Hasznosak a probiotikumok?

Vajon tényleg megérik a pénzt a manapság oly divatos probiotikus élelmiszerek? Kiknek érdemes fogyasztaniuk? Utánajártunk

Az élelmiszer-áruházak polcain óriási a választék az olyan termékekből, amelyek probiotikus összetevőkkel, azaz az emésztőrendszer egészségét megőrző hasznos baktériumokkal kecsegtetnek. Meglehet, hogy ezek a mikrobák jót tesznek, ám a tudósok zöme túlzottnak találja a körülöttük csapott felhajtást. Lássuk tehát, mit mutatnak a legújabb kutatások.

Ami a gyerekeket illeti, úgy tűnik, a probiotikumoknak csakugyan van némi kedvező hatása. Az új-zélandi Otagói Egyetem kutatói megállapították, hogy egy faj – a Lactobacillus rhamnosus – várandós anyáknak, illetve újszülötteknek adva felére csökkenti kétéves korban az ekcéma gyakoriságát. Az irodalmi adatok áttekintő elemzése alapján csecsemők és kisgyermekek esetében számos probiotikum segíthet a heveny hasmenés leállításában is.

Hogy mi a helyzet a felnőttekkel? Bár hallani arról, hogy a probiotikumok segítenek a vastagbél- és végbélpanaszokon, dr. David Topping, az ausztrál Nemzetközösségi Műszaki-tudományos Kutatóintézet (CSIRO) adelaide-i Táplálkozástudományi Központjának kutatásvezetője szerint egyelőre nincsenek meggyőző bizonyítékok: – A probiotikumok továbbra is azon a területen a legígéretesebbek, ahol kezdettől fogva, vagyis a hasmenés és az alsó bélszakaszi fertőzések megfékezésében.

Kipróbálni azért nem árt a probiotikumokat. – Sőt, a joghurt és más probiotikus élelmiszerek a baktériumoktól függetlenül is nagyon egészségesek – mondja Topping. – Értékes tápanyagokat tartalmaznak, például bizonyítottan hozzájuttatják a szervezetet a kalciumhoz.

Vote it up
305
Tetszett?Szavazzon rá!