Hogyan serkentheti agyműködését?

A következő egyszerű szokások bevezetésével megelőzheti a demenciát és kondiban tarthatja az agyműködését

Legyen mindig nyitott új dolgok megtanulására
A Gerontologist című szakfolyóiratban megjelent cikk ismertette annak a 12 hetes kutatásnak az eredményét, amely során az időskorú résztvevők két csoportja vagy megtanulta az iPad és az azon elérhető alkalmazások használatát, vagy tévézett, társasági életet élt, tehát olyan cselekvéseket végzett, amelyekhez nem kellett új ismereteket elsajátítaniuk. A kutatók szerint az előbbi csoport végül jobban emlékezett a napi eseményekre, és az egyszerű feladatokat is jobban tudta végezni. A kutatók szerint nem a táblagép használatának, hanem az aktív tanulás folyamatának az előnyeit sikerült kimutatniuk – próbálja ki ön is, ahelyett hogy ahhoz ragaszkodna, amit már biztosan kiismert!

Egy jó játék nem csak a gyerekeknek lehet kihívás
Egyes játéktípusok nemcsak a gyermekek, hanem az ön számára is kihívást, tehát agytornát jelenthetnek! A szingapúri Nanyang Műszaki Egyetemen végzett kutatás szerint a Cut the Rope című fizikai feladványokból álló logikai játék fejlesztette a játékosok koncentráló- és feladatváltó készségét, ahogy az új helyzetekhez való alkalmazkodóképességüket is – szemben más típusú videojátékokat játszó társaikkal. A szakértők szerint valóban segíthetik a memória javítását az olyan fejtörők, amelyek tervezéssel és újratervezéssel járnak.

Tartsa kordában idegeskedését
Az agyműködés megőrzése szempontjából is fontos, hogy rendszeres sétákkal vagy épp alkalmankénti masszázzsal megszabaduljon a hétköznapi stressztől! A hosszú távú, állandó idegeskedés megsokszorozza a kortizol nevű hormon szintjét a szervezetben, amely az Iowai Egyetem kutatása szerint a rövidtávú memóriáért felelős területeket károsítja az agyban.

Igyon egy pohár vörösbort
Közismertek azok a kutatási eredmények, amelyek a vörösbor szívre gyakorolt jótékony hatását mutatják be – német tudósok szerint azonban az ital nemcsak a szívnek, hanem az agynak is jót tehet! Egy kutatás során azt állapították meg, hogy javult az új emlékeket rögzítő készségük azoknak a résztvevőknek, akik több rezveratrolt, egy a vörösborban, az áfonyában és az étcsokoládéban is megtalálható antioxidánst fogyasztottak. A kutatás 6 hónapja alatt naponta szedtek 200 milligrammos rezveratrolkapszulákat, amelynek eredményeképp jobban teljesítettek a megjegyzendő szavak 30 perccel későbbi felidézéséből álló teszten, mint a vizsgálat előtt. A vizsgálatok szerint a résztvevők agyában az emlékezet működésében nagy szerepet játszó terület, a hippokampusz oly módon változott, hogy javult a kognitív teljesítőképesség. Igaz, egy pohár vörösbor jóval kevesebb rezveratrolt tartalmaz csak, mint a kutatás során használt kapszulák, a szakértők szerint még ez a mennyiség is jelentősen kedvező hatású lehet.

Vegyen vissza a cukorból
A Charité Egyetem Egészségügyi Központjának szakértői szerint a cukorban, illetve az egyéb, finomított szénhidrátokban gazdag étrendek kiszipolyozhatják az agyat! Egy kutatáson összemérték, hogyan teljesítenek a megjegyzendő szavak 30 perccel későbbi felidézéséből álló teszten a különböző vércukorszintű résztvevők; az eredmény azt mutatta ki, hogy még azon egészséges résztvevők között is, akik nem cukorbetegek és nincs kezdődő cukoranyagcsere-zavaruk, azok teljesítettek jobban, akiknek alacsonyabb volt az átlagos vércukorszintje.

Figyeljen az elegendő alvásra
Több tanulmány is felhívta már a figyelmet az alvás és a tanulás közötti kapcsolatra, de a New York Egyetem Orvosi Iskolájának és a Pekingi Egyetem Shenzhen Doktori Iskolájának közös kutatása már magyarázatot is talált a jelenségre! Egy egereken végzett vizsgálat során figyeltek fel arra, hogy a lassú hullámú alvás közben az agy mintegy újrajátssza az elmúlt nap eseményeit, így segítve azok rögzülését az emlékezetben. A kutatás ez alapján azt állapította meg, hogy alvás nélkül nehezebb új emlékeket rögzíteni! Ráadásul a Washingtoni Egyetem Orvosi Iskolájának vizsgálata szerint a nyugodt alvókkal szemben ötször akkora a veszélye annak, hogy amiloid plakkok alakulnak ki azok agyában, akik rendszeresen többször is felriadnak éjszakánként – az amiloid plakkok megjelenése pedig az Alzheimer-kór jellemzője. Az egyelőre még nem egyértelmű, hogy a megzavart alvás okoz-e demenciát, vagy az Alzheimer-kórhoz köthető agyi elváltozások zavarják meg az alvásritmust, de egy biztos: az elegendő alvás nagyon fontos.

Ibuprofent szedjen fájdalomcsillapítóként
Az angliai Newcastle Egyetem állatokon végzett vizsgálatai arra engednek következtetni, hogy az ibuprofen gyulladáscsökkentő hatása révén a demencia veszélyét is csökkenti. A gyulladásokra genetikailag hajlamosabb egerek kétszer olyan gyorsan öregedtek, mint egyéb fajtársaik, továbbá gyakoribb volt közöttük a szívprobléma, a szőrzet megváltozása, a fogyás és a bizonytalan tartás. Amikor ibuprofent kaptak, a korai öregedés megállt – ebből következtettek a kutatók arra, hogy a gyulladás állt a jelenség mögött, és nem fordítva. Nem segített azonban az átlagos egereken. Pusztán a demencia ellen ezért nem is ajánlott az ibuprofen szedése! – figyelmeztetnek a szakértők. Hosszú távú indokolatlan szedése ráadásul növelheti a szívroham és a stroke veszélyét is.

Vegyes edzésterv
Javult az enyhe kognitív zavarban szenvedő nők memóriája, miután egy 6 hónapig tartó vizsgálat során rendszeresen sétáltak és súlyzóztak; azoknál azonban, akik csak nyújtottak és izomnövelő gyakorlatokat végeztek, az emlékezőkészség romlott – derül ki a The Journal of Aging Research című folyóiratban megjelent tanulmányból. A séta és a súlyzózás is fejlesztette a résztvevők térbeli emlékezetét, amely környezetünk memorizálásáért felel, legyen szó egy szoba elrendezéséről, vagy hogy azon belül hova tettük a kulcsot. Verbális emlékezetük is javult azonban azoknak, akik sétáltak! A tanulság: mivel a különböző edzéstípusok az emlékezet különböző területeire fejtenek ki hatást, legjobb, ha állóképességet fejlesztő és izomnövelő gyakorlatokat egyaránt végez!

Vote it up
185
Tetszett?Szavazzon rá!