Helyes időzítés: jobb egészség

Megóvhatja a szívét, jobban alhat, sőt akár fogyhat is, ha kihasználja szervezete természetes ritmusait

Kapcsolódó cikkek

A madarak meg a méhek, sőt a kékmoszatok (cianobaktériumok) is ezt teszik – mármint számon tartják az idő múlását. Ezt a belső órájuknak köszönhetik, amely jelt ad arra, hogy megkezdjék a költözést, a virágok beporzását és mindazt, amit a kékmoszatok tesznek.

Ennél is meglepőbb, hogy az ön szervezete is egy ilyen óra járásának megfelelően működik – függetlenül attól, hogy visel-e karórát. A vérnyomásában, az állóképességében, a zihálásra vagy tüsszögésre való hajlamában – gyakorlatilag minden életműködésében megfigyelhető valamiféle napi vagy szezonális ritmus.

Ez azt jelenti, hogy szinte erőfeszítés nélkül is javíthatja egészségi állapotát, ha tudja, miként használhatja ki teste napi, heti és évszakos ciklusait.

Hogy jobban érezhesse magát, az alábbiakban eláruljuk, melyek a legjobb időszakok a(z)…

Optimális egészségügyi ellátásra
A fogát délután tömesse be!
A fogászati érzéstelenítő injekció hosszabb ideig hat délután, mint délelőtt. Egy vizsgálat során megállapították, hogy a kora délután beadott lidokain néha akár ötször annyi ideig tartotta elzsibbasztva az idegeket, mint a kora délelőtti injekció. Ráadásul ebédre még ehet egy jót.

A vérnyomását reggel és este is mérje!
A vérnyomás általában jelentősen ingadozik a nap folyamán – reggel, ébredés után a legmagasabb, és este, a lefekvés ideje körül a legalacsonyabb, mondja J. David Glass, az ohiói Kent Állami Egyetem biológiai ritmusokkal foglalkozó kutatója. Ha rendszeresen méri a vérnyomását, hogy az orvosa meg tudja állapítani, szüksége van-e gyógyszerekre, a napi egyszeri méréssel pontatlan képet kaphat.

– Ha saját maga méri a vérnyomását, legjobb, ha reggel és este is végez egy-egy mérést – magyarázza Glass. – Ügyeljen rá, hogy mindennap nagyjából ugyanakkor mérje! – Könnyen lehet, hogy a napi két mérésen múlik, az orvosa vérnyomáscsökkentő szereket ír-e fel, vagy csupán étrend- és életmódbeli változtatásokat javasol.

Néhány kiló leadására
Mérje magát pénteken és hétfőn!
A szakértők régóta azt javasolják a fogyni vágyóknak, hogy hetente legalább egyszer álljanak rá a mérlegre – ezt a gyakorlatot követi az amerikai Országos Súlykontroll Program tagjainak zöme is, akik legalább 14 kilót fogytak, és a csökkent súlyt legalább egy évig meg is tartották. A Washingtoni Egyetem orvosi karának kutatói most még tovább mennek. Kiderült, hogy a fogyókúrázók hajlamosak a hét végén „elengedni magukat”, de ha pénteken méredzkednek (lehetőleg rögtön felkelés után, amikor a legalacsonyabb a testsúly), az olyan sikerélményt adhat, amely segít csökkenteni a túlevés kísértését, magyarázza a tanulmány vezető szerzője, Susan Racette. Ha pedig hétfőn ismét felállnak a mérlegre, az segíthet az esetleges kisiklások korrigálásában.

Időzítse jól a receptkiváltást!
Vannak olyan időzítési fogások is, amelyeknek semmi közük nincs a biológiai órához – mégis jelentős hatással lehetnek az egészségére. A San Diegó-i Kalifornia Egyetem kutatói 2005-ben megállapították, hogy a hónap első napjaiban 25 százalékkal nő meg a gyógyszerezési hibákkal összefüggő halálozások száma. Az egyik lehetséges magyarázat: a rendszeresen szedett gyógyszereket általában a hónap elején, az állami fizetések kézhezvétele után váltják ki, és ez túlterhelheti a gyógyszerészeket. Ellenőrizze, hogy a megfelelő szert kapta-e, a megfelelő adagban!

Vacsorázzon korábban!
A legújabb kutatások szerint helytálló a népi bölcsesség, miszerint az esti evés jobban hizlal. Egy vizsgálatban a kutatók egerek egyik csoportját a szokásos ébrenléti időben etették, a másik csoport tagjai viszont olyankor kaptak enni, amikor általában aludni szoktak. A „rossz” időben táplálkozó egerek több mint kétszer annyit híztak a társaikhoz képest.

– Ha úgy gondolja, hogy az étrendje rendben van, mégsem csökken a súlya, próbáljon egy órával korábban vacsorázni – javasolja a tanulmány vezető szerzője, a Northwestern Egyetem munkatársa, Deanna Arble. – Ártani nem fog, viszont használhat.

Mozogjon este!
Ha szeretne gyorsabban javítani a kondícióján, a nap végi edzés a leghatékonyabb megoldás. A virginiai Williamsburgben működő William & Mary Főiskola edzésélettan-kutatója, Michael Deschenes kimutatta, hogy az erő és az állóképesség délután 4 és este 8 között nagyjából 5 százalékkal nagyobb, mint délelőtt, így többet képes teljesíteni. Ráadásul az izmai is melegebbek ilyenkor, ami segít a sérülések elkerülésében.

