Kövérít a kialvatlanság

Hölgyek, vigyázat! Az álmatlan éjszakák nemcsak a következő nap hangulatát rontják el, de árthatnak a derékbőségnek is

Az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban nemrég közölt új kutatások szerint az alváshiány fölös kilók felszedéséhez vezethet. A St. Luke’s-Roosevelt kórházban működő New York-i Elhízás- és Táplálkozáskutató Központ szakértői azt találták, hogy az alváshiányban szenvedő emberek ugyanannyi kalóriát égettek el, mint a kipihentek, viszont naponta körülbelül 300 kalóriával többet fogyasztottak el. Mivel már 3500 kalória elég körülbelül fél kilónyi testsúlynövekedéshez, ezért ezek a plusz kalóriák könnyen túlsúllyá alakulhatnak.

Több más oka is van annak, hogy a kevés alvás hízáshoz vezethet, állítja Michael Breus, az alvási rendellenességek szakértője. Ha túl keveset pihen, lassul az emésztése, hogy energiát spóroljon. Ráadásul több kortizol nevű hormon is termelődik, ami pedig növeli az étvágyat. A szervezete azt hiszi, több energiára van szüksége, ezért több táplálékot kíván.

A kialvatlanság ördögi kört indít el azáltal, hogy testét arra készteti, még több ghrelint bocsásson ki, mely egy éhséget jelző hormon. Leptinből viszont, mely figyelmeztetné a gyomrot, hogy megtelt, egyre kevesebb termelődik. A hormonháztartás a feje tetejére áll, az éhség csak fokozódik, ám a test nem érzékeli, mikor kell abbahagynia az evést. Arról nem is szólva, hogy ha tovább van ébren, több idő jut a nassolásra.

– Minél tovább fent marad valaki éjjel, annál nagyobb a valószínűsége, hogy enni fog – mondja Breus –, és annál valószínűbb, hogy magas zsír- és szénhidráttartalmú ételeket választ.

A hízás ezen fajtájához hozzájárul egy másik tényező: szervezete a legmélyebb és legnyugalmasabb alvási fázisban, az úgynevezett REM alvásszakaszban égeti el a legtöbb kalóriát. Minél kevesebbet alszik, annál rövidebbek ezek az időszakok.

Az átlagos felnőtt ember számára egészség szempontjából optimális napi alvásmennyiség a szakértők szerint 7 és fél óra. Ha gondjai vannak az alvással, ragaszkodjon egy bevált esti forgatókönyvhöz, napközben végezzen testmozgást, gondjait száműzze naplójába, és lefekvés előtt már csak pihentető tevékenységeket folytasson. Kattintson a további tippekért!

Vote it up
192
Tetszett?Szavazzon rá!