Hét ízlésformáló trükk az egészségért

A legjobb fogyókúrás lépést talán még nem próbálta: szoktassa át az ízlelőbimbóit

Egészséges étkezés az ízlés átformálásával?
Sokan sokfélét mondtak már arról a tényről, miszerint lehetetlen „csak egy” csipszet vagy kekszet megenni, mivel a feldolgozott készételekhez adott cukor, zsír és só sóvárgást válthat ki. Ám a tudás hatalom – állítja dr. David Katz, a táplálkozástan professzora. Meggyőződése szerint igenis képesek vagyunk rászoktatni magunkat a természetes és egészséges ízek élvezetére, ez pedig nagyban megkönnyíti a káros ételektől való tartózkodást és az egészségesebb táplálkozást. Próbálja ki a szakértő tudományosan is megtámogatott tippjeit!

Adjon még egy esélyt azoknak az ételeknek, melyeket nem szeret
Az ízlelőbimbók az életkor előre haladtával jellemzően veszítenek az érzékenységükből, ez pedig lehetővé teszi, hogy olyan ételeket is élvezettel fogyasszon, melyeknek az ízét korábban túl erősnek vagy keserűnek érezte: ilyen például a kelbimbó, az olajbogyó vagy a retek. Derítse ki tesztünkkel, hogy ön milyen ízlelő, illetve hogy milyen következtetéseket ebből levonni!

Társítsa a nem kedvelt ízeket a kedvenceivel
Ha kétségeket érez a spenóttal kapcsolatban, viszont szereti a kéksajtot és a diót, keverje össze őket egy spenótsalátába! Íme, pár további ötlet! A szakemberek ezzel az „íz-íz” tanulásnak nevezett szoktatási stratégiával segítenek abban, hogy a kisgyerekek megegyék a zöldségeket. Itt találja egy gyakorló anyuka hasonló trükkjeit!

Váltson kis lépésekben
Könnyebben megy az átállás a teljes kiőrlésű lisztből készült termékekre vagy a barna rizsre, ha csak fokozatosan helyettesíti a hagyományos lisztet vagy fehér rizst. A rizs esetében keverjen először egyharmad rész barna rizst kétharmad rész fehér rizzsel. Később úgy változtasson az arányokon, hogy végül már 100%-ban barna rizst fogyasszon.

Adjon magának időt
Bizonyos ételek megkedveléséhez ismétlődő próbálkozásokra van szükség. A Monell Chemical Senses Center egy vizsgálatából az derült ki, hogy amikor az emberek egy héten át mindennap egyszer egy kesernyés italt ittak, a végén 68 százalékkal jobban ízlett nekik, mint eredetileg.

Pallérozza magát
David Katz szerint fontos, hogy megokolja magának, miért szeressen olyan ételeket, melyeknek az ízéért természettől fogva nem rajong. Ha utánanéz például annak, miért egészséges a kelkáposzta – tele van rostokkal, A-, C- és K-vitaminnal, kalciummal, vassal és más növényi összetevőkkel –, akkor nagyobb lesz a késztetés, hogy kipróbálja és megkedvelje.

Kapcsolja ki a kívánságait
Amikor az édesszájú hajlamai cukrot követelnek, Katz azt ajánlja, fojtsa le a sóvárgást egy ellentétes ízű étellel: egyen meg például egy fél grapefruitot vagy egy savanyú narancsot. De átválthat egy ínytisztító aromára, például valami mentolosra is.

Korlátozza az ízeket egy étkezésen belül
Ha egyszerre túl sok mindenből választhat, az fokozza az étvágyát, ennek következtében könnyen túlzásba eshet. Azt a hajlamunkat, hogy bár elteltünk mondjuk egy vajas halszelettel, de mégis folytatni tudjuk a jázminrizzsel, érzékspecifikus jóllakottságnak nevezik. Ha egy adott étkezés során korlátozza a választékot, akkor nagyobb az esélye, hogy előbb jóllakik. Maradjon meg egyetlen főételnél és egy-két kisebb adag köretnél.

Vote it up
204
Tetszett?Szavazzon rá!