Fogyás: mi a tévhit és mi az igazság?

Minden érintettnek van tutinak mondott receptje, de vajon mi az, ami tényleg hat és mi az, amivel hiába próbálkozik?

Kapcsolódó cikkek

Tévhit: Ahhoz, hogy fogyjon, éhezni kell
Az igazság:
Ha éhezteti magát, azzal csak azt éri el, hogy rosszabb minőségű ételből jóval többet fog enni, mint amennyire a szervezetének szüksége lenne – figyelmeztet Arya Sharma, az Albertai Egyetem szív- és érrendszeri betegségeket, illetve az elhízást kutató központjának a vezetője.

– Sokan hiszik azt, hogy akkor fogynak igazán, ha éhesek. Miközben ez gyakran visszafele sül el! – állítja Jessica Begg dietetikus. Ha korlátozza a szervezetébe jutó kalóriamennyiséget, az az éhségre reagálva az anyagcsere lassulását eredményezi. Ebből ered a sokat emlegetett jojóhatás.

Ne a mennyiségen, sokkal inkább a minőségen változtasson! – A fogyás legjobb módszere nem az, ha korlátozza az étrendjét, hanem ha a megfelelő ételekkel kiegészíti – magyarázza Begg.

Ha több zöldséget és gyümölcsöt eszik, azzal kiválthatja a magas kalóriatartalmú ételeket, ráadásul tovább marad jóllakott is!

Tévhit: Ha rendszeresen végez testmozgást, akkor nem kell figyelnie arra, hogy mit eszik
Az igazság:
– Arra senkinek sincs elegendő ideje, hogy annyi testmozgást tudjon végezni, hogy a gyorséttermi falatokat is lemozogja – figyelmeztet Sharma. Az edzésnek számtalan előnye van, izmok építésével hozzájárul a jó külső eléréséhez; ha azonban a fölös kilók tartós leadásáról van szó, az egyetlen megoldás a kalóriabevitel tartós mérséklése.

Tévhit: Ha vizet iszik, le fog fogyni
Az igazság:
Ha varázsereje nincs is a víznek, a fogyásban mégis segíthet, ugyanis kiválthatja az egészségtelen szokásokat. Azt azonban ne higgye, hogy közvetlenül is hozzájárul a fogyáshoz: a hideg víz is csak nagyon korlátozottan növeli a kalóriafelhasználást! Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne nagyon fontos a vízfogyasztás. – Az étkezés előtt fogyasztott víz csökkenti az étvágyat – hívja fel a figyelmet Sharma. Ne feledkezzen meg róla, hogy a víz nem tartalmaz kalóriát, azaz nem lehet vele jóllakni – hiába iszik vizet, ha nem eszik utána, 10 percen belül újra éhes lesz.

Begg szerint a víz a szomjúság kalóriamentes csillapításának nagyon jó eszköze. – A folyadékként fogyasztott kalóriát a szervezet másképp értelmezi, mintha ugyanazt a mennyiséget étel formájában enné meg – állítja Begg. Egy pohár gyümölcslé szomjoltó hatású, de a gyümölcstől várt jóllakottságot nem képes biztosítani.

Tévhit: A nagy étkezések közötti nassolás szabotálja a fogyókúrát
Az igazság:
A nassolás, ha oda tud rá figyelni, nem jelent problémát. – Van, akinek még jót is tesz, de van, akinél könnyen katasztrófába torkollik – állítja Sharma. A képlet egyszerű: van, aki képes előre tervezni, és van, aki ehhez túl impulzív, és azonnal a csokiautomatához rohan, amint megéhezik. Az egészséges nassolás kulcsa Sharma szerint az átgondoltság: ne egyen összevissza, csak mert kicsit korog a gyomra. Ha tudja, hogy majd ennie kell két étkezés között is, tervezzen előre, és készüljön egészséges rágcsálnivalóval, például gyümölccsel vagy olajos magvakkal.

Vote it up
149
Tetszett?Szavazzon rá!