Hogyan legyen lebilincselő előadó?

Előbb vagy utóbb mindenkinek kell beszélnie nagyobb nyilvánosság előtt. Segítünk!

A szerencsések különös szónoki tehetséggel születnek, ám az emberek elsöprő többsége a gyakorlás által válik hatásos előadóvá. Akár részesült valaki szervezett retorikai képzésben, akár tanfolyamon sajátította el a fogásokat, az alábbi hét alapelvet mindenképpen birtokolnia kell ahhoz, hogy jó szónok válhasson belőle.

Helyzetértékelés: ne próbáljon meg mindenáron nagyszerű előadó lenni
A közönség egy érdekes, nyugodt és laza embert szeretne hallani. Sajnos gyakori, hogy amikor kiállunk beszédet tartani, túlságosan a nyilvánosságra koncentrálunk, és elfeledkezünk magáról a beszédről. Tegye ennek az ellenkezőjét! Helyezze a beszédét a középpontba. Szóljon közvetlenül a hallgatóságához, adja önmagát, és teremtsen kapcsolatot!

Tökéletesség: egyedül önt érdekli
Még a legfelkészültebb szónok is vét hibákat – ám az egyetlen, aki a hibákkal törődik, az éppen az, aki beszél. A hallgatók figyelmének terjedelme folyamatosan változik: valójában a legtöbb ember csak kb. 20%-át fogja fel annak, amit az előadó közöl. Ne szakítsa félbe a beszédét! Hacsak nem volt valóban egetrengető a hiba, ne kezdjen el magyarázkodni.

Vizualizáció: ha el tudja képzelni, meg is tudja csinálni
Az élet legnagyobb nyertesei mind osztoznak egy dologban: gondolatok felidézését használják céljaik elérésére. A legjobb módja annak, hogy leküzdje a félelmeit, és magabiztos előadóvá váljon, ha azon az egyetlen helyen gyakorol, ahol senki más nem láthatja: a saját fejében. Ha rendszeresen felidézi maga előtt a helyzetet, gondolatban hozzá fog szokni a nyilvánosság előtti megszólaláshoz, és máris elmúlik az ezzel kapcsolatos szorongás és félelem.

Önfegyelem: a gyakorlás javít, de nem tesz tökéletessé
A cél nem az, hogy hibátlan, hanem hogy hatásos előadóvá váljon. Mint minden más dolog az életben, úgy ez is gyakorlást igényel. Ne feledje, még a világbajnok sportolók is állhatatosan edzik magukat.

Részletezés: legyen személyes
Legyen szó bármilyen témáról, a hallgatóság arra a legfogékonyabb, ha az előadó valahogy személyessé teszi a kommunikációt. Használjon ki minden lehetőséget, hogy arccal ruházza fel mondandója tényeit. Az emberek szívesen hallanak azokról a győzelmekről, tragédiákról és humoros hétköznapi anekdotákról, melyek az életet alkotják: helyezze ezeket a középpontba!

Inspiráció: a beszéd mint szolgálat
Vegye el a nyilvános megszólalástól érzett félelem élét úgy, hogy a hangsúlyt önmagáról a hallgatóságra helyezi. A legtöbb beszéd célja nem más, mint hogy valamit adjon a közönségének. Miközben felkészül, mindig elsősorban a hallgatósága lebegjen a szeme előtt!

Várakozás: keltse fel a hallgatók tudásvágyát
A nyilvános beszéddel kapcsolatban is igaz, hogy a kevesebb több. Ritkán hallunk olyan mondatokat: „Bárcsak ez az előadó hosszabban beszélt volna!”, viszont valószínűleg számtalanszor gondolta már úgy: „Végre befejeződött ez az előadás! Azt hittem, már sose lesz vége”. Lepje meg a közönségét! Amit elmond, az mindig legyen egy kicsivel rövidebb annál, amire számítani lehet. Jobb, ha a hallgatói inkább még többre vágynak, mint ha feszengenek a széken, alig várva, hogy befejezze a beszédét.

Vote it up
187
Tetszett?Szavazzon rá!