Hét rossz dolog, ami jó önnek

Aggódik egyes szokásai, például kávéfogyasztása miatt? Egészségi szakértők szerint nem feltétlenül kell

Egy kis súlyfölösleg
Attól ne tartson, hogy néhány többletkiló is felér a halálos ítélettel! Egy 2,3 millió személy halálozási gyakoriságát elemző amerikai vizsgálatban kimutatták, hogy a 25 és 30 közötti testtömegindexű (BMI) – azaz már túlsúlyos – egyéneknél semmivel sem nagyobb a szív- és érrendszeri, illetve daganatos megbetegedés okozta halálozás kockázata, mint azoknál, akik 18,5–25-ös, azaz „egészséges” BMI-indexszel dicsekedhetnek.

Katherine Flegal, a kutatás vezetője, egyben a georgiai járványügyi központ tudományos főmunkatársa szerint lehet, hogy a túlsúlyos idősebb embereknek nagyobbak a tartalékaik, és ez átsegíti őket azokon az időszakokon, amelyek próbára teszik a szervezetet. Ez a többi korcsoportban is így lehet.

Dr. Colin Waine, az amerikai Nemzeti Elhízási Fórum elnöke szerint fontosabb az, hová hízik az ember, mint az, hogy mekkora a BMI: a deréktájra lerakódott pluszteher sokkal rosszabb, mint a csípőnél felhalmozott.

– Férfiaknál 94, nőknél 84 centi fölötti derékbőség számottevően megnöveli a szív- és érrendszeri megbetegedés és a 2-es típusú diabétesz kockázatát – mondja. – A veszély 102, illetve 94 centi fölött még nagyobb.

Ha tehát ön fitt és mozgékony – ráadásul inkább a csípőjére és nem a hasára hízott (azaz „körte” és nem „alma” típusú az alakja), akkor egy-két pluszkiló miatt nem érdemes idegeskednie.

De vigyázat! Az egészségügyi kockázatok meredekebben nőnek az elhízottaknál (legalább 30-as BMI). Egy felmérés során 15 éven át 115 ezer ápolónőt kísértek figyelemmel. Az elhízott nőket 28-szor inkább fenyegeti a cukorbetegség veszélye. Dr. Waine tanácsa: a BMI (testúlykiló osztva a testmagasságméter négyzetével) ne emelkedjen 27 fölé. (Számítsa ki az ön testtömegindexét!)

Szeszfogyasztás
Alighanem hallotta már, hogy a mértékkel fogyasztott vörösbor segít a szívbetegség megelőzésében, a szeszes italok gyógyhatása azonban nem merül ki ebben. Ha ön inkább sörivó, örülhet a hírnek: hollandiai és cseh vizsgálatok egyaránt megállapították, hogy a sör bőséges B6-vitamin-tartalma megelőzheti a homocisztein nevű aminosav szintjének emelkedését, amit összefüggésbe hoztak a szívinfarktus kockázatával. A sörben előfordulnak polifenolok is – ugyanazok az anyagok, amelyek miatt a bort az ártalmas LDL-koleszterin féken tartásáért dicsérik.

És akik a töményet kedvelik? Ha ön a gin-tonik barátja, örülhet annak, hogy a tonikban lévő kinin megakadályozhatja az éjszakai izomgörcsöket. Dr. Richard Coppin, a Londontól délnyugatra fekvő Overton község családorvosa 2005-ös tanulmányában kimutatta, hogy a fenti állapot megelőzésében a kinin hatékonyabb, mint a vádlinyújtó tornagyakorlatok.

A tonik literenként 83 mg kinint tartalmaz, míg az orvosok éjszakára általában 200-300 mg kinint írnak fel. Lehetséges azonban, hogy a kisebb adag is használ – magyarázza Coppin doktor.

De vigyázat! Nemcsak a férfiaknál napi 3-4 (nőknél 2-3) egységet (= 10 gramm) meghaladó mennyiségű alkohol fogyasztása veszélyes az egészségre, hanem a szeszes ital kalóriatartalma is. Az igen nagy adagban fogyasztott kinin pedig fülcsengéssel, fejfájással, hányingerrel, hasi fájdalmakkal járhat.

Aszfaltkoptatás
A futást (különösen műúton!) felelőssé szokták tenni a térdízület kopásáért, amely súlyos ízületi betegséghez, artrózishoz vezethet. Egy új vizsgálat azonban azt mutatja, hogy a rendszeresen futóknál tulajdonképpen kisebb valószínűséggel alakul ki ez a kóros állapot, mint másoknál.

A futás hatására a térdízület felszínét burkoló porcszövet vastagodik, és megelőzi annak elhasználódását. Ausztrál kutatók a Victoria állambeli Monashi Egyetemen egy évtizeden át kísértek figyelemmel 300 személyt (50 és 79 év közöttit), és megállapították, hogy a legtöbbet mozgóknál nőtt a porcos állomány térfogata.

A rendszeres futás fájdalomcsillapító hatású is lehet: a kaliforniai Stanford Egyetem vizsgálatában a rendszeresen edző, például kocogó idősebbek 25 százalékkal kevesebb izomfájdalomra panaszkodtak, mint akiknek mozgásszegény volt az életmódjuk.

Ez tehát azt jelenti, hogy az artrózisos betegek eddzenek? – Igen – feleli dr. Adam Bajkowski, a Reumatológiai Gondozási Társaság elnöke. – Minél inkább megmozgatja az ízületeit, annál jobban megerősödnek. A hasznos gyakorlatokhoz kérjen tanácsot gyógytornásztól.

