Ha így tesz, száz évig is élhet

A fejlett világban gyorsan emelkedik a százévesnél idősebbek száma. Tudja meg, hogyan érhet meg ön is ilyen szép kort

Állandóan eltéveszti a saját korát
Esküdne rá, hogy 35 évesnek érzi magát, pedig már 55? Egy újabb brit vizsgálat szerint ez jó a hosszú élet szempontjából. A valós koruknál magukat legalább három évvel fiatalabbnak érzők – a vizsgálatban 65 év felettiek vettek részt – kisebb valószínűséggel haltak meg a következő nyolc évben, mint a magukat a koruknak megfelelően vagy idősebbnek érző társaik. Az eredmények oly meggyőzők voltak – az évek súlyát aránytalanul nagynak érzők esetében 41 százalékkal volt nagyobb a halálozás kockázata –, hogy a vizsgálat szerzői azt javasolják: az orvosok a rendszeres éves felülvizsgálatok során kérdezzék meg pácienseiktől, hány évesnek érzik magukat.

Többet eszik ebből a két dologból
A legtöbb növényi táplálékot fogyasztó nők 46 százalékkal kisebb eséllyel haltak meg öt éven belül azokhoz képest, akik csak ritkán ettek zöldséget és gyümölcsöt, állapította meg a Michigani Egyetem 700 hetven év feletti személyt vizsgáló kutatása. (A fogyasztást bizonyos növényi vegyületek vérben mért szintje alapján becsülték.)

A világon a Japánhoz tartozó Okinava szigetén az egyik legmagasabb a 100 év felettiek aránya (100 ezer emberből 50 fő, míg az USA-ban csak 22 fő), s az itt élők a legjobb bizonyítékai a zöldségevés hasznosságának. Az idősebb okinavaiak életük java részében zömmel növényi étrenden éltek, és szinte mindnek van (vagy volt) veteményeskertje.

Karizmatikus
A közel százéveseknél igen gyakori néhány személyiségjegy, így az optimizmus és az életöröm, állítja az Aging című szaklap egyik tanulmánya 243 önkéntes vizsgálata alapján. – Az alkalmazkodókészség és a rugalmasság segít elkerülni a stresszt és a szorongást, ami növelheti az élettartamot – mondja dr. Rosanne Leipzig, a New York-i Mount Sinai kórház Icahn Orvosi Egyetemének professzora.

Sok halat fogyaszt
Átlagosan két évvel hosszabb ideig éltek azok az idősek, akiknél a legmagasabb volt az omega–3 zsírsavak szintje, mint akiknek a vérében kevesebb volt ezekből a vegyületekből, állapította meg a Harvard Egyetem egyik vizsgálata. A résztvevők nem szedtek halolajkapszulákat, hanem egyszerűen sokat ettek az omega–3 zsírsavakban gazdag halakból.

Százévesek szavai
A három számjegyűek klubjának öt tagja beszél a hosszú élet titkáról

Nagy célok. – A futás hozott vissza az életbe azzal, hogy segített elfelejteni a sok megrázkódtatást és bánatot – mondta a CNN-nek a 105 éves Faudzsa Szingh. Az Indiában született dédapa 89 évesen futott először maratont, s azóta rendszeresen versenyez szerte a világon.

Fényűzés. – Az ember soha nem túl öreg ahhoz, hogy szép dolgokat hordjon – mondta Susannah Mushatt Jones, amikor az EKG-vizsgálatkor az orvosok meglepődtek a csipkés fehérneműjén. Az alabamai származású hölgy idén májusban halt meg 116 éves és 311 napos korában. Az volt a gyengéje, hogy jelentős összegeket hagyott ott a Bloomingdale áruház fehérneműosztályán, árulta el unokahúga a Time-nak.

Szokások. – Reggelire zabpehely és fekvőtámasz, ebédre hal és zöldség – a New York-i Duranord Veillard állítása szerint így érte meg a 109 évet. A USA Today cikkében az áll, hogy a férfi reggelente öt-hét fekvőtámaszt végez 106 éves felesége, Jeanne előtt.

Bor. Helen Wheat 93 éves koráig dolgozott a fia borászatához tartozó szőlőben, aztán 97 éves koráig üvegcímkéket ragasztgatott, írja a USA Today. Az idén februárban, 113 évesen elhunyt asszony az esténként megivott egy pohár bornak tulajdonította hosszú életét.

