Erőt adó spenót

Lássuk csak, miért is annyira egészséges ez a levélzöldség, illetve mennyit és hogyan érdemes fogyasztani belőle

Mit eszünk, amikor spenótot eszünk?
A spenót igen gazdag folsav nevű B-vitaminban – melynek rákellenes hatásai is vannak –, valamint az olyan karotinoidoknak, mint a lutein, mely segít megelőzni az időskori vakság leggyakoribb okát, a sárgafolt-elfajulást. Amit viszont nem kapunk meg belőle, az a vas. A mítosz, miszerint a spenót rendkívül gazdag vasban (ettől olyan erős Popeye), 1870-ből ered, amikor is egy kutató a tanulmányában rossz helyre tette a tizedesvesszőt, így a spenót valóságos vastartalmának tízszeresét tüntette fel. Egy adag (kb. egy bögrényi) nyers spenót valójában csupán 1 mg vasat tartalmaz, és ezt is nehezen hasznosítja a szervezet, mivel még ennek a vasnak is a nagy része nem szívódik fel a spenótból. A spenót kalciumtartalma szintén nehezen szívódik fel, a magas oxálsav-koncentráció miatt. Mindezekért a hátrányokért azonban bőven kárpótolnak a benne lévő egyéb tápanyagok.

Gyógyító erő
Túl azon, hogy karotinoidtartalma révén megvédi a szemet az időskori sárgafolt-elfajulástól, a spenót sok K-vitamint is tartalmaz. Ez nemcsak az alvadásban szerepet játszó fehérjék termelődését teszi lehetővé, de segít megőrizni a megfelelő csontsűrűséget is, így megelőzhetőek a törések. (Fontos: ha véralvadásgátlót szed, a spenótban gazdag étrend mellett nőhet a gyógyszerek iránti igény!)   Emellett fontos forrása a káliumnak, magnéziumnak és folsavnak: ezek többek között gátolják a vérnyomás emelkedését, ezáltal csökken a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. Bizonyos kutatások szerint a folsav még a tüdőrák kialakulásának esélyét is csökkenti azoknál, akik már leszoktak a dohányzásról.

Egészséges tippek
A vas jobb felszívódása érdekében fogyassza a spenótot C-vitaminban gazdag ételekkel, például kaliforniai paprikával vagy narancsgerezdekkel együtt. Íme, pár remek spenótos recept!

Mennyit?
Egy csésze nyers vagy fél csésze főtt spenótlevél felel meg egy adag zöldségnek. Egyen mindennap legalább öt adag zöldséget!

Melyiket vegyem meg?
Válassza a roppanós, élénk zöld levelű és szárú spenótot, melyen semmi nyoma a sárgulásnak, fonnyadásnak és zúzódásnak. Ha enyhébb ízre és finomabb textúrára vágyik, vásároljon bébispenótot. Alaposan mossa le róla a homokot vagy sarat egy nagy tál vízben vagy a mosogatóban. Előre csomagolt, mosott spenóttal kihagyhatja ezt a lépést, de még így sem árt, ha leöblíti felhasználás előtt.