Hogyan legyen optimista

Ismerjen meg nyolc módszert, amellyel szebbé teheti az életét, és minthogy az optimizmus ragadós, másokét is

Kapcsolódó cikkek

A mélabú és a pesszimizmus gazdasági, egészségi hanyatlást hoz, káros hatással van kapcsolatainkra, és aláássa a képességeinket. Ezt mutatja az élettapasztalatom, erre utalnak a sikereim és a kudarcaim, és erre jutottam filozófusokkal, üzletemberekkel és más szakértőkkel folytatott beszélgetéseim során, akik egytől egyig hangsúlyozták, hogy az optimizmus életbevágóan fontos. Szebbé teszi az életünket, és – minthogy ragadós – másokét is.

1. Gyakorolja a pozitív gondolkodást
Egészségünk szempontjából igen fontos a pozitív érzelmekre – szeretetre, örömre, elégedettségre – való törekvés. A szív állapota és az agy működése között fennálló kapcsolatok már tudományosan igazoltak: elhiheti tehát, hogy egyetlen pozitív gondolat is képes beindítani a jótékony ingerületátvivő anyagok és hormonok termelését. Ezeket erősen leegyszerűsítve így írhatjuk le: az oxitocin a szeretet, az öröm és az orgazmus hormonja. A szerotonin a hangulatát szabályozza. A dopamin stimulál és bátorít. Egy gondolat, tekintet vagy mosoly elég ahhoz, hogy csökkenjen a vérnyomása, és jobban érezze magát.

Tegyen csak próbát! Ébredéskor időzzön el egy kellemes álomképnél vagy örömteli gondolatnál. Amikor belép a munkahelyére, felejtse el az oda vezető rémes utat és a rossz időt. Osszon meg inkább egy szívderítő élményt a többiekkel. Ha egy autós átengedi maga előtt, mosolyogjon és köszönje meg. Ilyenkor érezheti, amint arcizmai ellazulnak, és hatalmába keríti a jókedv.

2. Ne a szerencsére számítson
Sorscsapásokat követően sokan hajlamosak kijelenteni: „Szerencsétlen vagyok.” Ám olyan, hogy szerencse, nem létezik. Azok, akiket szerencsésnek tartanak az emberek, megküzdöttek azért, hogy elérjék, amit Machiavelli jó szerencsének nevez. Kezdeményeznek, kapcsolatokat teremtenek, hogy növeljék az esélyeiket a pár-, munka- vagy lakáskeresésben. Mindez tehát nem szerencse, hanem befektetett energia. Akaraterő, meg a hódítás és a haladás szelleme. Életbevágóan fontos, hogy soha ne veszítse el a lendületét.

Ne higgye, hogy a szerencse mindig ön mellett áll. Nem ritka, hogy egy elsőre csodásnak tűnő ajánlatból valahogy mégsem akar kisülni semmi, miközben a kevésbé kecsegtető javaslatok sokszor végül nagyszerű eredményeket hoznak.

Íme, az alapelv: semmi sem alakul olyan pompásan, mint ahogy gondolta, de semmi sem megy olyan rosszul sem. Az optimista tudja, hogy a siker nem hullik az ölébe, hanem mindenért meg kell dolgoznia.

3. Őrizze meg a tudásszomját
A pesszimista emberből hiányzik a kíváncsiság. Kihagyja a lehetőségeket, hogy új dolgokat, embereket ismerjen meg. Az optimista ellenben teli van érdeklődéssel. A kíváncsiság a tudás sarokköve. A tanulni vágyás az ego kontrollálásának útja: módszer az „úgyis tudok mindent” csábítása ellen. A készségek elsajátításával – beleértve a technikaiakat is – a látóköre kiszélesedik, és boldogabbá válik. Erőfeszítéseinek jutalma a fejlődés, amely ellensúlyozza a kudarcot és a frusztrációt. Állítsa magát akár hatalmas, akár apró próbatételek elé – a fő, hogy éber maradjon.

4. Vállaljon felelősséget
A legtöbbünk nem terheli kellemetlenségekkel a családját, a barátait és a kollégáit. Kíméljük őket. Ám ennek kompenzálásaként bizalmatlanná válunk a világgal szemben. Felépítünk magunkban egy virtuális világot, amelyben mindent negatívan értelmezünk. Például felnagyítjuk a bűnözés és a bevándorlás problémáját akkor is, ha az nem úgy vagy nem olyan mértékben érint. A munkanélküliség a közvélemény szerint folyton nő, akkor is, ha a statisztikák alapján mérséklődik. Az emberek általában úgy érzik, hogy a fogyasztók vásárlóereje mindig csökken, akkor is, ha ténylegesen növekszik.

