Fejfájdító fogyókúra

Migrént válthat ki az is, amit megeszünk, de az is, amit nem. Íme, a leggyakoribb tünetek, és az enyhülést hozó ellenszerek

Mi okozza a fejfájást?
A fogyókúra sok fejfájást tud okozni – akár szó szerint is. Egy amerikai alapítvány kutatása szerint a migrénes esetek meglepően nagy hányadánál, 30%-ánál diétázással kapcsolatos problémák állnak a háttérben (de ugyanezek a tényezők kevésbé súlyos fejfájást is kiválthatnak). A fogyás érdekében bevetett legkülönbözőbb étrendi változások az alacsony vércukorszinttől a koffeinmegvonásig mind előidézhetik a lüktető fájdalmat. Ismerje meg, miért fájdítja a fejét a diéta, és mit tehet ellene!

Éhes?
A kalóriák korlátozása és az éhség fejfájáshoz vezethet.

Tipp: Ne nyújtsa hosszúra az időt az étkezések között, és ne hagyja, hogy túlságosan megéhezzen. A legjobb, ha legalább négy óránként eszik egy keveset. Próbáljon ki olyan könnyű rágcsálnivalókat, mint a sós keksz mogyoróvajjal, vagy a sárgarépa pár szem mandulával.

Szomjas?
A kiszáradás a fejfájás egyik leggyakoribb kiváltó oka. A tudósok nem ismerik a pontos magyarázatot, de valószínű, hogy a koponyán belüli erek összeszűkülése áll a háttérben, ami korlátozza az agyat burkoló – és a fájdalomérzékelő receptorokat tartalmazó – agyhártya vér- és oxigénellátását. Szintén hozzájárulhat a fejfájáshoz, ha a kiszáradás miatt nincs elég elektrolit a szervezetében.

Fájdalmas következményei mellett a kiszáradás még fogyókúrás erőfeszítéseit is alááshatja. A kutatások kimutatták, hogy nagyon könnyen összetévesztjük a szomjúságot az éhséggel, ez pedig túlevést eredményezhet.

Tipp: Mire szomjasnak érzi magát, a szervezete máris kissé kiszáradt. Kortyolgasson minél gyakrabban vizet vagy édesítetlen teát! Étkezésnél a fogások közben vagy mellé igyon egy-egy pohár vizet!

Mesterséges édesítőszerek?
A Washingtoni Egyetem egy vizsgálata kimutatta, hogy némelyek különösen érzékenyek lehetnek az aszpartámra, ez pedig fejfájást válthat ki náluk. Az aszpartám diétás ételekben és italokban egyaránt előfordulhat.

Tipp: Ha arra gyanakszik, hogy a mesterséges édesítőszerek váltják ki a fejfájást, vezessen naplót az elfogyasztott ételekről, hogy megfigyelhesse az összefüggést. Jobban jár, ha inkább mézet tesz a teába vagy kávéba: egyes megfigyelések szerint a méz segíti a zsírok lebontását, és egészségesebb a cukornál.

Visszavett a koffeinből?
Karcsúsító tervei részeként elhagyta az üdítőitalokat és a kávét? Lehetséges, hogy épp koffeinmegvonáson esik át. A CNN Health-nek nyilatkozó szakértők úgy becsülik, hogy a szokásos koffeinmennyiség csökkentése az emberek felénél fejfájást és más kellemetlen tüneteket okoz.

Tipp: Ne egyik napról a másikra mondjon le a koffeinről! Inkább próbálja fokozatosan csökkenteni az adagot. Ne feledje, maga a koffein nem a diéta ellensége: a gond az, hogy gyakran cukrozott üdítők és kávéitalok formájában fogyasztjuk, melyek tele vannak a cukorból és tejből származó extra kalóriával. A legtöbb fogyókúrázó számára megengedett napi egy csésze koffeines ital, feltéve, hogy zsírszegény tejjel készül, és nem kerülnek bele olyan kalóriabombák, mint például az ízesített szirupok és tejszínhab.

Stresszel?
A stressz egyrészt falási rohamokat válthat ki, illetve megnehezítheti a fogyókúra betartását, másrészt fejfájást okozhat. Amikor nagy nyomás alatt van, szervezete adrenalin- és kortizolviharral válaszol a stresszre. E két hormon biztosítja a problémák legyőzéséhez szükséges azonnali energialöketet, de hatásukra egyúttal átmenetileg összeszűkülnek az agyhártyát ellátó erek, ez pedig fejfájás formájában jelentkezhet.

Tipp: A stresszoldás érdekében tegyen egy kijózanító sétát a ház körül. Lépjen ki a szituációból, és vegyen pár mély, tisztító lélegzetet. Tegyen valami olyasmit, ami megnyugtatja, például szundítson egyet, manikűrözzön, vagy hívja fel a legjobb barátját, és mesélje el neki, mi bántja. Ami pedig a legfontosabb: ne hagyja, hogy a fogyókúra váljon a stressz forrásává. Némelyek minden felszedett gramm miatt máris aggodalmaskodni kezdenek, ahelyett, hogy vállon veregetnék magukat a már elért kisebb eredményekért. Hosszú távon a mérleg nyelve úgyis jó irányba fog mozdulni: lefelé!

Túl régóta nem evett?
Ha túl sok idő telik el az étkezések között, vagy szabálytalan időközönként eszik, az a vércukorszint leeséséhez vezet, ami szervezetét „éhezési üzemmódba” kapcsolja. Ez az állapot olyan hormonok és más vegyületek termelődését váltja ki, amelyek a stresszreakció során is termelődnek (valóban nagy megterhelés a szervezetnek, ha nem kap időben táplálékot!), erről pedig tudjuk, hogy fejfájást okozhat. Ha feltölti a raktárakat, a fejfájásnak az összes többi tünettel: gyengeséggel, remegéssel, kimerültséggel együtt el kell múlnia.

Tipp: ne feledje, hogy négy óránként mindenképpen enni kell valamit.

Túlzásba vitte az edzést?
Ha csak nemrég kezdett el edzeni, vagy a szokásosnál jobban megerőltette magát, lehetséges, hogy ezért fáj a feje. Az edzés okozta fejfájás sportolás előtt és után is jelentkezhet, és bár a pontos okát nem ismerik, a Mayo klinika szakemberei szerint kialakulása az agyhártyák vérellátásának megváltozásával függhet össze.

Tipp: Mindig melegítsen be edzés előtt, hogy szervezete felkészüljön a mozgásra, és ne erőltesse túl magát.

Ismerjen meg pár hatékony öngyógyító módszert a fejfájás leküzdésére.