Ezeket a fogyókúrás tippeket NE fogadja meg!

Szakértőink megcáfolnak pár közkeletű, azonban hasznavehetetlen tanácsot

„Fogyasszon zsírégető kiegészítőket”
Ha táplálékkal nem jut elegendő vitaminhoz vagy ásványi anyaghoz, szüksége lehet kiegészítőkre, de azok nem fognak segíteni a fogyásban. – Egyszer egy beteg azt olvasta az interneten, hogy a nagy mennyiségben fogyasztott E-vitamin elégeti a zsírfelesleget – meséli dr. Shannon Giese, a Kansas Orvosegyetem dietetikusa. De azt az állítást nem támasztják alá tudományos bizonyítékok. Ráadásul a feleslegesen szedett E-vitamin befolyásolhatja egyéb gyógyszerek hatását, így veszélyes lehet. Beszélje meg orvosával, milyen kiegészítőt szedjen (vagy szedjen-e egyáltalán). Itt megtalálja, milyen ételekből juthat hozzá a legfontosabb vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz.

„Minél kevesebb a kalória, annál jobb”
Valójában minél kevesebbet energiát vesz magához, annál valószínűbb, hogy később túleszi magát. – Egy betegem, egy ápolónő jó ötletnek tartotta a nagyon alacsony kalóriatartalmú fogyókúrát – mondja Samantha Heller, a New York-i Langone Klinika táplálkozástudományi szakértője. – Aztán arról panaszkodott, hogy nem tud felmenni a lépcsőn. Mások elájultak edzés közben, mert úgy tudták, minimálisra kell szorítaniuk a kalóriabevitelt. – Ha koplal, elhomályosulhat a gondolkodása, és a szervezete éhező módba vált, ezért anyagcseréje az energia felhalmozására korlátozódik. Ezenkívül, ha szélsőségesen kevés kalóriát fogyaszt, a fogyás az izomzat, a folyadék és a zsírok csökkenéséből adódik össze, ám amikor később túleszi magát, a felesleg zsírba rakódik le. Próbálja ki ezeket a szokatlan ötleteket, ha kevesebbet akar enni.

„Kerülje a szénhidrátokat! Vagy a zsírokat!”
Egyensúlyra kell törekedni, vélik a táplálkozás szakértői. – Amikor kiiktatja étrendjéből akár a zsírokat, akár a szénhidrátokat, valószínűleg egészségtelenül sokat fogyaszt a többi tápanyagból – magyarázza dr. Kristin Kirkpatrick, egy clevelandi wellnessoktatási központ vezető dietetikusa. – Ha zsírmentes kúrát tart, alighanem túl sok szénhidrátot fogyaszt. Ez fokozhatja a zsírlerakódást elősegítő inzulin termelését, ami nehezíti a fogyást. – Ha mellőzi a szénhidrátokat, túl sokat fog fogyasztani a többi tápanyagból, amitől az anyagcseréje is lelassul. – Lehet változtatni a különböző tápanyagok arányán, de ne próbálja meg egyiket se teljesen kiiktatni – teszi hozzá Kirkpatrick. Például: ne zárja ki a szénhidrátokat, fogyasszon étkezésenként egy adagnyi szénhidráttartalmú ételt (kukoricából készített tortillalapot vagy egy szelet teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret). A zsírok teljes mellőzése helyett egyen alacsony zsírtartalmú tejtermékeket vagy sovány húst.

„Naponta egy evőkanál kókuszolaj csodákra képes”
Főzzön vagy szépítkezzen vele, de ne várja, hogy lefogyjon tőle. – Sokan fogyasztanak naponta egy evőkanál kókuszolajat, mert azt hiszik, csodaszer betegségek ellen és segít megszabadulni a súlyfeleslegtől – mondja Heller. – Pedig erre nincs tudományos bizonyíték, ráadásul a kókuszolaj telített zsír, azaz sok benne az energia. Legjobb tudásunk szerint olyan a hatása a szervezetre, mint a disznózsírnak. – Egy evőkanál kókuszolaj 12 gramm telített zsírt (az Amerikai Szívgyógyász Szövetség 13 gramm telítetlen zsír fogyasztását ajánlja egész napra) és 117 kalóriát tartalmaz. Vannak benne antioxidánsok, amelyek csökkenthetik bizonyos betegségek kockázatát, de jobban jár, ha ezekhez zöldségekből, gyümölcsökből és teljes kiőrlésű gabonafélékből jut.

