Ezért érdemes többet aludni

Nem is hinné, hányféle szempontból káros az alvásmegvonás. Íme, tíz érv a több alvás mellett, például: alvás = fogyás

Hogy ereje teljében legyen
Sokat hallani, hogy a szükséges alvási idő 8 óra – ez a szám részben olyan felmérésekből származik, amelyek során azt kérdezték a résztvevőktől, hogy mennyi időt szoktak aludni. Például egy ilyen kanadai kutatás során 24 ország 17 ezer egyetemi hallgatójától gyűjtöttek be válaszokat. Az eredmény szerint 63 százalékuk 7-8 órát mondott. – Ez az az időtartam, amennyit az emberek általában alvással töltenek – magyarázza Helen Driver, a terület kutatója. – Ennyi alvás szükséges ahhoz, hogy kipihenten ébredjen fel, és friss maradjon a nap végéig.

Hogy megelőzze a szívbetegségeket és a diabéteszt
Időnként előfordul egy-egy álmatlanul töltött éjszaka, de ha éveken át folyamatosan elnyúzottan kel, az már az egészségét is veszélyeztetheti! – Az alvásmegvonás az immunrendszer hatékonyságát rontja, és szív- és érrendszeri kockázatokkal jár – figyelmeztet Driver. Kapcsolatot mutattak továbbá ki a nem kielégítő alvás és az elhízás, illetve a 2-es típusú cukorbetegség között is.

Hogy kevesebb kalóriát fogyasszon
Hogy 2 órával több alvás hány kalóriát éget el? Az amerikai Conwayben található Hendrix College kutatói szerint további 300-at! Az itt elvégzett három hetes kutatás során 32 nyári egyetemi hallgatót kértek meg, hogy vezessenek naplót az alvási, illetve a táplálkozási szokásaikról. Az első héten azt kérték, hogy ne változtassanak sem az addigi alvási rutinjukon, sem az étrendjükön; a második héten azonban a résztvevőknek mindennap 2 órával többet kellett aludniuk, hogy aztán a harmadik héten ismét visszatérjenek a normális beosztásukhoz. Ezt követően a kutatók összevetették a naplókban feljegyzett adatokat, és megállapították, hogy a második héten, amikor 2 órával többet alhattak a diákok, 300 kalóriával kevesebbet ettek. Többet ettek azonban, miután visszatértek a megszokott alvásmennyiséghez.

Hogy kordában tartsa a kilókat
A Harvard Orvosi Iskolában 68 ezer nő bevonásával végeztek egy nagyszabású kutatást, amelynek köszönhetően sikerült kimutatni, hogy a csak napi 5 órát alvó nők esetében 32 százalékkal magasabb a valószínűsége annak, hogy az évek során akár 10-12 kilót is felszedjenek – szemben a legalább 7 órát alvó társaikkal. Pedig a józan ész éppen azt diktálná, hogy az éget több kalóriát, aki több időt tölt ébren, fel-alá rohangálva! Hiszen a mozgás karcsúsít, nem igaz? A fenti, 16 éven át tartó kutatás cáfolni látszik ezt a feltételezést: hiába ettek akár többet is azok a résztvevők, akik többet aludtak, így is kevesebb kilót szedtek fel kialvatlan társaiknál.

Hogy hasznosabb munkatárs legyen
Szeretné, ha akár 34 százalékkal is javulna a munkahelyi teljesítménye? – Ejtsen meg egy 26 perces pihenőt – tanácsolja Sara Mednick, a San Diego-i California Egyetem kutatója. Kutatások szerint a délután 1 és 4 óra között beiktatott legfeljebb 90 perces pihenővel jelentősen behozhat a lemaradásából alvás terén, visszanyerheti az erejét a nap további részére, és így a teljesítőkészségét is helyrehozhatja – mindezt anélkül, állítja Mednick, hogy az éjszakai alvást tenné kockára.

Hogy segítse az immunrendszer működését
Egy kiadós alvás segíthet legyűrni a betegségeket! Az alvásmegvonás hatására azonban a test vészhelyzetet hirdet: – Ilyenkor mindenféle problémák jelentkezhetnek! A kialvatlanság ellehetetleníti az immunrendszer megfelelő működését – figyelmeztet Eva Libman, a montreáli Jewish Közkórház pszichoterápiás és kutatási osztályának társigazgatója. Példának okáért az alvás növeli az influenza elleni védőoltás hatékonyságát is. A Chicagói Egyetemen végzett kutatás során kialvatlan, napi 4 óránál többet nem alvó férfiakat oltottak be influenza ellen: szervezetük feleannyi antitestet sem produkált, mint amennyire rendesen alvó társaik voltak képesek.

Hogy javítson az agyműködésén
Nemcsak egészségét, hanem koncentráló- és problémamegoldó készségét, illetve memóriáját és hangulatát is tönkreteheti azzal, ha nem alszik eleget. – Az alvás nélkülözhetetlen a napközbeni éberséghez, produktivitáshoz, teljesítőképességhez és a normális reakcióidőhöz is – állítja dr. Jefrey Lipsitz, a Metropolitan Toronto alvászavarral foglalkozó központjának orvosi vezetője. És ez még nem minden: ha nem alszik eleget, számítson rá, hogy problémák fognak jelentkezni az emlékezete működésében, romlani fog társas kapcsolatainak a minősége, és kihívás lesz fenntartania a figyelmét is.

Hogy a külsője se szenvedjen csorbát
Ha valaki huzamosabb ideig csak 4-5 órákat tud aludni, számítson rá, hogy nemcsak a fej- és hasfájás lesz a következménye, hanem az emésztésére is rossz hatással lesz. Nem véletlenül néz ki az ember elhasználtan egy alvás nélkül töltött éjszaka után! Ennek a magyarázata a növekedési hormon szintjében keresendő. A hormon Rachel Morehouse pszichológus szerint a legmélyebb, pihentető alvás közben termelődik legnagyobb mennyiségben – ha tehát valaki nem alszik eleget, szervezete hiányát fogja szenvedni! Ez 20 és 60 éves kor között fenyeget a leginkább: – Ha elég magas ennek a hormonnak a szintje a szervezetben, az biztosítja az egészséges izmokat és a szép bőrt. Fontos, hogy sok növekedési hormont termeljünk, és ezt elsősorban alvással érhetjük el – magyarázza Mehmet Oz.

Hogy ne veszítsen a kedvéből
Az álmatlansággal küzdők szervezete több stresszhormont termel – mutatta ki egy friss kutatás. Emiatt folyamatosan pattanásig feszült állapotba szorulnak, képtelenek lesznek ellazulni – ennek komoly következményei is lehetnek. Ha valakinek a szervezete nem kap kellő pihenést, az depresszióhoz vezethet, ami pedig az álmatlanság egyik okozója. De a folyamat visszafordítható: ha több minőségi alvással jutalmazza meg magát, az boldoggá teheti!

Hogy ne nassoljon túl sokat
A kialvatlanság a táplálkozást is befolyásolja! Mégpedig rossz irányba: hajlamosabb lesz miatta magas szénhidrát-, illetve cukortartalmú ételeket fogyasztani. Ennek az a magyarázata, hogy ha nem alszik eleget, csökkent a szervezet inzulinérzékenysége – ami a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának a veszélyével fenyeget. Aludjon többet, és nem csak egyszerűen kipihentebb lesz, a felesleges édességekre is könnyebben fog nemet mondani!