Egzotikus avokádó

A finom, lágy avokádóval egy cseppnyi luxust és rengeteg tápanyagot csempészhet számos ételbe

Az avokádó Közép-Amerikából származó növény. A kereskedelmi hajók a 19. századtól kezdve a világ számos pontján elterjesztették, napjainkban már minden kontinensen vannak termőhelyei.

Sokan aggódnak az avokádó magas zsírtartalma miatt, ám erre semmi ok, mivel kimondottan alacsony benne a telített zsírsavak aránya, és főleg egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaz.

Az avokádó meglepően gazdag sok más hasznos tápanyagban is: bőséges C-, E- és K-vitaminforrás, a folsavról, káliumról, rézről és természetesen az élelmi rostokról nem is szólva.

A legelterjedtebb avokádófajta a Hass, melynek héja érés közben zöldről lilásfeketévé változik. Más változatok, például a Reed és a Shepard éretten is zöld héjúak.

Fajtától függetlenül figyeljen rá, hogy ne vásároljon olyan gyümölcsöt, melyen sötét foltok vannak, vagy a héján sérülések láthatók.

Kiválasztás és tárolás
Úgy vizsgálhatja meg, hogy egy avokádó fogyasztásra kész-e, hogy finoman megnyomja a tetejét a száránál. Ha kissé enged a nyomásnak, akkor már elég érett. Az éretlen avokádónak az a legjobb, ha papírzacskóban, szobahőmérsékleten tartja – körülbelül 2-5 napra van szüksége, hogy megérjen. Ha egy banánt is tesz mellé a zacskóba, az gyorsítja a folyamatot: a banán héja ugyanis etilént bocsát ki magából, és ez elősegíti az érést. A kellően puha gyümölcsöt még három napig tárolhatja a hűtőszekrényben.

A felvágott avokádó húsa a levegőn barnulni kezd. Ezt megelőzendő csavarjon rá egy kis citromlevet, vagy csepegtessen rá pár csepp ecetet. A felvágott gyümölcsöt légmentesen záródó tartóban tegye a hűtőbe, és két napon belül fogyassza el.

Felhasználás
• Az avokádó nagyon finom teljes kiőrlésű kenyérből készült pirítósra kenve. Szórjon rá frissen őrölt borsot, csavarjon rá egy kis citromlevet, és máris kész az egészséges, alacsony glikémiás indexű reggeli. Ha valami tartalmasabbra vágyik, készítsen a tetejére egy buggyantott tojást.

• A majonézes krumplisaláta egy egészségesebb változata: főzze meg a burgonyát a szokott módon, majd adjon hozzá egy hámozott és összetört avokádót. Alaposan forgassa össze a forró burgonyával. Keverjen hozzá apróra vágott mogyoróhagymát, fél csokor friss mentát és egy teáskanál kapribogyót. Ízesítse citromlével, sóval és őrölt feketeborssal.

• Fűszeres, ázsiai ihletésű szósz: kockázzon fel két avokádót, és tegye egy tálba. Adjon hozzá egy kis méretű, apróra vágott piros chilipaprikát, fél csokor aprított korianderzöldet, két felkockázott paradicsomot, egy marék spenótlevelet és két szál újhagymát. Külön tálban alaposan keverje össze két zöldcitrom levét két teáskanál szezámolajjal és egy teáskanál reszelt gyömbérrel, ezután öntse hozzá a másik tál tartalmához, és forgassa össze a keveréket. Tálalja párolt hal vagy grillezett csirkecomb mellé.

• Dobja fel a sonkás szendvicset friss avokádóval: vaj vagy majonéz helyett kenjen rá összetört vagy vékonyra szelt avokádót.

• Dél-kelet-ázsiai smoothie: turmixoljon össze egy avokádót két kivivel, fél pohár kókusztejjel, 2 pohár hideg vízzel és egy evőkanál mézzel. Tegyen hozzá mentát, és már fogyaszthatja  is.

Vote it up
235
Tetszett?Szavazzon rá!