Hat meglepő ok, amiért nem tud elaludni

Sokan szenvednek álmatlanságban, ám ezen gyakran igen egyszerűen lehet segíteni

Túl meleg a párna
Ha hűvös párnán pihenteti fejét, az segíthet az alap testhőmérséklet csökkentésében, és ez felerősíti az álmosság érzetét. A Pittsburgh-i Egyetem vizsgálata szerint azok az álmatlanságban szenvedők, akik egy speciális hűsítő fejfedőt viseltek, átlagosan 13 percen belül álomba merültek (valamint az éjszaka 89 százalékát átaludták). A jó alvók ezzel szemben átlagosan 16 percen belül szundítottak el. A kutatók feltételezése szerint az agy lehűtése, amelyet cerebrális hipotermiának neveztek el, lassítja az anyagcserét, és pihenésre késztet. Tegye a párnáját hűvös helyre, miközben lefekvéshez készülődik, és igazán pihentető alvásban lesz része!

Telihold van
Habár nem változtatja farkasemberré, a telihold bizony okozhat önnek éjszakai forgolódást és nyugtalanságot. Svájci kutatók kimutatták, hogy az emberek alvásminősége sokszor nagymértékben romlik a teliholdat megelőző és azt követő négy napban (átlagosan 20 perccel kevesebbet aludtak, kb. harmadával kevesebb időt töltöttek mélyalvásban, és kevesebb, a fáradtságérzet csökkentéséért felelős melatonin nevű hormon termelődött a szervezetükben). Mivel a telihold jelensége adott dolog, nem sok mindent tehet ellene. Tudatában lehet azonban legalább, hogy teliholdkor természetes és várható, hogy kevésbé fog jól aludni.

Kimaradt a testmozgás
A sportolás nagyban elősegítheti a jó alvást, de csak akkor, ha rendszeresen végzi – támasztja alá a Northwestern University egy az alvás és a viselkedés összefüggéseit vizsgáló kutatóprogramja. Azok az álmatlan emberek, akik elkezdtek egy edzésprogramot, végül hosszabban tudtak aludni, és megsokszorozódott az energiájuk, de legalább 2-4 hónapig kellett folytatniuk a rendszeres testmozgást, hogy elérjék ezt a hatást. Magyarán, nem várhatja azt, hogy ha egyetlen alkalommal reggel kocog egyet, már aznap éjjel az igazak álmát alussza. Tűzzön ki legalább napi 20 perc testmozgást vagy legalább 2,5 órát hetente a kívánt hatás elérése érdekében, javasolják a szakértők.

Új gyógyszert szed
Számos gyógyszer mellékhatásként álmatlanságot okozhat. Ide tartoznak a vérnyomáscsökkentő készítmények, az antidepresszánsok, és a szteroidok. Számít, hogy a nap folyamán mikor veszi be ezeket a gyógyszereket. Például többnyire az az általános javaslat, hogy a betegek a béta-blokkolókat (a magas vérnyomásra, illetve szívritmuszavarra felírt gyógyszereket) inkább reggel vegyék be, ne pedig lefekvés előtt. Ha orvosa új gyógyszert ír fel önnek, kérdezze meg, melyik napszakban a legalkalmasabb azt szedni! Íme, néhány tanács ezzel kapcsolatban!

Háziállata bitorolja ágyát
Még az enyhe állatallergiában szenvedők is megérzik, ha a párnájukat, vagy a takarójukat összejárja kedvencük. Orrfolyásuk lehet, fulladhatnak, megnövekedhet a horkolás kockázata, ami megnehezíti az elalvást és valószínűbbé teszi a felébredést. A Mayo Klinika alvási rendellenességeket vizsgáló kutatásában a szőrös házi kedvenceikkel alvó páciensek több mint fele számolt be arról, hogy állatuk zavarja őket a pihenésben. Ha azt gyanítja, hogy ezen tünetek miatt nem tud éjszaka aludni, akkor határozottan utasítsa ki kedvencét a hálószobából!

Érzi társa fájdalmát
Egy nemrégen végzett kutatás során az ízületi fájdalomtól szenvedő betegek partnerei arra panaszkodtak, hogy azokon az éjszakákon, amikor hálótársuk nagyobb fájdalmakat élt át, ők is rosszabbul aludtak. A legszorosabb érzelmi kötődéssel jellemezhető pároknál jelentkezett ez a nehézség leginkább. A testi fájdalom enyhítése érdekében partnere próbálkozhat olyan megoldásokkal, mint a térdek közé helyezett párna. Mivel a szorongás növelni tudja a fájdalomérzetet, valószínűleg mindketten jobban alszanak majd egy olyan relaxáló tevékenység után, mint egy nyugtató fürdő.

Vote it up
179
Tetszett?Szavazzon rá!