Kalcium: miből, mennyit, hogyan?

Tudja, hogy mennyi kalciumra van szüksége szervezetének, illetve hogy melyek a legjobb kalciumforrások? Tények és tévhitek

A kalciumbevitel optimális mennyiségét még nem határozták meg, de az Amerikai Tudományos Akadémia Élelmiszertudományi Bizottsága szerint 50 éves kor fölött napi 1200 milligramm kalciumbevitelnek elegendőnek kell lennie. Legkönnyebben a tejtermékekben lévő kalciumot hasznosítja a szervezet.

Azonban rengeteg egyéb kalciumforrás is ismert. A tofu, feltéve, ha kalcium-szulfáttal készül, igen gazdag kalciumban: egy negyed csomag (kb. 75 gramm) már 553 milligrammot tartalmaz! Persze sokan nem szeretik a tofut – ők turmixolják össze némi tejjel vagy gyümölcslével, esetleg friss gyümölccsel, adjanak hozzá mézet, és készen is van a tápanyagokban gazdag, ugyanakkor finom szörp!

További tuti forrás a leveles zöldségek, a kalciummal dúsított gyümölcslevek, a konzerv szardínia és a szálkás konzerv lazac, de tartalmaz kalciumot a répa és a zöldborsó is. Nem szükséges állandóan arra figyelnie, hogy miből mennyit egyen, ha egyszerűen a különböző levesekhez és szószokhoz tejport ad – egy negyed csésze tejporban már 375 milligramm kalcium található.

Bizonyára a fenti tanácsok olvasása közben is már többször eszébe jutott, hogy „De hát én azt hallottam, hogy…” – ideje tehát tisztázni néhány a köztudatban élő kérdést!

A tej nem is jó kalciumforrás
Sokan tévesen gondolják, hogy a tej kalciumtartalma a fehérjével távozik a vizelettel. – Az anyagcsere során a szervezet a fehérjéket lebontja, ezeknek az anyagcseretermékei, amelyek kalciumot is kötnek, ürülnek a vizelettel – magyarázza a dr. Michael Holick, a Bostoni Egyetem professzora. Emiatt azonbana tejben lévő kalciumnak csak kis hányada ürül ki a szervezetből.

A kávé a kalcium ellensége
Nemrég még általános volt a felfogás, hogy a koffein meggyorsítja a kalcium ürülését a csontokból. – Azonban kutatások bizonyították, hogy a kávéba tett tej bőven elég az így elveszített, egyébként is minimális mennyiségű kalcium pótlására – nyugtat meg Holick.

A kalcium vesekövet okoz
Régen a korábban veseköves betegeknek azt tanácsolták, hogy igyekezzenek csökkenteni kalcium-bevitelükön, mert a vesekő kalciumsóból áll. Ma már épp ellenkezőleg: úgy gondolják, hogy a táplálékból származó kalcium csökkenti a vesekő kialakulásának veszélyét.
 

Összefoglalva, a következőt lehet tanácsolni: felesleges minden harapás előtt előre tervezni, hogy mennyi kalcium is lesz benne, de fontos, hogy megtanulja, melyek a kalciumban gazdag ételek, és azokat tegye étrendje oszlopos tagjaivá. Annak érdekében pedig, hogy szervezete a legtöbbet ki tudja hozni a bevitt kalciumból, ne feledkezzen meg a D-vitaminról, amelyhez könnyen hozzájuthat a nap sugarain keresztül, vagy multivitamintabletták segítségével. Íme, pár további finomság csontritkulás ellen!

Vote it up
182
Tetszett?Szavazzon rá!