Fűszerekkel az egészségért

Nemcsak ízesítésre jó, a megfelelő fűszer akár többféle betegség ellen is védhet. Kíváncsi az öt legjobbra?

A legújabb kutatások megerősítették, hogy az ételek ízesítésére ősidők óta használt fűszerek egészségesek is. Ilyen például a mustármag, amelyben többféle olyan fitokemikália (növényi vegyület) van, amelyek gátolhatja a rák növekedését, az egészséges sejtek elrákosodását. Több gyógynövény és fűszer lehet hasonló mértékben hasznos, ezek közül mutatunk be néhányat. Azonban nem szabad átesni a ló túloldalára: a túlzásba vitt fűszerezés nemcsak a vacsorát teheti tönkre, hanem az egészségre is káros lehet.

Kurkuma
A gyömbérfélék családjába tartozó kurkumának köszönheti sárga színét a curry. Erős antioxidáns, nem véletlenül használják évszázadok óta az indiai és kínai orvoslásban. Előzetes megfigyelések szerint segíthet az Alzheimer-kór megelőzésében vagy akár kezelésében is – az átlaghoz képest kevesebbszer fordul elő az Alzheimer olyan indiai falvakban is, ahol előszeretettel használt fűszer a kurkuma. Erősíti továbbá az immunrendszert, jó hatással van az emésztésre és csökkenti a szívroham esélyét. Gyulladáscsökkentő-hatása is van. Neveljen otthon kurkumát!

Gyömbér
Kutatások azt mutatták, hogy a gyömbér ellenszere lehet a tengeribetegség vagy akár terhesség okozta hányingernek – a gyomornyugtató hatásért áztasson egy bögre forró vízbe 30-60 gramm gyömbérgyökeret. A benne található gyulladáscsökkentő gingerolnak köszönhetően enyhíthet az ízületi gyulladásban szenvedők fájdalmain és segíthet a felépülésben is.

Rozmaring
Szintén gyulladáscsökkentő anyagokat tartalmaz, erősíti az immunrendszert, serkenti a vérkeringést és csillapítja az asztmás rohamokat. Aromaterápiás kezelésként állítólag javítja a memóriát és fejleszti a koncentrációs készséget.

KorianderKoriander
A koriander gyakran használt fűszere a mexikói konyhának. Levelét könnyű összetéveszteni a petrezselyemmel, ezért nevezik cigánypetrezselyemnek, kínai petrezselyemnek is. Kiváló vas-, magnézium- és mangánforrás.

Fahéj
A fahéj valószínűleg gyulladáscsökkentő fűszer, az újabb kutatások szerint pedig kifejezetten jótékony hatású lehet 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők számára is. Az egyik ilyen kutatás során a napi negyed fahéj 20 százalékkal csökkentette a cukorbetegek vércukorszintjét, illetve csökkentette a koleszterin- és a trigliceridszintet is. Fahéjas rágógumival vagy csupán a fűszer szagolásával már élénkíthető a memória és a koncentráció.

Rák ellen harcolva
Az eddig felsoroltakon túl néhány fűszer segíthet a rák legyőzésében, a daganat csökkentésében is. Amerikai kutatók 39 különböző fűszer alapos tanulmányozása során megállapították, hogy az oregánó, a kapor, a kakukkfű és a rozmaring is tartalmaz olyan antioxidánsokat, amelyek jelentősen segíthetik a szervezetet a rák elleni harcban. Egyéb kutatások során tovább bővült az ilyen jótékony ízesítők listája a kurkumával, a zsályával, a szegfűszeggel, a gyömbérrel és a csilipaprikával. Jusson eszébe mindez, amikor legközelebb azon gondolkozik, mivel fűszerezze kedvenc ételét.

Vote it up
301
Tetszett?Szavazzon rá!