Egyen hüvelyeseket, ha fogyni szeretne

Alulértékelt szuper ételeknek tekinthetők: jótékonyan hatnak az egészségre és segítik a zsírégetést

Elősegítik a teltségérzést, és tompítják a nassolás iránti vágyat
Egy ausztráliai kutatáson 42 önkéntes vett részt. Megszokott étrendjüket a vizsgálat első 12 hete alatt kiegészítették napi 100 gramm csicseriborsóval, majd a rákövetkezendő 1 hónapban visszatértek eredeti étkezési szokásaikhoz. A kutatás során vezetett étkezési naplók alapján a résztvevők a csicseriborsós 3 hónap alatt kevesebbet ettek minden más ételféléből, különösen a pékárukból; maguk az önkéntesek is általánosan inkább jóllakottnak nevezték magukat, mint korábban. A vizsgálatot követő négy hétben látványosan megugrott az általuk elfogyasztott rágcsák mennyisége.

Segítik a zsír elégetését
Az Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism című tudományos folyóiratban publikálták a Manitobai Egyetem kutatói azt a vizsgálatot, amely során hörcsögökön állapították meg, hogy több oxigént lélegeztek be, miután étrendjükben a kukoricalisztet 10 százalékban borsólisztre cserélték – ez nem más, mint a hatékonyabb zsírégetés jele! A kutatók szerint ez azzal magyarázható, hogy a borsó alapú étrend közel 25 százalékkal többet tartalmaz az arginin nevű aminosavból, amely egyszerre segíti a szervezetet a szénhidrát és a zsír elégetésében is. A lóbab és a lencse pedig nemcsak argininban, hanem egy másik aminosavban, a glutaminban is gazdag: a glutaminról a vizsgálatok azt mutatták ki, hogy akár 50 százalékkal is növelheti az emberi szervezetben az étkezést követő kalóriaégetést.

Elősegítik a fogyást
Az indianai Purdue Egyetem és a washingtoni Bastyr Egyetem egy közös kutatás során arra kérte a részt vevő önkénteseket, hogy a megszokottnál 30 százalékkal kevesebb kalóriát fogyasszanak – ehhez véletlenszerűen 3 különböző étrendet tartó csoportba sorolták őket. Az első számú étrend heti 3 csésze babféléből és hüvelyesből állt, a második nők esetében napi közel 2, férfiaknál napi 3 csésze hüvelyesből tevődött össze, míg a harmadik esetében a hüvelyesek aránya minimális volt. A vizsgálat 6 hete során mindhárom étrend mellett fogytak az önkéntesek, de ez azok esetében volt a leghatékonyabb, akik a legtöbb hüvelyest fogyasztották: ők majdnem 4 kilót fogytak! A heti 3 csésze hüvelyest evő társaik mindeközben 3,5 kilót, a minimális hüvelyest fogyasztók pedig csak 1 kilót adtak le.

A rostokban gazdag hüvelyes étrend vetekedik a szénhidrátokban szegény diétával
A Loma Linda Egyetem kutatói 173 túlsúlyos nőt és férfit osztottak be rostokban gazdag, babféléken alapuló étrendre, vagy szénhidrátokban szegény diétára – az eredmény szerint utóbbiak végül átlagosan 1 kilóval fogytak többet a kutatás 16 hete alatt! Ugyanakkor az LDL-koleszterint csak a babos étrendet követő résztvevőknek csökkent. Az étrend szívet oltalmazó jótékony hatása még egy évvel később is kimutatható volt!

A hasi zsírt támadják
Egyik kedvenc vizsgálatom a British Journal of Nutrition hasábjain jelent meg: magas koleszterinszintes, túlsúlyos nőket vizsgáltak 28 napon át. Ez idő alatt a résztvevők naponta két alkalommal olyan fánkot fogyaszthattak, amelyek vagy teljes borsólisztből készültek (fél csésze hüvelyesnek megfelelő mennyiségű borsólisztből), vagy csak a héjból készülő borsólisztből, vagy fehér búzalisztből. A kutatás végén azoknak a nőknek volt a legalacsonyabb a csípő-derék méretaránya, akik a teljes borsólisztes fánkot kapták: ez azt jelenti, hogy a borsólisztnek köszönhetően távozott a deréktájékról a zsír! Egy korábbi, állatokon végzett kutatás során egészséges étrenden tartott rágcsálókat hasonlítottak össze olyan patkányokkal, amelyeknek egyébként egészségtelen étrendjét csicseriborsóval egészítették ki: az eredmény szerint utóbbiak esetében jelentős mértékben csökkent a hasi zsír és egészségtelen étrendjük ellenére hasonló volt vércukor- és inzulinszintjük, mint az egészségesen táplálkozó állatok.

Nemcsak a fogyást segítik, a szívet is óvják
A European Journal of Nutrition című orvosi folyóirat mutatott be egy olyan vizsgálatot, amelynek 8 hete alatt a részt vevő 30 túlsúlyos felnőttet véletlenszerűen két különböző tartalmú, kalóriaszegény étrendre osztották be. Az egyik étrend teljesen bab- és hüvelyes-mentes volt, míg a másik heti 4 adag lencsét, csicseriborsót, borsót vagy babot írt elő. A második étrendet követők 8, az első étrendet követők 5 kilót fogytak, de nagyobb mértékben javult a hüvelyesek mellett a résztvevők koleszterinszintje és vérnyomása is. Sikerült kimutatni továbbá, hogy a hüvelyesekben gazdag étrend hatására csökkent a résztvevők szervezetében a gyulladásra utaló C-reaktív fehérje szintje – ez kockázati tényező a szív- és érrendszeri betegségek, a 2-es típusú diabétesz tekintetében.

Vote it up
155
Tetszett?Szavazzon rá!