Hogyan tartsa meg a fogadalmait?

Sokan fogadkoznak ilyenkor, ám január végére a legtöbben már csüggedten legyintenek az ígéreteikre...

A francia Catherine Branchut (49) évek óta minden szilveszterkor listát ír újévi fogadalmairól, majd elteszi a papírt a fiók mélyére. Nemrég széthajtogatta a listáit, és döbbenten látta, hogy három dolog mindegyiken szerepel: javítani az angoltudásán, rendszeresen görkorcsolyázni és türelmesebbnek lenni a kisfiával. Elképedve gondolt rá, hogy ezeket a fogadalmakat az idei listájára is fel kell vennie.

Nem Catherine az egyetlen, aki évről évre szent elhatározással veselkedik neki ugyanazoknak a terveknek. A Twitter nevű közösségi háló elemzői összegyűjtötték a britek 2013-ban leggyakrabban közzétett fogadalmait. Ezek szerint a szigetország lakói az új esztendőben rendszeresen készültek tornázni, abba akarták hagyni a dohányzást, igyekeztek lefogyni, valamint boldognak és „a legjobbnak” lenni. Akárcsak mások: a Journal of Clinical Psychology szaklap elemzése szerint 2014-re az amerikaiak többsége azt tervezte, hogy lead a súlyfeleslegéből, jobban megszervezi a mindennapjait, kevesebbet költ és többet tesz félre, igyekszik minél teljesebb életet élni, továbbá próbál fitt és egészséges maradni. Ugye, önnek is ismerős?

Ám alig telik el a január, a legtöbben máris csüggedten legyintenek az ígéreteikre. A fenti elemzés szerint a megkérdezetteknek csak 8 százaléka tudta tartani magát a terveihez.

De nem kell kétségbeesni: a balsiker nem egyenlő a végső kudarccal. Ha felismeri, hogy újra meg újra elbukott, megértheti, hogy mi akadályozza, illetve mi segíti egy valóban működőképes terv kialakításában. Bármi legyen is az, amin változtatni akar, az alábbi tíz javaslat bizonyosan hozzájárul a sikerhez vezető gondolkodásmód elsajátításához.

A változást valóban akarni kell
Az ember hajlamos olyasmit megfogadni, amiről úgy gondolja, hogy helyes, ahelyett hogy olyasmire törekedne, amire valóban vágyik.

A 47 éves finn Outi Alanne virágárus például minden évben elhatározza, hogy befejezi irodalom szakos diplomamunkáját. Nem tudja azonban megtartani a fogadalmát, mert, mint azt maga is belátja, a dolgozatnak semmi köze a munkájához, és a téma sem érdekli kellőképpen.

Josh Nathan, a Coloradói Művészeti Intézet tanára szerint: – Nem lehet eléggé hangsúlyozni az önismeret fontosságát. A siker alapja, hogy olyan munkát végezzünk, amely összhangban van a személyiségünkkel. Ahhoz, hogy tudjuk, mi az, amit igazán akarunk, tisztába kell jönnünk a gyengeségeinkkel és erősségeinkkel.

Készüljön fel jó előre
– Úgy kell tekinteni a fogadalomra, mint egy nagyszabású feladatra – állítja Virginia Brabender, a pennsylvaniai Widener Egyetem Klinikai Pszichológia Intézetének tanára. – Ahogyan egy ház felújításába is csak tervek és előkészületek után lehet belevágni, a változásokat is meg kell alapozni. Ha például fogyni szeretne, már január elseje előtt is célszerű egészséges étrenden élnie és megreformálnia a kamrát.

Csak realistán
– Szilveszterkor megfogadtam, hogy többé nem eszem annyi sajtot – meséli a Londonban élő, 26 éves Sanjana. – Mondani persze könnyű volt. Akkoriban legalább heti öt alkalommal fogyasztottam sajtot.

Később, amikor Sanjanának megkérték a kezét, úgy érezte, végre igazán alapos oka van rá, hogy véghezvigye elhatározását: – Csinos akartam lenni a menyasszonyi ruhában. Négy hónappal az igen kimondása előtt kiiktattam az étrendemből a tejtermékeket. Igen ám, de az esküvő másnapján felfaltam egy fél tepsi sajtos szendvicset… Isteni volt!

Sanjana nem tekintette kudarcnak a botlást. – Hosszú távra terveztem. A sajtmentes időszakban kiderült, hogy egész jól megvagyok a heti ötszöri sajtfogyasztás nélkül is. Azóta sikerül mértéket tartanom.

Michele Kerulis sport- és egészségpszichológus szerint nem szabad túlzásba esnünk elhatározásainkban. – Sanjana elérte, amit akart, így ma már elfogadja és egészséges keretek közt tudja tartani a sajtok iránt érzett szenvedélyét.

Lépésről lépésre
Nagyobb az elbukás, visszaesés veszélye, ha az ember grandiózus fogadalmakat tesz. Még ha gyökeres életmódbeli változást szeretne is elérni, érdemes apró célokat kitűzni és lépésenként megvalósítani a tervet.