Kedvesség. Gertrude Weaver tavaly áprilisban, 116 évesen halt meg. Szerinte a hosszú élet titka: – Légy rendes az emberekhez, és bánj velük kedvesen, úgy, ahogy szeretnéd, hogy ők is bánjanak veled – idézte szavait a Time.

Görögösen étkezik
Rég tudjuk, hogy a mediterrán jellegű étrend (amely a hangsúlyt az olívaolajra, a hüvelyesekre, az olajos magvakra és a teljes kiőrlésű lisztből készült termékekre, valamint a zöldségekre, gyümölcsökre és halakra helyezi) összefügg a hosszú élettel. A Harvard Egyetem friss, 4600 nő bevonásával végzett vizsgálata most ki is mutatta az egészséges táplálkozás hosszú távú előnyeit. A kutatók aszerint pontozták az önkénteseket, mennyire áll közel étrendjük a fent említetthez. A legmagasabb pontszámot elérőknél találták a legkevesebb jelét a sejtes öregedésnek.

Szeret szunyókálni
A Görögországhoz tartozó kis sziget, Ikária lakói közt igen magas a száz év felettiek aránya. Az itt élők nagyon szeretik a délutáni szunyókálást, ami a jelek szerint a szívüknek is jót tesz. Harvardi kutatók 23 ezer ember állapotát kísérték figyelemmel hat évig, és azt találták, hogy a rendszeresen 30 percet sziesztázók esetében 37 százalékkal kisebb volt a szívbetegség miatti halálozás valószínűsége, mint a napközben nem alvó társaik körében.

Jó tempóban tud futni
Az Archives of Internal Medicine szaklap 2012-es cikke szerint a középkorúak fizikai edzettsége jól jelzi, milyen lesz a későbbi egészségi állapotuk. 19 ezer ember vizsgálata után megállapították, hogy a legedzettebbeknél kisebb annak a kockázata, hogy 70 éves koruk után Alzheimer-kór, bizonyos ráktípusok, szívbetegség és 2-es típusú cukorbetegség alakul ki náluk. A legjobb formában lévő férfiak edzettségi szintje megfelelt a 12 km/óra, a nők esetében pedig a 10 km/óra sebességű futásnak.

– Akik egész életükben aktívak, függetlenül attól, hogy futnak, kerékpároznak vagy gyalogolnak, azok tovább élnek – mondja dr. Jeremy Walston, a Johns Hopkins orvosi egyetem geriátriaprofesszora.

Tartalmas életet él
A Psychological Science vizsgálata szerint azok, akik úgy érezték, van céljuk az életben, kisebb valószínűséggel haltak meg 14 éven belül. – Kössön új barátságot, vágjon bele egy új hobbiba vagy végezzen önkéntes munkát – javasolja dr. Leipzig. – A 90-es éveiben járó nagybátyám még ma is szinte minden nap tesz-vesz az asztalosműhelyében – teszi hozzá dr. Walston.

Ott karcsú, ahol számít
Egy vizsgálatból az derült ki, hogy a 94 centiméteres vagy nagyobb derékbőségű nők várható élettartama 40 éves kor felett öt évvel volt kevesebb a legfeljebb 69 centis derékbőségűekhez képest. Férfiaknál a 108 centimétert meghaladó derékbőség három évvel rövidebb várható élettartamot jelzett, mint a 89 centis.

A derékbőség már néhány centiméternyi csökkentése is igen kedvezően hathat az egészségre. – Mindig azt javasolom a pácienseimnek – mondja dr. Leipzig –, hogy ha csak lehet, gyalogoljanak az autózás helyett.

Vannak kapcsolatai
Segít az egészséges öregedésben az is, ha az ember érzi, hogy kapcsolatban áll a családtagjaival és a barátaival, mondja dr. Walston.

– Az elszigeteltség viszont ellentétes hatású, és krónikus betegségekhez vezethet. – Az itáliai Szardínia szigetén, ahol szintén magas a száz év felettiek aránya, kulcsfontosságúak a barátságok, állítja Dan Buettner, a National Geographic ösztöndíjasa, aki hosszú életű embereket tanulmányoz világszerte.

– Az élet kifejezetten társas jellegű. Az emberek naponta találkoznak másokkal az utcán, és élvezik egymás társaságát. Számítanak egymásra. Ha valaki megbetegszik, egy szomszéd biztosan a segítségére siet – írta a Wall Street Journalben.

Vote it up
191
Tetszett?Szavazzon rá!