Fantasztikus fokhagyma

Szinte hihetetlen, hányféle csodát tesz. Jó a cukorbetegség, a vérrögképződés, a magas koleszterin és a rák ellen

Miért egészséges?
Állatkísérletek szerint a fokhagyma fokozza az inzulin kiválasztását, ráadásul az inzulinérzékenységet is javítja – így segíthet a 2-es típusú cukorbetegség visszafordításában. Mivel a táplálékkiegészítőkben való szedés a vizsgálat szerint nem befolyásolja a vércukorszintet, fogyassza a fokhagymát a hagyományos módon. Egy másik állatkísérlet során szintén az derült ki, hogy a nagy adag nyers fokhagyma jelentősen csökkenti a vércukorszintet.

A „bűzös csoda” azonban más módon is kedvezően befolyásolja az egészségi állapotot. Tanulmányok sorozata mutatta ki róla, hogy segítheti a koleszterinszint kordában tartását, mivel csökkenti a „rossz” (LDL), és növeli a „jó” (HDL) koleszterin szintjét. Öt vizsgálat egységesített adatai szerint (melyekben a résztvevők vagy fokhagyma-kiegészítőt, vagy placebót kaptak) az összkoleszterin szintje akár 9 százalékkal csökkenthető, ha valaki a napi másfél-három gerezd fokhagymának megfelelő készítményt szed 2-6 hónapon át. A fokhagyma emellett alvadásgátló hatású, így kevesebb a valószínűsége annak, hogy az artériákat elzáró vérrögök alakuljanak ki.

A fokhagymában bővelkedő étrend mellett többféle rákos betegség, például a gyomor- és vastagbélrák kockázata is alacsonyabb. Ráadásul a fokhagyma a magas vérnyomás csökkentésére is képes.

A szakács javaslatai
Tartsa a fokhagymát hűvös, sötét helyen, egy egyszerű, régi bögrében a szekrényben, vagy pedig egy csinosabb fokhagymatartóban, például egy fedeles terrakotta- vagy agyagedényben, mely kizárja a fényt, viszont az oldalán található lyukak engedik a szellőzést. Ne tegye hűtőbe, mivel ott hamar kihajt.

A fokhagyma hámozásának legkevésbé kényelmetlen módja, ha a gerezd oldalát egy nagy kés lapjával megütögeti, így szinte kicsúszik a héjából. Ha pedig nem szereti az aprítást, vásároljon fokhagymanyomót.

Felhasználási fortélyok
• Adjon pirított fokhagymát bármely csirkéből, halból, marhából vagy tofuból készült ételhez.
• Használjon vaj helyett sült fokhagymát a kenyérre, vagy tegye krumplipürébe, tésztákhoz. A sütéshez törje szét gerezdekre a fokhagymát, de ne hámozza meg. Terítse szét egy tepsiben, hintse meg egy kis olívaolajjal, szórjon rá sót, majd süsse 190°C-on, időnként megrázogatva a tepsit, amíg megpuhul, azaz kb. fél óráig. Ezután egyszerűen fordítsa ki a gerezdeket a héjukból.
• Tegyen zúzott fokhagymát a rizshez vagy más gabonaételekhez, mielőtt megfőzi.
• Keverjen zúzott fokhagymát a vinaigrette-hez.
• Pároljon zöldségeket, például spenótot vagy gombát fokhagymás olívaolajon.
• Készítsen fokhagymás-mustáros pácot marhahúshoz: keverjen össze fűszeres mustárt, olívaolajt, feketeborsot és zúzott fokhagymát (rengeteget). Forgassa a pácba a marhahúst, majd legalább két órára tegye a hűtőbe.
• Kíváncsi pár remek fokhagymás ételre? Kattintson!

Vote it up
635
Tetszett?Szavazzon rá!