Hány éves valójában?

Számoljon utána! Lehet, hogy fiatalabb, mint gondolná

Barátom, Simon keménykötésű fickó volt. Amit elért, csak magának köszönhette, elszántság és küzdeni akarás terén kevesen vehették fel vele a versenyt. De súlyos érszűkülete volt, és komoly keringési problémákkal küszködött.

Aggódtam, hogy Simon, a megrögzött dohányos már nem sokáig lehet közöttünk. Egyik nap megkérdeztem tőle: – Mondd, Simon, hány éves vagy?

– Hiszen tudod – morogta neheztelően –, negyvenkilenc.

– Hallottál róla, hogy a rengeteg dohányzás jóval öregebbé tesz? Mindent egybevéve lehetsz vagy 57 éves.

Simon családjában senki sem érte meg az ötvenhetedik évét. Megjegyzésem tehát az elevenjébe vágott.

A naptár szerinti és a biológiai életkor közti különbség főként az életmód függvénye. Az általam kidolgozott rendszer több mint 125 egészségügyi tényező statisztikai vizsgálatán alapul. Az alábbiakban ebből szerepel 10 kérdés, melyekre választ adva némi fogalmat alkothat arról, vajon gyorsabban vagy lassabban öregszik-e kortársainál. Biológiai életkorát úgy számíthatja ki, ha a felsorolt tevékenységekhez rendelt számértékeket összeadja (illetve a mínusz előjelűeket kivonja), majd kiválasztja az éveinek megfelelő szorzószámot, s az eredményt értelemszerűen hozzáadja vagy levonja éveinek számából.

1. Mennyi a vérnyomása (Hgmm-ben)?
(a) 90/65 és 120/81 között: –3; (b) 131/87 és 140/90 között: +1; (c) 141/91 és 150/95 között: +2; (d) 151/96 fölött: +3.

2. Milyen gyakran eszik kiadós reggelit?
(a) hetente ötnél többször: –0,5; (b) heti két-három alkalommal: +0,5; (c) hetenként kevesebb mint kétszer: +1.

3. Átlagban hány órát alszik éjszakánként?
(a) 6,5–7,5 órát: –1; (b) 7,5–8,5 órát: –0,5; (c) kevesebb mint 6,5 órát: +1; (d) több mint 8,5 órát: +1,5.

4. Az elmúlt három évben naponta átlagosan hány órát töltött testmozgással, például sétával?
(a) több mint 1,5 órát: –1,5; (b) több mint 1 órát: –1; (c) több mint 20 percet: –0,5; (d) 5–10 percet: +0,5; (e) öt percnél kevesebbet: +1; (f) semmit: +1,5.

5. Mennyi alkoholt fogyaszt naponta? (egy ital=10 gramm alkohol, amit 1 dl bor, 3,5 dl sör vagy 0,25 dl égetett szesz tartalmaz)
(a) egy-két italt: 40 év feletti férfiak –1; (b) fél-egy italt: 40 év feletti férfiak és 50 feletti nők: –1; (c) 0–0,5 vagy 2-2,5 italt: 40 alatti férfiak +1; (d) 0–0,5 vagy 1–2,5 ital: 50 év alatti nők +1; (e) háromnál többet: +1,5.

6. Naponta hányszor fogyaszt gyümölcsöt?
(a) négyszer vagy többször: –1; (b) egyszer sem: +1.

7. Hány évet éltek a szülei?
(a) mindketten 75 évnél többet: –1,5; (b) csak az édesanya érte meg a 75. évét: –1; (c) csak az édesapa érte meg a 75-öt: –0,5; (d) egyikük sem érte meg a 75. évét: +1,5.

8. Milyen a családi állapota?
(a) boldog házasságban él: férfiak –1,5, nők: –0,5; (b) elvált férfi vagy özvegy nő: +1; (c) elvált nő: +2; (d) egyedülálló férfi: +3.

9. Hány barátjával vagy rokonával találkozik havonta egynél többször?
(a) hat: –1,5; (b) 3–5: –1; (c) kettő: –1; (d) eggyel sem: +2.

10. Van kutyája?
(a) igen: –0,5.

Adja össze a válaszokért kapott évszámokat, majd az összeget szorozza be a következők szerint: 0,3-del, ha még nincs negyvenéves; 0,4-del, ha a negyvenes éveiben jár; 0,5-del, ha az ötvenes éveit tapossa; 0,6-del, ha a hatvanas éveiben van; 0,5-del, ha a hetvenes éveiben jár; 0,4-del, ha a nyolcvanas éveiben jár; és 0,3-del, ha elmúlt 90 éves.

Végül az eredményként kapott pozitív vagy negatív számot adja hozzá a naptári év szerinti életkorához, s megkapja „tényleges” vagy fiziológiai életkorának megközelítő értékét.

Elégedett az eredménnyel? Ha nem, van egy jó hírem. Sokat javíthat a helyzeten, ha megfogad néhány, testi egészségére vonatkozó egyszerű tanácsot.

• Ha felnőtt, és nem szenved vérzékenységben vagy egyéb olyan betegségben, melynek esetén az aszpirin ellenjavallt, vegyen be naponta egy 80–325 milligrammos tablettát, hogy megelőzze az érfalakon a plakk-képződést, és csökkentse a vastagbélrák esélyét!

• Naponta többször alaposan mosson fogat! A fogszuvasodást okozó baktériumok a szervezetben gyulladást válthatnak ki, ami elősegítheti az érelmeszesedést.

• Az E- és a C-vitamin jó hatású az erekre. Vegyen be naponta 400 NE (nemzetközi egység) E-vitamint, napjában háromszor pedig fogyasszon C-vitaminban gazdag ételeket!

• Éljen kiegyensúlyozott szexuális életet! Ez csökkenti a stresszt, és növeli az intimitás érzését.

• Reggelizzen mindennap! A vizsgálati eredmények szerint szoros összefüggés van a rendszeres reggelizés és a hosszú élettartam között.

Tartson kutyát! A kutyatulajdonosok tovább maradnak fiatalok, talán mert kedvencük sétáltatásakor maguk is mozognak. Elnézést, cicatulajdonosok!
 

Immár 14 éve, hogy Simon abbahagyta a dohányzást, mozogni kezdett, és ügyelt a helyes táplálkozásra. Mindez bámulatos következményekkel járt.

Két évvel ezelőtt felhívott telefonon: – Mike! – üvöltötte túláradó boldogsággal a kagylóba. – Nagyapa vagyok!

– Ugyan már, Simon – nevettem el magam –, a te korodban?!

Vote it up
13
Tetszett?Szavazzon rá!