A veszélyek és a szenvedés felnagyítása kollektív jelenség – amiben nagy szerepe van a mindenkori vezetés kommunikációjának és a médiának is –, és mindnyájunkra hatással van. Küzdelem megkeresni a mindennapi betevőt? Kezdje azzal, hogy megpróbálja nem eltúlozni a dolgot. Figyeljen arra is, ami jól alakul az életében. Panaszkodás helyett vegye észre, hogy mások is hasonló cipőben járnak, és segítsék egymást.

Ha valami rosszul megy otthon vagy a munkahelyén, az az ön felelőssége. De önnél van a megoldás kulcsa is.

5. Helyezze távlatba a dolgokat
Miért kell mindig mindent teljes erőből átélni? Lépjen hátra, és próbálja más eseményekkel összevetve, távlatból szemlélni a helyzetet.

Ezzel nem a valóságtól távolodik el, hanem a helyén kezeli a dolgot. Ha kételkedik ebben, javaslom, hallgassa meg azoknak a nőknek a történetét, akik sokadszorra küzdöttek meg a rákkal, és mindig találtak reményt, új értelmet az élethez. Ők ahelyett, hogy sajnálták volna magukat, hihetetlenül vágytak rá, hogy javítsanak a sorsukon.

Tegye fel a kérdést: mennyire fontosak önnek valójában a frusztrációi és a bosszúságai?

6. Ne higgye, hogy régen jobb volt
Optimistának lenni azt jelenti: a jelenben élni, és nem terhelni magunkat állandóan azzal a gondolattal, hogy régen milyen jó volt, vagy hogy egyszer majd milyen boldogok leszünk.

André Comte-Sponville francia filozófus azt mondta: „Nincs értelme vágyni olyasmire, ami nem a miénk, ha közben nem tudunk örülni annak, amivel bírunk.”

Ha nincs jelen a pillanatban, kihagyja a helyzeteket, amelyek a megelégedettségét szolgálhatnák.

Ez a boldogság filozófiája. Ez az itt és most, Horatius szállóigévé vált kifejezésével a carpe diem (élj a mának). Tanuljon tehát a sikereiből és a kudarcaiból, javítson a hibáin, ne hagyja ki a lehetőségeket, és persze sose adja fel!

Az optimizmus nem azt jelenti, hogy szebbnek látjuk a világot, mint amilyen. De rútabbnak sem

7. Lássa a világot olyannak, amilyen
Az optimizmus nem azt jelenti, hogy szebbnek látjuk a világot, mint amilyen. De persze rútabbnak sem.

Igen, az élet bizonytalan, ahogy azt már sokszor megtapasztalhatta az emberiség például az ipari forradalom vagy háborúk idején. Ilyenkor az ember retteg.

Az élet ugyanakkor csodálatos is. A tudomány, az orvoslás és a technológia fejlődése még sosem volt ennyire látványos. 1990 óta évente átlagosan három hónappal nő a születéskor várható élettartam. Sosem volt még ennyire közel a megoldás az éhínségre, a vízhiányra vagy a fertőzésekre. S ha mindez nem elég: sosem születtek még ilyen jelentős, világszintű döntések a globális felmelegedéssel, a valutaválsággal vagy az emberi jogokkal kapcsolatban, mint manapság.

Ne azt nézze, hogy félig üres a pohár. Lássa meg, hogy másfelől tele van ígérettel.

8. Ha nem győztem meg, tegyen úgy, mintha…
Érdemes eltöprengeni Georges Bernanos megállapításán: „Az optimista és a pesszimista között az egyetlen különbség, hogy az optimista egy boldog bolond, a pesszimista pedig egy boldogtalan tökfilkó.”

Még mindig nem? Akkor tegyen úgy, mintha. Mondja őszintén: köszönöm. Fejezze ki a háláját nap mint nap annak, aki kedves önhöz. Vegyen egy mély lélegzetet… és mosolyogjon.

Szerelkezzen fel pozitív gondolatokkal és kellemes álmokkal, hogy legyen mihez nyúlnia, ha negatív érzések kerítenék hatalmukba. Rakjon tele egy dobozt szerettei fényképével, örömteli emléktárgyakkal. Hamarosan érezni fogja, hogy ezek a kis „trükkök” segítenek önnek, mi több, az ön körül élőkre is jótékony hatással vannak.
 

Thierry Saussez kommunikációs tanácsadó, Párizsban él. 2014-ben megalapította a „Printemps de l’optimisme” (Az optimizmus tavasza) című mozgalmat és képzést, amelyet a Francia Gazdasági és Szociális Tanács támogat.

Vote it up
262
Tetszett?Szavazzon rá!