Ha húsz kilót szeretne fogyni, akkor is kilónként kell leadnia a felesleget. – Az apró győzelmek megünneplése érzelmi táplálékot jelent – mondja Brabender –, amely erőt ad a folytatáshoz.

Az 59 éves kanadai Glenda Standeven – aki legyőzte a rákot, és tapasztalatairól könyvet írt, illetve előadásokat tart – azt mondja, ő mindig minden nagy fogadalmát megszegte mindaddig, míg rá nem jött, hogy a nagy célt apróbb, kivitelezhető szakaszokra kell osztani. – Célszerű ilyesmikben gondolkodni: minden héten elmegyek kávézni a barátnőmmel vagy kéthavonta meglátogatom a pedikűröst. A kis célokat könnyebb elérni, megvalósításuk pedig sikerélményt jelent. Az apró sikerek és az erősödő önértékelés által pedig a nagyobb változtatásokat is könnyebben megvalósíthatja, ha eljött az idejük.

Kerülje a kísértést
– Szabjon magának határokat, és ha egy mód van rá, ne lépje át őket – javasolja Lisette Cifaldi, a dél-kaliforniai Hilton Head Health viselkedéskutató intézet igazgatója. – Ha egészségesen akar étkezni, ám tudja, hogy a kollégái rendre süteményekkel kedveskednek önnek, készüljön fel az ilyen helyzetekre.

Szabályok felállításával ellenállhat a kísértéseknek. – Ha például elhatározza, hogy semmi más nem mehet le a torkán, csakis a saját ebédje – mondja Cifaldi –, azzal egyértelműen meghúzta a határvonalat, és nem kérdés többé, hogy elfogadja-e a nyalánkságot.

Ne büntesse magát
– Természetes, hogy az ember csalódott és haragszik magára, ha nem sikerül megtartania, amit elhatározott. Tudnia kell azonban – hangsúlyozza Brabender –, hogy a lényegi változtatások véghezvitele szinte minden esetben botlásokkal jár.

– Az ilyesmi nem a „mindent vagy semmit” elve szerint működik – magyarázza a szakember. – Teljesen rendjén való dolog, ha az ember meg-megbotlik a célja eléréséhez vezető rögös úton.

Pozitív gondolatokkal a cél felé
– Ahhoz, hogy elérje, amit szeretne, nélkülözhetetlen a pozitív gondolkodás – magyarázza Kerulis. – Ahelyett, hogy így fogadkozna: „nem eszem többé pizzát és más ártalmas ételeket”, mondja inkább, hogy „ezentúl csak egészséges ételeket fogyasztok”. Aprócska különbség, azonban ezzel a szégyen helyett az önbecsülést táplálja magában.

A közösség támogatásával
Szakértők szerint a közösségi oldalak segíthetnek abban, hogy ne tántorodjon el a céljától. – Bárki találhat a világhálón olyan közösséget, amelynek tagjai az övéhez hasonló célt tűztek ki maguk elé és akikkel megoszthatja a sikereit vagy a kétségeit – mutat rá Brabender. – Mindenkit arra biztatok, keressen társakat az elhatározása véghezviteléhez.

Brabender emellett javasolja, hogy tegye nyilvánossá a fogadalma megtartásával kapcsolatos jó vagy rossz élményeit. – Nagyobb eséllyel kivitelezheti terveit az, aki publikálja, illetve megosztja a folyamatot, mint az, aki magában tartja.

Egyszerre csak keveset
Néhány évvel ezelőtt a Buenos Airesben élő, 33 esztendős Eva papírra vetett tíz dolgot, amit meg kívánt valósítani. Elhatározta, hogy talál olyan munkát, amelyet örömmel végez, napi tíz percet írásra szán, megtanul fényképezni… Eva végül szinte minden célkitűzését valóra váltotta, ám nem egyszerre, hanem igen hosszú idő alatt. – Az emberek hajlamosak túlvállalni magukat – mondja Kerulis. – Jobb kiválasztani kettőt-hármat a célok közül, és csak azután rátérni a többire, ha ezeket már elérte.

Koncentráljon a jelenre
– Sokszor úgy tekintünk a fogadalmainkra, mint élethosszig tartó feladatokra – mondja Lisette Cifaldi. – Rendkívül nyomasztó belegondolni, hogy valamit, amit megszoktunk, nem élvezhetünk többé, és az öröm, amelyet nyújtott nekünk, eltűnik az életünkből.

Cifaldi szerint elhatározásunkra úgy kellene gondolnunk, mintha az csupán az előttünk álló napra vonatkozna. – Aki úgy dönt, hogy leteszi a cigarettát, ne eméssze magát azon, hogy soha többé nem dohányozhat. Mondja inkább azt, hogy „ma nem gyújtok rá”. Ezzel nem csapja be magát, hiszen az egyetlen dolog, amivel valóban rendelkezünk és amit valóban befolyásolhatunk, az a jelen.

Vote it up
247
Tetszett?Szavazzon rá!