Egészségesnek hitt szokások

Sokszor előfordul, hogy valamit megteszünk az egészségünk érdekében, ám csak ártunk vele. Íme, öt ilyen dolog

A vécé fölött guggolni
Ha nem ér hozzá a mocskos vécédeszkához, akkor megvédi ugyan magát az azon táborozó baktériumoktól, kiteszi azonban magát más kockázatnak. A legújabb urológiai vizsgálatok szerint a vécé fölé guggolás növelheti a húgyúti fertőzés veszélyét. Ha a csésze fölött egyensúlyoz, azzal összehúzza a medencefenéki izomzatot, így nem ürül ki teljesen a húgyhólyag, és a kórokozók könnyebben elszaporodnak a pangó vizeletben. Inkább fedje be az ülőkét vécépapírral, de üljön le.

Korai fekvés
Michael Breus alvásszakértő meglepő kijelentést tett: az álmatlanságban szenvedő emberek többsége túl korán megy ágyba! Látszólag ellentmond a józan észnek, pedig a magyarázat egyszerű: sokáig fenn kell maradnia ahhoz, hogy kezdjen elfáradni a szervezete, és mikor lefekszik, gyorsan el is tudjon aludni. Ha általában nehezen tudja csak álomba küzdeni magát, a következőképp találhatja meg az ideális lefekvési időt: ha tudja, hogy mikor kell felkelnie, onnantól kezdve számoljon vissza 7,5 órát. Ha egy hét múlva már az ébresztő nélkül is a megfelelő időpontban ébred, sikerrel járt!

Ha túlzásba viszi a listázást
Persze, sokszor segít a szervezésben, ha összeírja, milyen teendői vannak, ha azonban mindent felír a legapróbb feladatokig, azzal akár a saját emlékezőképességét is veszélyezteti – figyelmeztet Chester Santos, az amerikai memóriabajnokság korábbi győztese. Amit nem használunk, az elsorvad – ez épp annyira igaz az agy memóriaközpontjára, mint a test bármely izomzatára! Hogy eddze emlékezőképességét, teendői listáját ágyazza kitalált történetekbe. Engedje szabadjára a fantáziáját! Ha például a megjegyzendő bevásárlólistának az első három tétele a tej, a tojás és a kenyér, képzelje el a következőt: egy óriási tejesdoboz ugrándozik, de hirtelen kidurran, és tojások kezdenek kipotyogni belőle. A tojások addig táncolnak ugrabugrándozva, míg fel nem repednek, és a tojáshéj alól kenyerek tűnnek elő… és így tovább, amíg a bevásárlólista tart!

Mindennapi testedzés
Tisztelendő az akaraterő, ha tényleg mindennap elmegy a konditerembe – de ezzel önmagát veszélyezteti! Ha napról napra túlerőlteti a testét ugyanazzal a módszerrel, az könnyen íngyulladással, vagy akár a rotátorköpeny (vállforgató izomzat) sérülésével járhat! Ez nem csak a kezdőkre vonatkozik: Keri Peterson, a The Doctors műsor New York-i munkatársa évek óta rendszeresen járt már edzeni, amikor íngyulladás alakult ki a vállában – hónapokon át mindennap erősített az elliptikus trénerrel, ebből lett a baj. Peterson így már saját tapasztalata alapján tanácsolja, hogy két egymást követő napon soha se végezze ugyanazt az edzéstervet. Ha ma a futópadot használja, akkor holnap inkább jógázzon vagy nyújtson.

Kizárólag a Wikipédiára hagyatkozni egészségügyi kérdésekben
A közösségileg szerkesztett internetes enciklopédia olyan népszerű, hogy felmérések szerint az orvosok 70 százaléka is gyakran használja forrásként. Azonban amikor az egyes Wikipédia-bejegyzéseket összevetették orvosi szaklapokban megjelent, szakértők által lektorált cikkekkel, a Wikipédia csúnyán leszerepelt: a többek között a hátfájdalmakról, a diabéteszről, a depresszióról és a magas vérnyomásról szóló szócikkek 9/10-ében találtak hibákat! Érdemes használni az internetet, hogy jobban meg tudja fogalmazni a panaszát orvosának – de a megoldást ne az interneten, hanem a rendelőben keresse.