„Méregtelenítéssel fogyjon”
A szervezet a nap 24 órájában tisztul. – Semmilyen tudományos vizsgálat nem bizonyítja, hogy gyümölcslevekkel, gyógyteákkal vagy bármilyen egyéb „méregtelenítéssel” a szervezet megtisztulna bármitől – állítja Heller. Ha a nyaralás alatti lakomák után vissza akar térni a szokásos étrendjéhez, vezessen ételnaplót. „Talán túl egyszerűnek tűnik, de segít abban, hogy tudatosabbak legyünk, és ne folytassuk a nyaraláskor megszokott dőzsölést – teszi hozzá Heller.

„Használjon olyan alkalmazást, amely az edzés közben elégetett kalóriákhoz igazítja a táplálkozását”
Jól leizzadt az edzőteremben – bravó! De ez nem jelenti azt, hogy most bármennyit ehet, akármit mond is okostelefonos alkalmazása. A mozgásmennyiség alapján kalóriaveszteséget számoló applikációk túlevéshez vezethetnek. – Az alkalmazások gyakran több kalóriát jeleznek, mint amennyi valójában elégett, ezért sokan azt gondolják, „Jól kimozogtam magam, most annyit ehetek, amennyi jólesik” – mondja Kirkpatrick. – Én lebeszélem ügyfeleimet az ilyen applikációk használatáról. Amikor megfogadják a tanácsomat, elkezdenek fogyni.

„Egyen naponta hatszor”
Ez akár jó ötlet is lehet, ha az ön életvitele ezt kívánja vagy orvosa ezt javasolja. Ha naponta többször keveset eszik, könnyebben kordában tarthatja a vércukorszintjét és az éhségérzetét. Ám egy kanadai vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy a háromszori étkezés elosztása hat részre nem járt súlyveszteséggel, egy ehhez kapcsolódó vizsgálat pedig azt mutatta ki, hogy a hatszor étkezők többet akartak enni. Ennek egyik oka az lehet, hogy mindenki mást ért azon: „keveset enni.” – Ha ezt tanácsolják fogyni vágyóknak, és nem tisztázzák, mennyi a „kevés”, a kívánt hatás gyakran elmarad – mondja Kirkpatrick.

„Egye ezt napokig”
Ezt a kifejezést mindenképpen felejtse el: csak káposztaleves. Az a diéta, amely egyetlen ételre koncentrál – legyen az káposztaleves vagy grépfrút –, valószínűleg mellőz fontos vitaminokat és ásványi anyagokat. – Ilyenkor a diétázó megvonja magától azokat a tápanyagokat, amelyekhez más ételekkel juthatna – magyarázza Giese. – Az étkezés napirendünk fontos része. Unalmas, ismétlődő étrend helyett olyat válasszon, amelyet könnyű követni.

„Álljon át gyümölcslére, ha fogyni akar”
A gyümölcslében általában sok a cukor és éhesen hagyja az embert, ami túlevéshez vezethet. – A gyümölcslé a létező legértéktelenebb táplálék – állítja Kirkpatrick. – Semmi előnye nincs, sok benne a cukor. Ezzel szemben a rágásnak megvan az előnye. – Egy táplálkozástudományi szaklapban közölt vizsgálat résztvevői 10%-kal kevesebbet ettek (ami 70 kalóriának felel meg), amikor 50%-kal növelték a rágás idejét. Ha dupla annyit rágtak, 15%-kal kevesebb ettek, vagyis naponként 112 kalóriával kevesebbet fogyasztottak.

„Fontos a bőséges reggeli”
A reggeli feltölti az embert egész napra, bár néha túlságosan is. – Ha bőséges reggelit tanácsolunk, az emberek sokan több szénhidrátot fogyasztanak – mondja Kirkpatrick. – Soha nem jó azt javasolni, hogy valamiből sokat egyenek. – Ehelyett inkább fogyasszon normális méretű reggelit, ami gazdag fehérjében (így csökkenti a későbbi éhségérzetet), például görög joghurtot vagy tojásos-babos burritót. Ezeket a reggeli ételeket is ajánlatos elkerülni.

Vote it up
181
Tetszett?Szavazzon rá!