Hat félreértés a fogyókúráról

Jók a mesterséges édesítőszerek? Segít a kókuszolaj? A szénhidrát a főellenség? Tudja meg az igazságot!

Mégis egészségesek a telített zsírok?
A szakemberek hosszú ideig azt állították, hogy a húsban, zsíros sajtokban, a vajban, a tehéntejben, a fagylaltban, a pálma- és a kókuszolajban lévő telített zsírok a koszorúérbetegség egyik fő okai. Ám ez a nézet az utóbbi időben megingott.

Jelenleg az az álláspont, hogy a telített zsír fogyasztása emeli az LDL-koleszterin szintjét, ami ártalmas a szívnek. Ugyanakkor emeli a HDL-koleszterin szintjét és csökkenti a trigliceridekét is, ami hasznos a szívnek. Vagyis a legújabb kutatások szerint a telített zsíroknak pozitív és negatív hatása is lehet a szívre.

Következtetés: Jó választás telített zsírokat fogyasztani? Attól függ, mihez hasonlítjuk. Ha a telített zsírokat lecseréljük (a halban, a magvakban, olívaolajban, az avokádóban és hasonlókban található) egészségesebb telítetlenekkel, jól járunk. De rosszul tesszük, ha szénhidrátok, transzzsírok és más egészségtelen tápanyagok fogyasztására állunk át. Tehát: egészségesebb (telítetlen zsírokban gazdag) lazacot enni, mint marhasültet (amely telített zsírokat tartalmaz. Ám egészségesebb marhasültet enni, mint rántott csirkét, mert a panírozás és a sütés miatt az utóbbiban sok a transzzsír.

Zsíros vagy zsírszegény tejtermékeket fogyasszon?
A legtöbb táplálkozási szakértő a sovány tejet ajánlja, vagyis olyat, amelyből lefölözték a zsírt. De egyre többen javasolják, hogy gondoljuk újra a dolgot. Így érvelnek: amikor sovány tejet önt a gabonapehelyre, sok szénhidrátot fogyaszt és némi fehérjét. Ha azonban zsíros tejet választ, ugyanannyi fehérjét fogyaszt, ám kevesebb szénhidrátot, mert a tejben lévő zsír kordában tartja az étvágyát.

Egy másik érv a zsíros tejtermékek ellen, hogy telített zsírokat tartalmaznak. Ám az új kutatások arra hívják fel a figyelmet, hogy ha a marhákat nem dúsított, mesterséges táplálékkal etetik, hanem füvet legelnek, tejük sokkal táplálóbb, és még csökkentheti is a szívbetegségek kockázatát, ha benne hagyják a zsírt.

Következtetés: Tanácstalanul vakarja a fejét, miután elolvasta a fentieket? Meg tudom érteni. Én mindenesetre figyelemmel követem az új kutatási eredményeket. Önnek pedig azt ajánlom, ha elérte a kívánt testsúlyt, ne változtasson étrendjén, de számolja a kalóriákat, és csak kis adagban fogyasszon zsíros tejtermékeket.

A szénhidrát a főellenség?
Amikor a divatos fogyókúrákat hirdetők kiejtik a szájukon azt a szót, hogy „szénhidrát”, olyan keservesen néznek, mintha citromba haraptak volna. Pedig azt a fekete-fehér gondolkodást, amely a szénhidrátokat bűnösnek kiáltja ki és legszívesebben száműzné az asztalról, megcáfolta a tudomány.

Azzal én is egyetértek, hogy kerülni kell a cukrot, a finomlisztet és a fehér kenyeret. De mindenképpen támogatom a zöldségek, a gyümölcsök, a hüvelyes növények és a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek fogyasztását. A szakirodalmat tanulmányozva arra a következtetésre jutottam, hogy nem ésszerű egy egész táplálékcsoportot néhány tagja miatt mellőzni.

Következtetés: Igen, az egyszerű szénhidrátok (finomított cukrok) fogyasztásának csökkentésével leadhat néhány kilót. De ne iktassa ki étrendjéből az összetett szénhidrátokat. A zöldségek, gyümölcsök, hüvelyes növények és teljes kiőrlésű lisztből készült termékek előnyeit akkor is élvezheti, ha közben zsírégetéssel fogyókúrázik.

A mesterséges édesítők segítik a fogyókúrát, nemde?
Logikusnak tűnik, hogy mivel kalóriamentesek vagy csak kevés kalóriát tartalmaznak, az édesítőszerek segítik a fogyókúrázókat. Ám néhány vizsgálat szerint ez nem igaz. A Trends in Endocrinology folyóirat 2013-ban több kutatás eredményét összegezve arra következtetett, hogy a diétás üdítők fogyasztása összefüggésbe hozható az elhízással és a 2-es típusú cukorbetegséggel. A kutatók feltételezik, hogy a mesterséges édesítőkre úgy reagál a szervezet, mint az igazi cukorra, vagyis inzulint termel és a hastájékon tárolja a zsírt. Ráadásul az édesítőszerek fokozzák a szénhidrátok iránti sóvárgást.

Következtetés: Tehát halálos veszélynek teszi ki magát, aki megiszik egy diétás üdítőt? Szó sincs róla. De ha leszokik a mesterséges édesítőkről, újra normálisan táplálkozhat és élvezheti a teljes értékű ételeket, ahelyett hogy szüntelen édes, magas cukortartalmú táplálékra vágyna.

A kókuszolaj a fogyókúrázók csodafegyvere?
A táplálkozással foglalkozók körében fokozott figyelem övezi manapság a kókuszolajt. Hívei szerint a kókuszolaj hasznos, mert egyebek között egészségesebben tartja a koleszterinszintünket és még a fogyásban is segíthet.

Bár a kókuszolajban jobbára telített zsírok vannak, ezek különböznek a húsban és egyéb étkekben lévőktől.

Következtetés: Bár még további kutatásokra van szükség, szerintem sem árthat beiktatni étrendjébe a kókuszolajt, amely gazdag, dióra és vajra emlékeztető ízt ad a salátáknak és sült zöldségeknek. Válassza a szűz (nem kezelt) kókuszolajt, hogy a legtöbb esszenciális zsírsavhoz és antioxidánshoz jusson.

A tojás egészségtelen – vagy mégse?
Évekig azt hallottuk, hogy ne együnk tojást, mert növeli a koleszterinszintet. Mára azonban kiderült, hogy ez nem feltétlenül igaz. Ha nem szívbeteg vagy cukorbeteg, illetve nem magas a koleszterinszintje, napi egy tojás nem árt az egészségének.

Az kétségtelen, hogy a tojássárgája bőven tartalmaz koleszterint, ugyanakkor jó gazdag fehérjében, többféle B-vitaminban, kolinban, D-vitaminban és E-vitaminban. Attól függően, mivel táplálták a tyúkot, sok lehet benne az omega–3 zsír és a lutein, amely a szemnek fontos vegyület.

Következtetés: Naponta egy tojás biztonságos, de ennél ne egyen többet. Ha szív- vagy cukorbeteg, hetente csak hármat fogyasszon.

Vote it up
171
Tetszett?Szavazzon rá!