Európa vad lelke

A december elejétől tartó fesztiválok felélesztik Európa kapcsolatát a természet ritmusával. Ismerje meg e különös hagyományokat

Az ősi szív máig dobog Európában. A mobiltelefonos világ kifinomult csillogása mögött meghúzódó rítusok az aratásokhoz, napfordulókhoz és a téli sötétségtől való félelemhez nyúlnak vissza. Ezekben szörnyek fenyegetnek, de bennük rejlik a tavaszi újjászületés, a bő termés és a gyermekáldás ígérete is. Európa – legalábbis részben – még nem vesztette el a kapcsolatot a természet ritmusával. Ezt élesztik fel a december elejétől húsvétig sokfelé tartó fesztiválok.

Az események egybeesnek a keresztény ünnepekkel, de a rítusok sokszor a kereszténység előtti időkre vezethetők vissza. A gyökereket nehéz megtalálni. A férfiak (a közelmúltig csak ők) olyan maskarát öltenek, amely eltakarja az arcukat és elrejti valódi alakjukat. Majd kimennek az utcára, s ott álruhájukban átlépik a határt az emberi és az állati, a valódi és a spirituális, a civilizáció és a vadon, halál és újjászületés között. Az ember „kettős személyiséggé alakul át”, mondja António Carneiro, aki ördögszerű caretónak öltözik a portugáliai podencebeli karneválon. – Titokzatos lénnyé válik.

Charles Fréger francia fotográfus elindult, hogy két télen, 19 országot bejárva megörökítse azt, amit ő „törzsi Európá”-nak nevez. A lefényképezett jelmezek régiónként, sőt falvanként is különbözők. A romániai Corlatában a férfiak szarvasnak öltöznek, és táncosokkal együtt vadászatot játszanak el.

De a vadember mindenütt jelen van. Franciaországban ő a l’homme Sauvage; Németországban és Ausztriában Wilder Mann; Lengyelországban Macidula a bohócos változat. Állatbőrökbe, mohába vagy szalmába öltözik. A félig ember, félig állat vadember jelképezi a bonyolult kapcsolatot, amely az emberi közösségeket, főleg a falusiakat fűzi a természethez.

A medve a vadember közeli rokona – egyes legendákban a medve az apja. A fölegyenesedve járni tudó állat, amely téli álmot alszik. A szimbolikus halál és a téli álomból felébredés, az újjászületés jelzi a tavasz érkezését, annak minden gazdagságával. Mint Fréger mondja, a fesztivál résztvevői számára „a medvévé válás a medve megjelenítésének és a medve feletti uralom kifejezésének az eszköze”.

A hagyományok szerint a fesztiválok a fiúk férfivá avatásának rítusai is. A medve- vagy vademberruha felöltése egyben „az erő fitogtatásának” az eszköze is, mondja Fréger. Sok jelmezhez a férfiasságot jelképező súlyos kolompok tartoznak.

Kérdés, hogy az európaiak – a civilizált európaiak – valóban hiszik-e, hogy a föld, az állatállomány és az emberek termékenysége érdekében végre kell hajtani ezeket a rítusokat. Tényleg hiszik-e, hogy a jelmezekkel és rítusokkal el lehet űzni a gonoszt és elérni, hogy legyen vége a télnek?

– Mindenki tudja, hogy nem kellene ezt hinniük – mondja Gerald Creed, aki a maszkos hagyományokat tanulmányozta Bulgáriában. A modern élet azt mondja nekik, hogy ne tegyék. De nem zárják ki annak lehetőségét, hogy a régi módszerek talán mégis hatnak.

Vote it up
100
Tetszett?Szavazzon rá!