Gyógyító illatok

Például enyhítik a fájdalmat, elűzik a rosszkedvet, javítják az alvásminőséget, sőt a dohányzásról való leszokást is segítik

A mandula enyhíti a fájdalmat
Kanadai kutatók 20 férfit és 20 nőt kértek meg, hogy merítsék a kezüket fájdalmasan forró vízbe (ez gyakori vizsgálat a fájdalomtűrés mérésére), miközben különféle dolgokat szagoltattak velük. A nők a kellemes illatoknál, például a mandulakivonatnál 38 százalékkal kevesebb fájdalomról számoltak be; a csípős szagok, például az ecet hatása alatt viszont erősebb fájdalmat éreztek. A férfiak fájdalomérzetét nem befolyásolták a szagok, viszont mindkét nem képviselőinek jobb lett a hangulatuk a kellemes illatoktól.

A jázmin segít az alvásban
Ha reggelente fáradtan ébred, próbáljon jázminillatban aludni! Egy 2011-ben ismertetett amerikai kutatásban 20 alanyt vizsgáltak, akik jázmin- vagy levendulaillatú, illetve nem illatosított szobában aludtak. A résztvevők a jázminillat hatása alatt mozgolódtak a legkevesebbet álmukban, ekkor számoltak be ébredés után a legkevesebb szorongásról, és a kognitív teszteken is ekkor teljesítettek a legjobban. Ez utóbbi hasznos lehet azoknak a diákoknak és sportolóknak, akik rosszul alszanak a fontos vizsgák vagy nagy versenyek előtt.

A citrom elűzi a rosszkedvet
Japán kutatók 12 depressziós beteggel végezték kísérletüket. A citromolajat tartalmazó citrusos illatkeveréket annak a helyiségnek a levegőjében keringtették, ahol a betegek a legtöbbet tartózkodtak. Az illat jelentősen csökkentette a páciensek antidepresszáns-szükségletét. Ha természetes kedélyjavítóra van szüksége, kenjen egy kis citromfűkivonatot a csuklója belső oldalára.

A fekete bors segít leszokni a dohányzásról
Egy 2013-as, a Journal of Alternative and Complementary Medicine szaklapban megjelent cikk szerzői dohányosokkal szagoltattak feketebors- vagy angyalgyökérolajat. Mindkét illóolaj csökkentette a nikotinéhséget. A feketebors-olajtól enyhe égető érzés keletkezett a torokban, amely a dohányzáskor oly élvezetesnek talált érzetre emlékeztette a kísérleti alanyokat, az angyalgyökér pedig a dohányzás aktusához hasonló ellazulást okozott. A kutatók azt javasolják, hogy a leszokóban lévő dohányosok a nikotinéhség jelentkezésekor szagolgassanak a két olaj egy-egy cseppjével illatosított vattapamacsot.

A fahéj javítja az egyensúlyt
Dr. Alan Hirsch chicagói ideggyógyász 11 bekötött szemű önkéntes egyensúlyérzékét vizsgálta. Tízüknél a teljesítmény jelentősen javult a frissen sült fahéjas sütemény illatának hatására (más illatokkal nem ért el ilyen hatást). A fűszer egyéb mozgási képességekre is kedvezően hat. A nyugat-virginiai Wheeling Jezsuita Egyetem kutatói megállapították, hogy a fahéj csökkenti az autóvezetők kimerültségét és ingerlékenységét, és javítja az éberségüket (válasszon tehát fahéjas illatú légfrissítőt a kocsiba). A fahéj serkentően hat az idegrendszerre, javítja a teljesítményt és a motiváltságot.

A banánillat csökkenti az éhséget
Íme, egy trükk a túlevés elkerülésére: egy dr. Hirsch vezetésével végzett kutatásban több mint 3000 túlsúlyos önkéntes szagolgatott egyebek közt banán- és zöldalmaillatot, amikor rájuk tört az éhség. A vizsgálat hat hónapja alatt havonta átlagosan két kilót fogytak – diétázás nélkül. Bizonyos illatok ugyanis olyan hormonok felszabadulását váltják ki, amelyek teltségérzetet okoznak.

A rózsától szépeket álmodik
Rémálmok gyötrik? Tegyen az ágya mellé rózsacsokrot! Egy német vizsgálatban a rózsaillatú szobában alvó nők kellemes álmokról számoltak be, míg a záptojásszagú szobában inkább kellemetlen álmaik voltak. Szakértők szerint a rózsáéhoz hasonló kellemes illatok gyakran örömteli emlékekhez kapcsolódnak, így szebb álmokat segíthetnek elő.