Gyógyító érintés

Egy baráti ölelés, egy hátbaveregetés és a szeretet más megnyilvánulásai az egészség megőrzését is elősegíthetik

A masszírozás idegnyugtató, kellemes érzés – és jót is tesz. Tudjuk, hogy a masszázs fájdalomcsillapító és szorongásoldó hatású, enyhíti a depressziót, sőt lerövidíti a gyógykezelések utáni lábadozási időszakot.

– Az érintés előnyei szinte minden életkorban megmutatkoznak – állítja Tiffany Field pszichológusnő, aki a Miami Egyetem orvosi karának Érintéskutató Intézetét vezeti. A gyakran kézbe vett koraszülöttek gyorsabban fejlődnek, mint a magukra hagyottak, a sok fizikai kontaktusban részesülő egészséges csecsemők pedig kevesebbet sírnak és jobban alszanak.

Egyelőre nem világos, miként jutnak érvényre ezek az előnyök, de a kutatók kimutatták, hogy az érintés képes lassítani a szívritmust, csökkenteni a vérnyomást és növelni a jó közérzettel összefüggésbe hozott, agyban termelődő vegyület, a szerotonin szintjét. Ugyanakkor az immunrendszert is segíti, mivel csökkenti a stresszhormon, a hidrokortizol szintjét.

A masszázs még a gyógyulást is felgyorsíthatja. A Coloradói Egyetem egészségtudományi központjában csontvelő-átültetésen átesett betegek közül a masszírozottak idegrendszeri működése jobb volt, mint a kontrollcsoport tagjainak. Svéd kutatók pedig arról számoltak be, hogy a masszázs 37 százalékkal enyhítette az idült izomfájdalommal járó fibromialgiában szenvedő betegek fájdalmait.

Adni éppolyan jó lehet, mint kapni: Angliában a Chelseai és a Queen Charlotte Kórház vizsgálatai szerint jobban kötődtek gyermekeikhez azok a szülés utáni depresszióban szenvedő anyák, akik masszírozták kicsinyeiket. Egy másik vizsgálatban a kisgyermekeiket masszírozó, idős korú önkéntes alanyok kevésbé panaszkodtak szorongásra és depresszióra.

Még akkor is hatékony, ha önmagán végzi az ember: 1999-ben megállapították, hogy ha a cigarettázásról leszokni próbálók elsajátítják az önmasszázst, akkor kevesebbet szoronganak, és kevesebbet is dohányoznak. Olasz kutatók adatai szerint a tenziós (izomfeszülés okozta) fejfájással bajlódó páciensek 43 százalékának enyhülést hozott a halánték és a tarkó masszírozása. Próbálja ki ön is: gyakoroljon mérsékelt nyomást a tarkójára, kéz- és lábfejére vagy a tarkójára.