Ezt egye és igya az Alzheimer ellen

A következő ételek és italok fogyasztásával jelentősen csökkentheti az Alzheimer-kór kockázatát

Eleinte könnyű hétköznapi feledékenységnek hinni, de ha valóban Alzheimer-kórról van szó, az idővel egyre pusztítóbbá válik: tönkreteszi a beszéd- és felfogókészséget, megzavarja a mozgáskoordinációt, illetve nyugtalanságot és szélsőséges hangulatingadozást okoz. Miközben a 80 év fölötti korosztály minden harmadik tagja érintett, az emberek általában legfeljebb csak reménykednek benne, hogy megússzák. Megfelelő étrenddel viszont lassítható a betegség fejlődése, vagy akár 40 százalékkal csökkenthető a kockázata. Ezért már megéri odafigyelni!

Omega–3 zsírsavak
Bár az omega–3 zsírsavakat inkább a szívbarát mediterrán étrend oszlopos tagjaként szokás emlegetni, a legújabb kutatási eredmények szerint az Alzheimer-kór elleni tulajdonságaiért is kiérdemli az elismerést. Egyen olajos halakat, így például lazacot, heringet vagy fehér tonhalat hetente legalább 1 alkalommal, és ezzel máris 10 százalékkal lassíthatja a kognitív leépülés folyamatát.

A leghatékonyabbnak az olajos halakban található dokozahexaénsav bizonyult, ráadásul az agy normális fejlődése nélkülözhetetlenné teszi ezt a zsírsavat. Továbbá, az omega–3 zsírsavak mindegyike – származzon az dióból, lenmagból vagy olívaolajból – gyulladáscsökkentő tulajdonsággal bír, így segíti az agy megfelelő fehérjeellátását.

C- és E-vitaminban gazdag ételek
Az agyban végbemenő kémiai reakciók melléktermékeként keletkező instabil molekulák, a szabad gyökök roncsolják a sejteket, és valószínűleg hozzájárulnak a mentális leépüléshez is. Az antioxidánsokban gazdag ételek azonban képesek semlegesíteni ezeket.

Egyes embercsoportok étkezési szokásainak vizsgálata alapján állapították meg, hogy ha nagy mennyiségben fogyaszt olyan ételeket, amelyek gazdagok C-vitaminban (ilyen például piros paprika, ribizli, brokkoli és eper) vagy E-vitaminban (többek közt az olívaolaj és a mandula), azzal jelentősen csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának veszélyét.

A chicagói Rush-Presbyterian-St. Luke Egészségügyi Központ időskori betegségekkel foglalkozó intézete végzett egy kutatást, amely során azt tapasztalták, hogy azokat a résztvevőket, akik a legtöbb, táplálékból származó E-vitamint fogyasztották (átlagosan napi 11,4 NE-t), akár 67 százalékkal kevésbé fenyegette az Alzheimer-kór, mint a vitaminból a legkevesebbet kapókat (átlagosan 6,2 NE).

Az étrendkiegészítőként fogyasztott vitaminok hatékonysága kevésbé egyértelmű. Az eltérést az okozhatja, hogy ezeket alkalmanként, nagy dózisokban juttatja az ember a szervezetébe, ellentétben az egész életen át folyamatosan fogyasztott, vitaminban gazdag táplálékokkal. Ráadásul az ételek többféle E-vitamint is tartalmazhatnak, míg a vitamintabletták inkább csak egyet, az alfa-tokoferolt. Márpedig sokféle E-vitamin többféle szabad gyököt képes semlegesíteni.

Flavonoidokban gazdag ételek és italok
A növények a polifenol nevű vegyületekkel védekeznek egyrészt a Nap káros sugarai, másrészt a növényevő állatok ellen. Ezek egyik legerősebb antioxidánsok a flavonoidok.

Különösen gazdagok flavonoidokban a gyümölcsök, különösképp az alma, a fekete és a tőzegáfonya, vagy épp a grépfrút. Zöldségek között is érdemes keresgélni, jó választás például a spárga, a kelbimbó, a káposzta, a fokhagyma, a leveles kel, a karalábé, a vetemény- és a limabab, a vöröshagyma, a borsó és a spenót. Egy tudományos kutatás szerint ha valaki heti három alkalommal fogyaszt olyan zöldség- vagy gyümölcslevet, mint a narancs-, az alma- vagy a paradicsomlé, az jelentősen csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét. Egy állatkísérlet alapján a gránátalma leve felére volt csökkentette patkányoknál az Alzheimer-szerű állapot valószínűségét. Számos egyéb kutatás is alátámasztja, hogy minél több flavonoidot fogyaszt az ember, annál kevésbé fenyegeti a demencia.

Curry
India, de sok más ország konyhakultúrájának is kötelező eleme a curry – talán nem véletlen, hogy ezekben az országokban mérhetően alacsonyabb az Alzheimer-kór gyakorisága, mint nyugaton. A fűszer egyik alapvető alkotóeleme a kurkuma, ez tartalmazza a curry sárga színét is kölcsönző kurkumin nevű vegyületet.

Több kutatás során is sikerült kimutatni, hogy a sok currys étel fogyasztása jobb agyműködést eredményez. Szövettani vizsgálatok során az Alzheimer-kóros betegek agyában vastag csomókban találtak amyloid nevű fehérjéket. Laboratóriumi vizsgálatok és állatkísérletek tanúsága szerint a kurkumin háromszorosan védő hatású: nemcsak erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő, de az amyloid hatását is gátolja. Rátapad ezekre a fehérjékre, és megakadályozza, hogy azok összecsapzódjanak.

Folsavban gazdag ételek
Már évek óta bizonyított, hogy egyes B-vitaminok, különösképp a folsav hiánya esetén romlanak a kognitív képességek. A legújabb kutatási eredmények szerint a folsav szintjének már az enyhe csökkenése is ilyen következményekkel jár, ugyanis a folsav (továbbá a B6- és a B12-vitaminok) felelős a homocisztein szintjének kordában tartásáért. Márpedig ez az aminosav magas szint esetén rontja az agyműködést, és drámaian növeli nemcsak az Alzheimer-kór, hanem a szívbetegség kialakulásának a veszélyét is. Jó hír azonban, hogy mindemellett a sötét leveles zöldségekben és szárított babban levő kinyerhető folsav lassítja a kognitív leépülést.

A bor
Egy francia vizsgálat szerint napi 3 pohár (összességében 3 dl) bor 75 százalékkal képes csökkenteni az Alzheimer-kór jelentette fenyegetést. Erre megéri koccintani!