Ezek az ételek meghosszabbíthatják az életét

Nem, ezúttal nem a köztudottan öregedés elleni zöld teáról és áfonyáról lesz szó

Feles borsó
Csicseriborsó, bab, lencse – énekeltük az óvodában, bár akkor talán még nem lelkesedtünk értük. Pedig ezek a hüvelyesek rendkívül hasznosak. Lehetnek sárgák, zöldek, a lényeg, hogy egészben megfőzve – ez a mediterrán konyha egyik alapétele – a borsófélék fogyasztása lassíthatja a sejtek öregedését, állítja egy felmérés, amelyet a BMJ brit orvosi folyóirat közöl. A kutatók a hüvelyesek rost- és antioxidáns-tartalmának tulajdonítják a jótékony hatást. Itt arról olvashat, hogyan segíthetnek a hüvelyesek a fogyásban.

Dió
Akárhol csörög a dió (meg a mogyoró), jót tesz az egészségének. Aki hetente háromszor vagy többször eszik ezekből az olajos magvakból, annak élete két-három évvel hosszabb lesz, olvasható a BMC Medicine orvostudományi szaklapban. A dióropogtatók körében jelentősen alacsonyabb a rák- és a szívbetegségek kockázata, márpedig ez a két vezető halálok. Rossz hír: a mogyoróvaj nem hosszabbítja meg az életét – őszinte sajnálatunkra. A dió egyébként az agyserkentő ételek közé is tartozik.

Növényi eredetű fehérjék
Nyugalom! Nem azt mondjuk, hogy örökre felejtse el kedvenc pecsenyéjét, de ha hetente beiktat néhány húsmentes étkezést, azzal szaporíthatja hátralévő hetei számát. A növényi eredetű fehérjék ugyanis rendkívül jó hatásúak, különösen ha rendetlenkedik a veséje, derült ki az Amerikai Nefrológiai Társaság felméréséből. Az olyan ételek, mint a quinoa, a rizs, a borsófélék, a szója, a tofu és a hajdina majdnem annyi fehérjét tartalmaznak, mint a húsfélék, ráadásul velük a rostok, vitaminok és ásványi anyagok előnyeit is élvezheti. Itt érveket talál a vegetáriánus étrend mellett – és ellen.

Sárgarépa
Arról már mindenki hallott, hogy a répa milyen egészséges. De azt tudta-e, hogy nemcsak meghosszabbíthatja életét, hanem hatására szexibbnek is tűnhet? A Glasgow-i Egyetem felméréséből arra lehet következtetni, hogy a répa szép narancsos színét adó karotinoidok lassíthatják az öregedését, ráadásul vonzóbbá tehetik az esetleges partnerek szemében. A répa mellett ezek a zöldségek is szuperegészségesek.

Szardínia
Az omega–3 zsírsavak rendkívül fontosak az egészségmegőrzéshez, mivel csökkentik a szívbetegségek és a diabétesz kockázatát, állítja az Amerikai Táplálkozástudományi Akadémia. Szinte valamennyi olajos halban megtalálhatók ezek a csodálatos anyagok, de az egyik legjobb, és legkevésbé ismert forrásuk a szardínia. Bizony, egyetlen doboz – amelyben a szemgolyóval árult halacskák úgy fekszenek, mintha aludnának, de erre most ne gondoljon – fedezi napi omega–3-szükségletének a felét, s a B12-vitamin- szükségletének is mintegy 400%-át tartalmazza. S mivel az apró szardíniák a táplálkozási lánc alján állnak, kevésbé valószínű, hogy mérgező anyagok vannak bennük, mint a nagyobb testű tonhalban vagy lazacban. Ezek az omega–3 zsírban gazdag ételek is meghosszabbíthatják az életét.

Csiga
Sajnos nálunk nem elterjedt a csiga fogyasztása, pedig az ízletes táplálék vasban gazdag, állítják nigériai kutatók. A kis puhatestűekben több a vas, mint a vörös húsokban, márpedig a vas segít megelőzni a vérszegénység leggyakoribb típusát, amivel hosszabbítja az életet. Figyeljen fel az anémia tüneteire!

Kókusz
Az egészséges – például a kókuszdióban található közepes szénláncú – zsírsavakban gazdag ételek fogyasztása lassítja az agy öregedését, mivel megakadályozza a DNS károsodását, állapítja meg a Koppenhágai Egyetem felmérése. A vizsgálatot egereken végezték, de a kutatók szerint lehetséges, hogy a trópusi gyümölcs embereknél is segíthet épen megőrizni agyukat idősebb napjaikra.

Savanyú káposzta
A savanyú káposzta és a többi hasznos baktériumban gazdag étel, így a joghurt meghosszabbíthatja az életét, derül ki néhány felmérésből. Ennek oka az erjesztett ételekben található nagy mennyiségű probiotikus baktériumtörzs. Ezek a baktériumok gyulladásgátlók, javítják a védekezőképességet és segítik az anyagcserét – mindez növelheti egészséges évei számát, állítják a kutatók.

Édesburgonya
Nemcsak különleges alkalmakkor kellene fogyasztani, hanem egészségmegőrző hatása miatt a hétköznapokon is, állítják a Kansas Állami Egyetem kutatói. A tudósok szerint a színpompás gumók (különösen a lilák) sok antociánt tartalmaznak, s ez az antioxidáns bizonyítottan csökkenti a rákbetegségek kockázatát.

Bor és csokoládé
A jó bor és a finom csokoládé nemcsak élvezetessé teszi az életet, hanem a tudomány mai álláspontja szerint hosszabbá is. Mindkét finomságban sok a rezveratrol, amely a Cell Metabolism folyóiratban közölt cikk szerint lassíthatja a sejtek öregedését. A kedvező hatás eléréséhez fekete étcsokoládé és vörös bor mérsékelt fogyasztása ajánlott.

Gránátalma
Már a régi görögök ismerték varázserejét: atlétáikat az olimpiai viadalra, a Hádész által elrabolt Perszephonét pedig az alvilágba juttatta a gránátalma. De valóban ilyen nagy hatású? Egy friss francia kutatás szerint a kesernyés, vörös magok, ha halhatatlanságot nem is biztosítanak, meghosszabbíthatják az életét. A tudósok szerint a gránátalmában talált urolitin A molekulát a bélbaktériumok olyan vegyületté alakítják, amely segít az izomsejteknek az öregedés elleni védekezésben. Jó esetben a gránátalma az élet meghosszabbításának legízletesebb eszköze lehet, de a pokolra biztos nem jut hamarabb, aki fogyasztja. Itt többet megtudhat e pompás gyümölcs erejéről.

Semmi
A táplálkozástudomány egyik legkülönösebb felfedezését ismertetve azt írja a Nature című folyóirat, hogy aki hosszú életre vágyik egyen... keveset! A felmérés szerint azok az emberek, állatok, de még férgek is, akiket/amelyeket kalóriaszegény diétán tartottak, 40%-kal tovább éltek, mint a megszokott táplálékot fogyasztók. Erre persze mondhatjuk, hogy mi értelme tovább élni, ha közben korog az ember gyomra. Ezért dolgozták ki az „átmeneti koplalás” módszerét: a fél- vagy egynapos böjtöléssel biztosíthatjuk a kalóriamegvonás kedvező hatását, de a közbeeső időben jól is lehet lakni.

Vote it up
117
Tetszett?Szavazzon rá!