Hét étel lisztérzékenyeknek

Ha ön vagy a családban valaki cöliákiás, értékelni fogják ezeket a változatos gluténmentes ételeket és alapanyagokat

A cöliákia a vékonybél károsodását okozó autoimmun betegség, kiváltója a glutén. Mivel ez a fehérje egyebek között búzában és rozsban is megtalálható, rendkívül megnehezíti az ízletes étrend összeállítását. Az alábbi gluténmentes finom és tápláló ételeket lisztérzékenyeknek is ajánljuk.

Guacamole
Ez a gluténmentes mártogatós (pépesített avokádó és lime keverékéből készül) igen finom és sokféle ételhez fogyasztható, mondja Sue Newell, a Kanadai Cöliákia Társaság szaktanácsadója. – Jól kenhető, tápanyagokban gazdag és sokoldalú – jellemzi a guacamolét. Az egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmazó egészséges mártogatós ízét feldobhatja koriander, paradicsom vagy hagyma hozzáadásával. Íme, egy pikáns recept!

Köles
– Sokan ráunnak a rizsre, és más gabonaféle után néznek, ezért lett népszerű a köles és a quinoa – állítja Newell. A köles Andrea Mulder-Slaternek is kedvence, mert édesanyjával lisztérzékeny és gluténmentes konyhát visznek. – Kis sóval, vajjal és köménnyel szoktuk kifőzni, de sajttal megsütve is nagyon finom – mondja az asszony. A dióízű, rostban és fehérjében gazdag gabona sokoldalúan felhasználható alapvető élelmiszer, amelyet köretként, reggelire vagy salátába szórva is fogyaszthatunk.

Mogyoróvaj
Ez a kenhető finomság könnyen beépíthető a lisztérzékenyek étrendjébe – például zöldségekhez adhatjuk mártogatósnak, rizspehelyből készült krémbe keverhetjük vagy gluténmentes muffint is süthetünk vele. Így készítse házilag!

Sajt
A kalciumban gazdag csonterősítő étel a lisztérzékenyek számára különösen ajánlott. Rendkívül sokféleképpen élvezhető. (Például: szalagsajtként, sült krumplira olvasztva, friss sajtként gyümölccsel reggelire, fűszeres krémsajtként zellerszállal.) Mulder-Slater gyakran készít sajtból nassolnivalót. – Sütőpapíron ropogósra sütünk svájci sajtot, így csinálunk sajtcsipszet – mondja. – Nagyon finom a házi hummuszhoz (csicseriborsó-püré, olívaolaj, kömény, só) vagy a feketebab-mártogatóshoz (feketebab-püré, joghurt, olívaolaj, só, kömény).

Pattogatott kukorica
Ezt az alacsony kalóriatartalmú, gluténmentes csemegét szinte mindenki szereti. Egy kis vajjal és sóval még finomabb. De szórhat rá sajtot vagy egyéb gluténmentes ízesítőt. Ismerjen meg pár további ízesítési ötletet!

Jégkrém
A boltokban kaphatók gluténmentes jégkrémek, de nagyobb móka ilyet otthon készíteni. Mi sem egyszerűbb, mint antioxidánsokban gazdag gyümölcsöt aprítani gluténmentes natúr joghurtba, pálcikát dugni bele, és berakni a mélyhűtőbe. De kísérletezhet más gluténmentes keverékkel is, amelyet aztán készen kapható nyalóka formába öntve lefagyaszthat.

Spagettitök
Ez a rostban és A-vitaminban gazdag tökféle előkelő helyezést ért el a sokoldalúan felhasználható ételek listáján. Elkészítheti sütőben vajjal és sóval (adhat hozzá paradicsomot és fetasajtot is), de a spagettit is kiválthatja vele. Süsse puhára a spagettitököt, majd villával gereblyézze ki belőle a „spagetti” szálakat, és öntse rá kedvenc spagettiszószát egy kis frissen reszelt parmezánnal.

Vote it up
167
Tetszett?Szavazzon rá!