Szíve védelmére
Este vegye be a megelőző gyógyszereket!
A kutatások szerint az infarktus megelőzésére napi egy alkalommal szedett aszpirin kisebb valószínűséggel okoz gyomorvérzést, ha estefelé veszik be. Még az is elképzelhető, hogy ez az időzítés nagyobb fokú védelmet nyújt. Az ok: a szívroham kockázata reggel és délelőtt a legnagyobb (reggel 6 és déli 12 óra között háromszor nagyobb a veszély, mint a nap többi részében). Az aszpirin azzal segít e kockázat visszaszorításában, hogy csökkenti a vérlemezkék összetapadását. Egyetlen adag mindvégig hat tíznapos élettartamuk alatt a vér ezen alkotóelemeire. Mivel azonban folyamatosan termelődnek új vérlemezkék, az újabbakat is gátolni kell – ezért kell naponta bevenni a gyógyszert. Ha éjszakára veszi be az aszpirint, bőven elegendő gyógyszer lesz szervezetében az újonnan képződött vérlemezkék „ártalmatlanítására” azokban a reggeli órákban, amikor a legnagyobb a veszély.

Óra-előreállításkor aludjon egy órával többet!
A tavasz közeledtének legbiztosabb jele, hogy a nyári időszámításra való átálláskor egy órával meghosszabbodnak a nappalok – de könnyen lehet, hogy ezért az örömért a szíve egészségével kell fizetnie. Svéd kutatók azt találták, hogy a nyári időszámítás első hetében öt százalékkal nőtt a szívrohamok száma, feltehetően az alváshiány és a szervezet biológiai ciklusainak felborulása miatt. Jobb tehát, ha a legközelebbi óra-előreállítást megelőző este korábban lefekszik.

A zihálás és tüsszögés csökkentésére
Délelőtt végeztessen asztmavizsgálatot!
A légutak éjszaka (éjjel kettő és hajnali öt óra között) jobban beszűkülnek, a hörgőfalakban pedig fokozódik a gyulladás, így ilyenkor az asztmás rohamok valószínűsége is nagyobb.

– A vizsgálatok eredményei valószínűleg úgy tükrözik a legpontosabban a tényleges állapotát, ha az orvosnál kezdi a napot, mivel az asztmás tünetek ilyenkor a legsúlyosabbak – mondja Michael Smolensky, a Texasi Egyetem biomérnök-professzora. (Az orvosa arra is megkérheti, hogy használjon otthon csúcsáramlásmérőt, így az asztmás roham alatt is végezhet méréseket.) Mivel a nők a menstruáció előtti időszakban különösen hajlamosak a heves asztmás rohamokra, ez is igen jó időszak a tünetek figyelemmel kísérésére – és ilyenkor különösen gondoskodjon róla, hogy kéznél legyenek a gyógyszerei.

Este vegye be az allergiagyógyszereket!
A szénanátha tünetei, például az orrfolyás, a kaparó torokfájás és a tüsszögés általában reggel és délelőtt a legkifejezettebbek. A legtöbb embernél ezért sokat segíthet, ha a gyógyszereit este, lefekvés előtt veszi be, mondja dr. Richard Martin, a Denverben működő amerikai Országos Zsidó Egészségügyi Központ munkatársa. Ráadásul némelyek altató hatásúak.

Esténként sétáljon!
Nem elég, hogy sok allergiás beteg többet tüsszög és hevesebb viszketést érez délelőttönként, a fák jó része is kora hajnalban bocsátja a szélbe virágporát, a parlagfűpollen koncentrációja pedig dél körül tetőzik. Jobban teszi, ha sötétedés után megy csak sétálni.

Lefekvés előtt legalább három órával már ne egyen!
A refluxbetegségben szenvedőknél a gyomorsav visszakerül a nyelőcsőbe. Szakemberek szerint ez asztmás tüneteket is okozhat, illetve súlyosbíthatja az asztma tüneteit – még akkor is, ha nem érez gyomorégést. (A gyomorsav a nyelőcsövön keresztül a szájüregbe kerül, innen pedig belélegezhetik az érintettek.) Sokat segíthet, ha lefekvés előtt néhány órával már nem eszik.

Reggeliző nőA jobb közérzetre
Reggelizzen ablak mellett!
Ha reggel erős fény éri, az segít összehangolni biológiai óráját a környező világgal. Ez felkészíti az adott napra, de éjjel is segít jobban aludni.

Szundítson egyet kora délután!
Az ebéd utáni tompaság nem csak azt jelezheti, hogy túl sokat evett. Éberségének biológiai ciklusában van egy kis kora délutáni hullámvölgy, amely jó alkalom lehet némi alvásra. Még frissebbnek fogja érezni magát, ha lefekvés előtt iszik egy csésze kávét vagy teát, javasolja Jamie Zeitzer, a Stanford Egyetem napi ritmusokkal foglalkozó biológusa. A koffein ugyanis csak nagyjából 45 perc elteltével kezdi kifejteni élénkítő hatását. (De ha hajlamos az éjszakai álmatlanságra, ne szunyókáljon délután 5 után!)

Kora délelőtt érkezzen az új időzónába!
Már abban az esetben, ha kelet felé utazik. Amennyiben nyugat felé halad, lehetőleg estére időzítse az érkezést. Zeitzer egy további módszert is ajánl az időeltolódás okozta problémák enyhítésére. Mielőtt elindulna nyugatról kelet felé, néhány napig reggel, ébredés után, azonnal menjen erős fénybe, amivel egy kicsit előbbre „tekerheti” biológiai óráját. Ellentétes irányú utazás előtt néhány napig esténként menjen erősen megvilágított helyre, amivel késleltetheti azt az érzését, hogy elérkezett a lefekvés ideje. Bármelyik irányba utazik is, az új helyen töltött első este lefekvéskor vegyen be 3 mg melatonint, ajánlja a témával foglalkozó kutató, J. David Glass – nemcsak az alvásban segít, hanem a belső óra átállításában is.

Vote it up
281
Tetszett?Szavazzon rá!