!
3. Több egészséges zsírsavat!
4. Több kalciumban gazdag táplálékot!
5. Térjen át a sovány fehérjeforrásokra!
6. Kevesebb kalóriát!
7. Legyen öröm az étkezés!

ÉRTÉKELÉS
Ha a válaszok többsége (a)

Az Ön étrendje és táplálkozása szinte ugyanolyan egészséges, mint a Krétán vagy Okinaván élőké. A még jótékonyabb hatás érdekében egészítse ki étrendjét újfajta gyümölcsökkel és zöldségekkel, s fogyasszon még több olajos magvat.

Ha a válaszok többsége (b)
Ön aránylag egészségesen táplálkozik, de nem sokat tesz azért, hogy megelőzze a betegségeket és jóval tovább éljen. Étrendje nem tartalmaz elegendő gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonaterméket és csontépítő kalciumot, ugyanakkor sok benne a cukor, a finomított szénhidrát, valamint a szívet és az érrendszert veszélyeztető zsiradék. Nem csoda, ha időnként rossz erőnlétre, hangulati problémákra, emésztési gondokra panaszkodik. A kiegyensúlyozottabb étrend néhány hét alatt javítaná általános testi-lelki állapotát, megalapozná jövőbeni tartós egészségét.

Ha a válaszok többsége (c)
Táplálkozása annyira egészségtelen, hogy egyrészt súlyos betegségek fenyegetik, másrészt mindennapi életére is hatással van: romlik az erőnléte, a munkabírása és a szellemi kapacitása, fogékonyabbá válik a fertőzésekre és a stresszre. Az egészségőrző táplálkozást előirányzó hét fenti javaslatot tekintse kötelező érvényűnek! Kezdje kis változtatásokkal, például az étkezéseket vezesse be salátával, az édességek helyett egyen gyümölcsöket vagy zöldségeket. Hamarosan észreveszi majd, hogy az egészséges táplálkozás is lehet ízletes, laktató, az élettani előnyök pedig szinte azonnal jelentkeznek.