De vigyázat! – Az idősebbeknél mindig egészségi állapotfelmérés szükséges mielőtt újfajta tevékenységbe fognak. A futást fokozatosan, erőteljes gyaloglással kezdve kell megszokniuk – mondja Claire Small gyógytornász.

Zsírdús tejtermékek
Aki megrögzötten csakis zsírszegény vagy zsírmentes készítményekhez hajlandó nyúlni, talán lazíthat végre. A Walesi Egyetemen 2375 férfi egészségi állapotának több mint 25 éven át tartó megfigyelése alapján kimutatták, hogy a legtöbb zsírdús tejterméket fogyasztóknál 63 százalékkal kisebb valószínűséggel alakul ki a vérnyomás, vércukor- és zsírsavszint emelkedésével járó metabolikus szindróma, ami cukorbetegséghez, szívbajhoz és stroke-hoz vezethet. Feltételezések szerint a zsírdús tejben, joghurtban és sajtban lévő, a zsírszegény termékekből azonban hiányzó, közepesen hosszú szénláncú zsírsavak fogyasztásával a metabolikus szindrómában szenvedőknél az inzulin hatékonysága nő, ami által ezek megkönnyítik a szervezet testsúlyszabályozását.

De vigyázat! A zsírdús tejtermékek csakis a kiegyensúlyozott étrend keretében kecsegtetnek efféle előnyökkel. Aki túl sok kalóriát fogyaszt, végeredményben elhízik.

Munka a család mellett
Néha attól fél, hogy munkahelyi kötelezettségei és a család ellátásának vesződsége együttesen vagy az őrültekházába, vagy idő előtt sírba juttatják? Egy 2005-ös vizsgálat ezzel szemben azt állapította meg, hogy azoknak a nőknek, akik a karriert a házassággal és az anyasággal ötvözik, kisebb valószínűséggel rendül meg az egészségük, mint azoknak, akik otthon maradnak, vagy gyermektelenek.

A brit Egészségügyi Kutatási Tanács országos egészségügyi és fejlesztési felmérése egész életükön át követte nyomon 1946-ban született nők és férfiak egészségi állapotát. Az adatokból az derült ki, hogy a hosszú távon a háztartásban maradók 38 százaléka, míg a dolgozó anyáknak csak 23 százaléka hízott el ötvenes éveire.

De vigyázat! Ugyanezek az előnyök az egyedülállóknál nem érvényesülnek. A gyermekeiket egyedül nevelő dolgozó anyák kevésbé egészségeseknek bizonyultak, mint a párkapcsolatban élő vagy gyermektelen nők.

Édes üdítőitalok
Ugye, nagyszerű dolog, hogy az üdítőitalok diétás változatban is kaphatók? Ugyanaz az innivaló gyakorlatilag kalóriamentesen. A Texasi Egyetem 2005-ös vizsgálata 622 résztvevő nyolcéves megfigyelésével azonban kiderítette, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztottak diétás üdítőitalt, sokkal nagyobb valószínűséggel lettek túlsúlyosak, illetve elhízottak, mint azok, akik ugyanolyan mennyiségű, viszont nem diétás innivalót vettek magukhoz.

Bár a mesterséges édesítőszerek íze megegyezhet a cukoréval, „a szervezetünkkel nem hitethetjük el, hogy ugyanannyi kalóriát kapott, ezért többre áhítozik” – mondja Jacqui Lowdon, a Brit Dietetikusok Társaságának szóvivője.

A diétás üdítők emellett hamis biztonságtudatba is ringathatnak bennünket. – Egyesek úgy vélik, ha effélét isznak, utána elmajszolhatnak egy Mars csokiszeletet is – jegyzi meg Lowdon.

De vigyázat! Aki fogyni akar, annak mindenképpen vissza kell fognia a kalóriákat. – Inkább jóízűen igyon meg hetente egy cukros üdítőt, mint rengeteg diétásat, ami nem ízlik – tanácsolja Lowdon.

Koffein
Sokan feltételezik, hogy a koffeinmentes kávé és tea valamiképp egészségesebb. A koffeint összefüggésbe hozták már szívdobogásérzéssel, sőt hasnyálmirigyrákkal is.

E vegyület lehetséges kedvező hatásainak listája azonban egyre nő. Több vizsgálat szerint a kávézás férfiaknál akadályozza vagy késlelteti a Parkinson-kór kialakulását. Ez valószínűleg a koffeinnek tulajdonítható – mondja dr. Kieran Breen, a Parkinson-kór Társaság kutatási igazgatója; talán serkenti az idegsejtek dopamintermelését. Az is feltételezhető, hogy a koffein ténylegesen az idegsejteket közvetlenül védi. Egyes kutatások alapján a koffein segíthet az epekőképződés megelőzésében, bár e tekintetben megoszlanak a vélemények.

Egy japán vizsgálat megállapította, hogy naponta kávét fogyasztó középkorúaknál és idősebbeknél felére csökken a májrák gyakorisága. Ráadásul a vérpezsdítő koffein nem csupán a hangulatot javítja – a jelek szerint a sportteljesítményt is fokozhatja.

De vigyázat! Felmerült, hogy a koffein árt a cukorbetegeknek és a magas vérnyomásúaknak. A brit Diabétesz Társaság mértékletes kávéivásra int, a brit Hipertónia Szövetség szerint a koffein nem hat jelentősen a vérnyomásra.

Vote it up
206
Tetszett?Szavazzon rá!